دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو:

تحریم کنندگان صنعت خودروی کشور تنها نیستند

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: امروز مطمئنیم تحریم کنندگان صنعت خودروسازی تنها نیستند و دست هایی در داخل به حمایت شان پرداخته اند.

تحریم کنندگان صنعت خودروی کشور تنها نیستند
کد خبر: 307303
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۰:۱۷:۵۱

اعتمادآنلاین| «مازیار بیگلو» افزود: تاکنون آنقدر که از تحریم های داخلی صدمه دیده ایم، اثر تحریم های خارجی را کمتر احساس کرده ایم.

وی، داخلی بودن تولید آهن، مس، آلومینیوم، فولاد و مواد پلیمری را یاد آور شد و گفت: وقتی درخصوص افزایش سه تا چهار برابری این مواد سوال می کنیم، افزایش نرخ ارز را دلیل می آورند، اما خودروسازی و قطعه سازی که انتهای این زنجیره قرار دارد باید محصولات خود را به ریال بفروشد.

این مقام صنفی، تصمیم هفته پیش مجلس شورای اسلامی در بازگرداندن شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو را به مثابه تیر خلاصی بر پیکره صنایع خودروسازی و قطعه سازی توصیف کرد و گفت: تا پیش از سال 91 که هنوز شورای رقابت در عرصه قیمتگذاری وارد نشده بود، هر دوی این صنایع سودآور بودند، اما پس از آن وارد زیاندهی شده اند.

وی از اینکه با وجود تجربه ناموفق گذشته امروز بار دیگر تاکید به بازگرداندن این شورا به قیمتگذاری داریم، ابراز تعجب کرد و افزود: با این اقدام و تامین نشدن نقدینگی مورد نیاز قطعه سازی، خودروسازی و قطعه سازی مان را به عمد به سوی نابودی سوق می دهیم.

بیگلو ادامه داد: دو مشکل یاد شده به معنای حرکت در راستای اهداف تحریم هاست و بیکاری 750 هزار نفر را در این دو صنعت رقم خواهد زد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تاکید کرد: فقط با تامین نقدینگی قطعه سازان و آزادسازی قیمت خودرو می توان از مشکلات یاد شده عبور کرد.

کسری قطعات «های تک»

وی در ادامه یادآور شد: هر خودو بطور میانگین از سه هزار قطعه تشکیل شده که 80 درصد آنها در داخل کشور تولید می شود.

به گفته این مقام صنفی، 20 درصد دیگر این قطعات یا در زمینه تامین مواد اولیه آنها مشکل وجود دارد یا قطعاتی است که از نظر شمارگان تولید و فناوری، تولید آنها مقرون به صرفه نیست.

وی خاطرنشان کرد: از نظر ارزشی در فهرست ارزشگذاری قطعات خودرو، قطعات «های تک» (قطعات با فناوری بالا - High Tech) کمتر از پنج درصد ارزش قطعات خودروها را تشکیل می دهند، بر این اساس اکثر خودروهایی که امروز در کف کارخانجات به دلیل کسری قطعه رسوب کرده تا 95 درصد کامل شده اند.

بیگلو ادامه داد: عمده کسری ها مربوط به قطعات های تک است که باید برای تامین قطعه یا نرم افزارهای مربوطه چاره اندیشی شود.

وی به تامین نقدینگی به عنوان یکی از دغدغه های بزرگ قطعه سازان اشاره کرد که این صنعت را زمینگیر کرده و گفت: در مقایسه با 2 سال گذشته، نیاز به نقدینگی در این صنعت 20 برابر شده که بخشی از آن ناشی از تضعیف ارزش پول ملی و همچنین متوقف شدن خریدهای نقدی شرکت هاست.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو توضیح داد: در گذشته با انجام گشایش اعتبار، مواد اولیه را از خارج وارد و پس از تولید، پول آنها را پرداخت می کردیم، اما امروز باید پول را پیش از حمل به صورت نقدی پرداخت کنیم که فقط فرآیند حمل آنها بین 2 تا سه ماه زمان می برد.

از اواسط بهمن ماه پارسال قرار شده بود دولت در قالب چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو (به ارزش همان زمان 11 هزار میلیارد تومان) در مجموع 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان بدهد تا در اختیار قطعه سازان قرار دهند، اما بخش ارزی آن تاکنون محقق نشده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها