کد خبر: 307342
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۱:۵۵:۰۰
| |

سفر وزیر امورخارجه به عراق؛

ظریف با همتای عراقی خود دیدار کرد/ رئیس مجلس عراق: برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن نقش محوری ایفا می کنیم/ ظریف: حاضریم با کشورهای حوزه خلیج فارس معاهده عدم تجاوز امضا کنیم

محمدجواد ظریف که عصر روز شنبه در رأس یک هیأت سیاسی برای انجام یک سفر رسمی دو روزه و دیدار با مقامات عراق وارد بغداد شده بود امروز با همتای عراقی خود دیدار کرد.

ظریف با همتای عراقی خود دیدار کرد/ رئیس مجلس عراق: برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن نقش محوری ایفا می کنیم/ ظریف: حاضریم با کشورهای حوزه خلیج فارس معاهده عدم تجاوز امضا کنیم
کد خبر: 307342
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۱:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به عراق امروز (یک شنبه) با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و در مورد آخرین تحولات منطقه رایزنی و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار در خصوص روابط دو جانبه و نیز آخرین تحولات منطقه بحث و تبادل نظر شد.

ظریف در این دیدار همچنین دعوت رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران از برهم صالح رئیس جمهوری عراق برای سفر به تهران را تقدیم وی کرد.

صالح نیز با استقبال از این دعوت ابراز امیدواری کرد در اولین فرصت به تهران سفر کند.

ظریف پیش از دیدار با برهم صالح، با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

رئیس پارلمان عراق: برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن نقش محوری ایفا می کنیم

«محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق امروز یکشنبه در دیدار با ظریف تاکید کرد: عراق برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن نقش محوری ایفا خواهد کرد.

دفتر محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای در مورد این دیدار اعلام کرد که محمد الحلبوسی، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و هیئت همراه وی را به حضور پذیرفت.

ظریف و رئیس مجلس عراق

به گزارش السومریه عراق در این بیانیه آمده است: حلبوسی در این دیدار بر تمایل عراق برای حفظ روابط خود با جمهوری اسلامی ایران و تمام کشورهای منطقه تاکید کرده و به خطرات تنش در منطقه و ضرورت گفت‌وگو و ابتکار عمل‌های مسالمت آمیز برای اعتمادسازی میان تمام طرف‌ها اشاره کرده است.

بر اساس این بیانیه حلبوسی همچنین اعلام کرده که عراق نقش محوری برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن ایفا خواهد کرد و هرگز در هیچ محوری نخواهد بود، عراق بر تمایل خود برای سلامت و امنیت همسایگانش و تلاش در تمام سطوح برای دور کردن خطرات تنش از منطقه تاکید می‌کند.

بر اساس این بیانیه، ظریف هم در این دیدار از نقش عراق در نزدیک کردن دیدگاه‌ها استقبال و تاکید کرد که از نظر تهران هیچ محدودیتی برای حل تمام مشکلات با کشورهای منطقه وجود ندارد.

ظریف افزود: ایران تمایلی به هیچ تنش نظامی ندارد و آماده دریافت هر ابتکار عملی است که به کاهش تنش و برقراری روابط سازنده با تمام کشورهای همسایه کمک کند.

ظریف در ادامه دیدارهایش در عراق با وزیر خارجه این کشور هم دیدار کرد.

محمدعلی الحکیم وزیر خارجه عراق پشتیبانی کشورش از تهران را در مقابل تحریم های آمریکا به ظریف اعلام کرد.

همچنین شبکه العربیه در گزارشی نوشت: ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد پیشنهاد امضای توافقنامه عدم تجاوز به کشورهای شورای همکاری ودیگر همسایگانمان را ارائه کردیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها