کد خبر: 307096
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ۱۳:۱۲:۵۵
| |

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

فناوری اطلاعاتی هزینه‌های مبارزه با قاچاق موادمخدر را کاهش داد/ زنان 10 درصد معتادان را تشکیل می دهند/ نگاه به مبارزه با مواد مخدر، نگاهی انسان دوستانه است

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری عنوان کرد: در مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر، با استفاده از ابزارهای نوین و پیشرفته همانند پهپاد و با اشراف اطلاعاتی توانستیم هزینه‌های حاصل از مداخله را کم کنیم.

فناوری اطلاعاتی هزینه‌های مبارزه با قاچاق موادمخدر را کاهش داد/ زنان 10 درصد معتادان را تشکیل می دهند/ نگاه به مبارزه با مواد مخدر، نگاهی انسان دوستانه است
کد خبر: 307096
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ۱۳:۱۲:۵۵

اعتمادآنلاین| سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری ضمن یادآوری این موضوع که همه اقدامات برای مقابله و مبارزه بی امان با سوداگران مرگ و قاچاق مواد مخدر انجام می شود، گفت: در این مسیر، سال گذشته 15 شهید دادیم تا سرحدات مرزها و کوچه کوچه های شهرها از گزندها در امان باشند.

وی افزود: در طول این سال ها هم نزدیک به سه هزار و 814 شهید مبارزه با مواد مخدر و نزدیک به 12 هزار و 500 مجروح و جانباز تقدیم نظام شده است اما مبارزه همچنان ادامه دارد و تمامی ندارد.

زنان 10 درصد معتادان را تشکیل می دهند

منتظرالمهدی با بیان اینکه سن بررسی میزان مصرف مواد مخدر از 15 تا 64 سال محاسبه می شود، اظهار داشت: تریاک با 53 درصد بیشترین فراوانی و مصرف را در این رنج سنی دارد و مواد مخدر حشیش، گل و ماریجوآنا با 11.9 درصد، شیشه با 8 درصد و هروئین با 7 درصد در رده بعدی قرار دارند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور اذعان داشت: بر اساس آمار سال 97، نزدیک به 2 میلیون و 880 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر داریم که از این میزان یک میلیون و 950 هزار نفر معتادان حرفه ای هستند.

به بیان وی، زنان 10 درصد معتادان را تشکیل می دهند که دلیل اصلی گرایش به مصرف بین آنان، مصرف برای لاغری است؛ با این برداشت اشتباه که با هر قیمتی لاغر شوند.

منتظرالمهدی افزود: نزدیک به 60 هزار معتاد متجاهر داریم و سهم تهران از این میزان 15 هزار نفر است.

استفاده از مواد مخدر گسترش نیافته

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این پرسش که چه تصویری از میزان مصرف مواد مخدر در ایران شاهد هستیم، یادآور شد: استفاده از مواد مخدر گسترش نیافته اما فراوانی و دسترسی آن به دلیل دوبرابر شدن کشت تریاک در افغانستان افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود امکانات تبلیغاتی در فضای مجازی، در معرض اعتیاد قرار گرفتن بیشتر شده است اما آمار اعتیاد رو به کاهش است و بخش اعظم آن به خاطر آگاهی و حساس سازی تمامی اقشار جامعه و دستگاه ها است که برای مبارزه پای کار آمده اند.

منتظرالمهدی درباره فصلی بودن مصرف مواد مخدر هم خاطرنشان کرد: در برخی قشرها از جمله دانشجویان شاهد این امر بودیم که از مواد مخدر برای ایجاد تمرکز و شب بیداری در شب امتحان استفاده می کردند اما الان شاهد این موارد نیستیم.

نگاه به مبارزه با مواد مخدر، نگاهی انسان دوستانه است

منتظرالمهدی ضمن رد این انتقاد که چه دلیلی دارد با اروپاییان همراهی کنیم و سدی باشیم در مقابل مواد مخدر به اروپا، اذعان داشت: نگاه ما به حوزه آسیب های اجتماعی نگاهی انسان دوستانه است و تا آن جا که بتوانیم از آسیب ها جلوگیری می کنیم و قوم و قبیله و قشر برای ما فرقی ندارد.

وی ادامه داد: اروپاییان اراده همکاری دارند و درباره تلاش های ایران، همواره اذعان دارند که ایران آوانگارد و پیشرو در این حوزه است. زمان حضرت امام خمینی (ره) هم این انتقادها مطرح می شد و ایشان هم نجات همه انسان ها را یادآور شدند.

کاهش هزینه های انسانی با استفاده از فناوری

وی درباره راهکار کاهش هزینه های انسانی و مالی در مبارزه با مواد مخدر هم گفت: سال گذشته 23 هزار میلیارد تومان در این راه هزینه مادی شد که شامل استفاده از ابزارهای نوین و پیشرفته همانند پهپاد بود که در دستورکار قرار گرفت. درواقع در مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر، با اشراف اطلاعاتی توانستیم هزینه های حاصل از مداخله را کم کنیم.

منتظرالمهدی با بیان اینکه نزدیک به هفتاد درصد کشفیات مواد مخدر در شهرهای مرزی انجام می شود، گفت: این کشفیات قبل از ترانزیت کشف و ضبط می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها