کد خبر: 307643
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۶ ۱۴:۵۲:۰۰
| |

ارتباط سندروم روده تحریک‌پذیر با آپنه انسدادی خواب در زنان

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد زنان مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر در مقایسه با جمعیت عمومی، بیشتر در معرض ابتلا به آپنه انسدادی خواب هستند.

ارتباط سندروم روده تحریک‌پذیر با آپنه انسدادی خواب در زنان
کد خبر: 307643
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۶ ۱۴:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سندروم روده تحریک‌پذیر یکی از شایع‌ترین اختلالات عملکردی دستگاه گوارش است که با علائم درد یا احساس ناراحتی در شکم به همراه اختلال در دفع (تواتر دفع / قوام مدفوع) تظاهر پیدا می‌کند. اختلالات خواب یکی از شایع‌ترین علائم بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر است که در کاهش کیفیت زندگی این بیماران نقش مهمی دارد.

این تحقیق با هدف مطالعه بررسی ارتباط آپنه انسدادی خواب به عنوان یکی از اختلالات خواب با سندروم روده تحریک پذیر انجام گرفت.

در این مطالعه مورد-شاهدی، 100 نفر بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر و 116 نفر به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرارگرفتند. شرکت‌کنندگان در هر دو گروه در بازه سنی 75-18 سال بوده و از نظر سن، جنس، شاخص توده بدنی و اندازه دور گردن همسان سازی بین افراد گروه مورد و شاهد انجام شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که در گروه مبتلایان تعداد افراد با ریسک بالای ابتلا به آپنه انسدادی خواب 15 نفر و در گروه شاهد 6 نفر است.

آزمون کای اسکویر نشان داد تفاوت بین دو گروه مذکور از نظر ریسک ابتلا به آپنه انسدادی خواب معنادار است. در گروه مورد 14 نفر از زنان یعنی معادل 18.9 درصد و در گروه شاهد 2 نفر از زنان یعنی معادل 2.3 درصد ریسک بالا در ابتلا به آپنه انسدادی خواب داشتند.

بر اساس آزمون دقیق فیشر در بین خانم‌ها میان سندروم روده تحریک پذیر و ریسک ابتلا به آپنه انسدادی خواب ارتباط معنادار وجود دارد و همچنین در گروه مبتلایان، یک نفر از 26 مرد مبتلا ریسک بالا و 25 نفر دیگر ریسک پایینی داشتند که به ترتیب معادل 3.8 و 96.2 درصد است. در جمعیت زنان مبتلا، از 74 فرد مورد بررسی شده، 14 نفر ریسک بالا و سایرین ریسک پایینی داشتند که به ترتیب معادل 18.9 و 81.1 درصد است. آزمون دقیق فیشر نشان داد زنان مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر در مقایسه با مردان مبتلا ریسک بالاتری در ابتلا به آپنه انسدادی خواب دارند.

نتایج این تحقیق نشان داد که زنان مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر در مقایسه با جمعیت عمومی، بیشتر در معرض ابتلا به آپنه انسدادی خواب هستند و از این رو غربالگری زنان مبتلا به این بیماری برای آپنه انسدادی خواب، با توجه به عوارض خطرناک آن معقول است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها