کد خبر: 307216
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ۱۷:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» در گفت‌وگو با مدیر روابط عمومی معاونت مطبوعاتی، نظارت بر توزیع کاغذ برای مطبوعات را بررسی کرد

کارگروه کاغذ، نظارت بیشتری بر واردات و توزیع خواهد داشت

سومین جلسه «کمیته توزیع کاغذ مطبوعات» با ریاست معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کمیته برگزار شد و موافقت شد که 750 تن کاغذ بین 340 رسانه (روزنامه و نشریه) بر اساس اولویت اعلام‌شده، توزیع شود.

کارگروه کاغذ، نظارت بیشتری بر واردات و توزیع خواهد داشت
کد خبر: 307216
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ۱۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ طی ماه‌های اخیر تحریم‌ها به بازار کاغذ هم رحم نکرد و یک‌به‌یک روزنامه‌ها را به تعطیلی و کاهش صفحات کشاند، هرچند تحریم تنها بهانه‌ای بود برای ایجاد ناملایمتی در بازار کاغذ.

از آغاز سال جاری اعلام شد که بر اساس تصمیم دولت، کاغذ جزو اقلام ضروری است و باید با ارز دولتی به مطبوعات اختصاص پیدا کند. پس از آن اما رسانه‌ها برای دریافت کاغذ مورد نیاز خود با چالش‌های بسیاری، از نبود کاغذ گرفته تا تغییر قیمت از ارز دولتی به ارز نیمایی، روبه‌رو شدند.

بعد از آغاز دور جدید تحریم‌ها، از زمانی که کاغذ در زمره اقلام ضروری قرار گرفت، قرار بر این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر واردات کاغذ و توزیع نظارت کند و صلاحیت واردکنندگان از سوی ارشاد تایید شود.

اما در این میان نشانه‌های بسیاری از اختلال عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته کاغذ به چشم می‌خورد؛ موضوعاتی مانند اختصاص کاغذ به نشریاتی بدون خروجی یا واردات کاغذ با ارز دولتی و تصمیم برای ترخیص آن با ارز نیمایی، چالش‌های بسیاری برای رسانه‌ها در پی داشت و ادامه حیات آنها را با تردید روبه‌رو کرد.

مطبوعات، چشم‌انتظار اقدام کمیته کاغذ

با پیگیری و اعتراض اهالی مطبوعات، وزیر کشور در جلساتی، دستور بررسی فوری بحران کاغذ را مطرح کرد و از توزیع کاغذ با ارز دولتی میان نشریات خبر داد. حسین انتظامی، رئیس کارگروه ساماندهی کاغذ، نیز گفت: «ارز تخصیصی به کاغذ نشر و مطبوعات 4200 تومانی باقی می‌ماند.»

بر این اساس، در کمیته توزیع کاغذ مطبوعات مقرر شد که توزیع کاغذ طبق اولویت‌بندی به ترتیب به روزنامه‌های سراسری، منطقه‌ای و استانی و هفته‌نامه‌ها و دوهفته‌نامه‌ها اختصاص یابد.

در سومین جلسه «کمیته توزیع کاغذ مطبوعات» نیز با توزیع 750 تن کاغذ بین 340 رسانه (روزنامه و نشریه)، بر اساس اولویت اعلام‌شده، موافقت شد.

هرچند به نظر می‌رسد شرایط توزیع کاغذ برای روزنامه‌ها به ثبات نسبی رسیده، اما همچنان نگرانی‌هایی در این میان وجود دارد. پیش از این برخی نشریات تنها به صرف مجوز داشتن اقدام به خرید کاغذ می‌کردند و پس از تسلط بر بازار، آن را به نرخ آزاد در اختیار دیگر نشریات قرار می‌دادند.

در این‌باره محسن حدادی، مدیر روابط عمومی معاونت مطبوعاتی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت:‌ «به‌ نظر می‌رسد با دستورالعمل‌های جدید، امکان اختصاص کاغذ به نشریات بدون خروجی، به صفر برسد.»

کارگروه کاغذ نظارت بیشتری بر واردات و توزیع خواهد داشت

حدادی با اشاره به صورت‌جلسه دوم کمیته توزیع کاغذ مطبوعات، گفت:‌ «پس از این ما شمارگان را از نشریات می‌گیریم و بر توزیع آن نظارت می‌کنیم. در چاپخانه‌ها نیز نیروی حراست وزارت فرهنگ و ارشاد به‌ جهت بررسی صحت شمارگان حضور خواهد داشت.»

او درباره مشکلاتی که پیش از این وجود داشت، گفت: «اتفاق‌هایی که در مورد تخصیص کاغذ به نشریاتی بدون چاپ رخ می‌داد، به این دلیل بود که این توزیع در چرخه وزارت ارشاد نمی‌آمد؛ افراد از طریق مجوز نشریه به‌ طور مستقیم با واردکننده روبه‌رو می‌شدند و کاغذ خریداری می‌کردند.»

مدیر روابط عمومی معاونت مطبوعاتی درباره کنترل این موضوع عنوان کرد: «از این به‌ بعد، طبق آماری که هر واردکننده موظف است در اختیار ارشاد قرار دهد، به‌ راحتی می‌توان نسبتی بین واردات و توزیع کاغذ پیدا کرد. از آنجا که باید هر واردکننده‌ای لیست توزیع خود را برای انتشار در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دهد، به‌ نظر می‌رسد ناهماهنگی خاصی پیش نیاید.»

حدادی در مورد اختصاص ارز دولتی به واردات کاغذ گفت: «به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 40 هزار تن کاغذ با ارز دولتی وارد شده و تا آخر سال این نرخ تغییری نخواهد کرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها