کد خبر: 307009
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ۱۱:۰۷:۱۳
| |

زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

50 دستگاه سانتریفیوژ بانک خون ساخته می‌شود

اصغر زارعان، دستیار ویژه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: 50 دستگاه سانتریفیوژ بانک خون برای سازمان انتقال خون ساخته می‌شود.

50 دستگاه سانتریفیوژ بانک خون ساخته می‌شود
کد خبر: 307009
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ۱۱:۰۷:۱۳

اعتمادآنلاین| اصغر زارعان، دستیار ویژه معاون رییس جمهور ورییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در راستای خودکفایی ایران در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ ها 50 عدد سانتریفیوژ بانک خون قرار است توسط سازمان انرژی اتمی ایران به منظور تامین نیازهای بانک خون ساخته شود.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم های ظالمانه و در اختیار قرار ندادن سانتریفیوژهای مورد نیاز توسط شرکت‌های خارجی به سازمان انتقال خون ایران ، سازمان انرژی اتمی ایران سانتریفیوژهای بانک خون را طراحی و ساخت آن را به عهده گرفته است.


زارعان تأکید کرد: مطابق برنامه ریزی های مقرر تا ظرف مدت یک سال تمام سانتریفیوژهای سازمان انتقال خون را به این سازمان تحویل خواهیم داد.


دستیار ویژه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت :همزمان با میلاد باسعادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و بنابر نام‌گذاری شعار سال به نام رونق تولید در سایه تلاش و همت فرزندان متخصصان جوان و خودباوری ایران اسلامی و در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری و بهره مندی از دانش و ظرفیت بومی داخلی کشور تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان انتقال خون ایران برای طراحی و ساخته 50 عدد سانتریفیوژ بانک خون منعقد شد.


زارعان ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه طراحی و ساخت 50 سانتریفیوژ در مدت یک سال برای سازمان انتقال خون ایران با استفاده از فناوری و دانش مهندسان و متخصصان جوان کشورمان در سازمان انرژی اتمی ایران در راستای رفع همیشگی وابستگی کشور در طراحی و ساخت تجهیزات استراتژیک با تکنولوژی روز آمد و طبق آخرین استانداردهای فنی تولید و ساخته می‌شود.


وی تاکید کرد: این تفاهم نامه بر حسب توانمندی سازمان انرژی اتمی ایران در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ ها بوده و تاکنون این تجهیزات توسط شرکت های خارجی تامین می‌شد.


زارعان گفت: این نوع سانتریفیوژ ها در بانک خون سازمان انتقال خون ایران به منظور جداسازی اجزای خون‌های اهدایی داوطلبان اهدای خون برای جداسازی اجزای خون مانند :پلاسما ، پلاکت و گلبول قرمز استفاده می شود.


دستیار ویژه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: سانتریفیوژها نقش بسیار مهم و موثر و مهمی در صنعت سلامت کشور ایفا می کنند پیچیدگی های فنی در ساخت سانتریفیوژهای خاص باعث شده که حتی در بین کشورهای پیشرفته تنها شرکت های محدودی اقدام به ساخت و عرضه این تجهیزات کنند.


وی افزود: همین موضوع باعث نوعی انحصار بازار در بین چند کشور محدود شده و در گذشته خرید سانتریفیوژهای گوناگون با کاربردهای مختلف از خارج کشور همیشه با محدودیت فراوانی روبرو بود.


زارعان اضافه کرد: در شرایط فعلی نیز به دلیل تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه این محدودیت شدیدتر شده است و در شرایط کنونی که حتی ورود دارو به کشور نیز با مشکلاتی همراه است امکان تولید دارو و فرآورده‌های خونی در داخل کشور بسیار حائز اهمیت است و این مهم بدون دسترسی به سانتریفیوژهای دارویی ‏برای استفاده در خصوص تولید دارو امکان پذیر نیست.


دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: ایران در زمینه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ ها به خودکفایی رسیده است.


زارعان افزود: ایران اسلامی در زمینه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژهای گازی، مایعات، جامدات و ترکیبی با استفاده از دانش بومی و با رویکرد بهره مندی از ظرفیت های موجود در داخل کشور به خودکفایی رسیده است.


وی اضافه کرد: سازمان انرژی اتمی ایران با استفاده از دانش بومی و تخصص در طراحی و خودکفایی ساخت انواع سانتریفیوژهای گازی، مایعات و جامدات و ترکیبی تاکنون با عرضه 6 نوع از انواع سانتریفیوژهای صنعتی و دارویی از جامعه از جمله توبولار ، الترا ،زونال ، دکانترو سنگ مخزن در رفع وابستگی کشور به واردات این تجهیزات استراتژیک و هایتک در جهت رفع نیازهای ایران اسلامی قدم‌های اساسی و مهمی را برداشته است.


زارعان گفت: این فرآیند همچنان با مدیریت جهادی و خدامحوری توأم با تلاش با تمام توان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها