کد خبر: 307164
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ۱۵:۲۲:۲۴
| |

جنگ در 23 نقطه از ایران جنایت جنگی به‌شمار می‌رود

طبق آمار یونسکو، گنبد سلطانیه جزو 23 مکان ثبت شده توسط این سازمان در ایران است که جنگ در آن، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

جنگ در 23 نقطه از ایران جنایت جنگی به‌شمار می‌رود
کد خبر: 307164
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ۱۵:۲۲:۲۴

اعتمادآنلاین| ‌‌‌ میراث فرهنگی آینه زندگی گذشتگان است و سیر حرکت انسان در طول تاریخ بشریت را بازگو می‌کند و بدون شک شناخت و حفظ هویت و روح فرهنگی مردمان هیچ سرزمینی بدون صیانت از میراث فرهنگی و آثار باقی مانده از قرون گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود.

در اساس‌نامه میراث فرهنگی کشور، در تعریف آن چنین آمده است: میراث فرهنگی، شامل آثار باقی مانده از گذشتگان است که نشان‌گر حرکت انسان در طول تاریخ بوده که با شناسایی آن، زمینه شناخت هویت و خط حرکت فرهنگی او میسر می‌شود.

به طور حتم بسیاری از آثار باقی مانده از گذشتگان حاصل از این تجربه‌ها بوده و از این نظر برای انسان ارزشمند است و از این طریق زمینه‌های عبرت برای انسان فراهم می‌آید، بنابراین توجه به اشیای گذشتگان در ذات بسیاری از انسان‌ها وجود دارد و همان‌ها همیشه سعی کرده‌اند از این آثار به نحوی نگه‌داری و مراقبت کنند.

میراث فرهنگی هر کشور، در واقع، آیینه جان، اندیشه و معنویت آن منطقه است که گاهی در معرض بی‌توجهی و نابودی قرار می‌گیرد که جنگ یکی از دلایل این نابودی‌ها است. آن مصیبتی که در سوریه و عراق توسط داعش بر سر آثار فرهنگی و تاریخی آمد نمونه بارز این امر است. وقایعی که عمق فاجعه در آن به حدی بود که سازمان‌های ببن‌المللی و تاریخ‌دوستان در کشورهای مختلف را به واکنش واداشت.

تخریب عمدی میراث، یک جرم جنگی به‌شمار می‌رود، زیرا این کار به یک تاکتیک جنگی برای نابودی فرهنگی مناطق تبدیل شده است اما تصویب و اجرای یک قانون در یونسکو در چند سال گذشته تا حدی جلوی اتفاق را این گرفته است.

ماجرای نابودی آثار باستانی در جنگ‌ها به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد، درست زمانی که نازی‌ها آثار باستانی مختلفی را در کشورهای اروپایی مثل اتریش، کرواسی، مجارستان و ... نابود کردند که برای مقابله با همین مسئله پس از پایان جنگ جهانی دوم، کشور هلند به سازمان ملل پیشنهاد داد که برای حفاظت از میراث فرهنگی و باستانی کشورها، قانونی تصویب کند و سازمان‌های مختلف هم دو پروتکل مختلف در این رابطه تصویب کردند.

اما این پایان کار نبود، زیرا شدیدتر شدن جنگ در سال‌های گذشته باعث شد تا سازمان ملل به این‌ موضوع حساسیت ویژه داشته و بار دیگر قانونی تصویب کند که بر اساس آن هرگونه تخریب آثار عضو فهرست میراث جهانی یونسکو، جنایت جنگی حساب شود اما با این وجود از این قانون تاکنون در حوزه اجرایی استفاده زیادی نشده و هنوز مناطق زیادی عضو فهرست یونسکو در خطر نابودی به علت جنگ هستند.

جنگ در 23 نقطه از ایران جنایت جنگی به‌شمار می‌رود

فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل 23 مکان مختلف است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است. این فهرست شامل 23 اثر میراث فرهنگی و یک اثر میراث طبیعی است که در ایران گنبد سلطانیه ارگ بم، شهر یزد، پاسارگاد و ... عضو این فهرست هستند.

سلطانیه را بیشتر بشناسیم

در شهر سلطانیه استان زنجان، گنبدی با رنگ فیروزه‌ای خود آن‌چنان رخ می‌نماید که چشمان هر گردشگری را که پا به این دیار می‌گذارد به سوی خود جلب می‌کند. بدون شک این گنبد سر به فلک کشیده در فهرست مرتفع‌ترین گنبدهای آجری جهان واقع شده و از نظر ارتفاع بعد از کلیسای سانتاماریا و مسجد ایاصوفیه، سومین گنبد مرتفع جهان است.

در ایران، این گنبد بلندترین گنبد آجری بوده و از جمله آثار کشور در فهرست آثار یونسکو قرار دارد. گنبد سلطانیه در سال‌های 1302 تا 1312 میلاد توسط مغولان در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد تا به عنوان آرامگاه ابدی هشتمین ایلخان مغول، سلطان محمد خدابنده یا الجایتو مورد استفاده قرار گیرد.

هدف سلطان از احداث چنین بنای منحصر به فردی، این بود که پیکر مطهر امام اول شیعیان را در آن به خاک بسپارد، اما در نتیجه مخالفت علمای شیعه موفق به انجام چنین کاری نشد و پس از مرگش این مکان به آرامگاهی برای خودش تبدیل شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها