کد خبر: 307720
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۶ ۱۶:۴۶:۴۱
| |

استاندار کرمانشاه:

مرز سومار اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران و عراق دارد

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه اعلام کرد: مرز سومار اهمیت بسیار زیادی برای 2 طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق دارد و هم اکنون زیرساخت های بسیار خوب و مناسبی در این مرز ایجاد شده است.

مرز سومار اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران و عراق دارد
کد خبر: 307720
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۶ ۱۶:۴۶:۴۱

اعتمادآنلاین| هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه روز دوشنبه در جلسه ای با حضور استاندار دیاله در محل پایانه مرزی بین المللی مرز رسمی خسروی، گفت: امید است نشست امروز و مباحث و نتایج آن به نفع مردم و 2 طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق باشد.

وی اظهار کرد: برقراری ارتباط با عراق برای ما مهم است و برگزاری این جلسه در روز شهادت حضرت علی (ع) و تعطیل رسمی در کشور جمهوری اسلامی ایران، یکی از دلایل اهمیت این ارتباط است.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه با اشاره به جلسه روز گذشته هیات ایرانی متشکل از مدیرکل امور مرزهای وزارت کشور و فرماندار گیلانغرب با کاظم العقابی رییس مرزها و گمرکات کشور عراق گفت: توافقنامه ای در این جلسه تنظیم شد که به طور قطع به نفع 2 استان کرمانشاه و دیاله است.

بازوند افزود: با توجه به اینکه در کشور عراق، 50 درصد عواید و درآمد مرزها به استان های مرزی در این کشور بر می گردد ما همین جا اعلام آمادگی می کنیم که در بازسازی و کارهای عمرانی به کمک شما بیاییم تا مشکلات و مسایل با مشارکت حل و فصل شود.

وی در ادامه با اشاره به توافقات بسیار خوب سفر دکتر روحانی به عراق گفت: یکی از این توافق ها ایجاد پنج شهرک مشترک مرزی بین 2 کشور بوده که از دولت مجوز یکی از شهرک ها را برای قصرشیرین گرفتیم و 300 هکتار زمین برای این مهم اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: ما آمادگی داریم که این شهرک مرزی را در قصرشیرین با مشارکت استان دیاله انجام دهیم که در توسعه اقتصادی و صادرات و تحکیم روابط 2 طرف نقش خوبی دارد.

استاندار کرمانشاه گفت: در جلسه گذشته توافقنامه‌هایی به امضای 2 طرف ایرانی و عراقی رسیده که از هر 2 طرف، 2 نماینده به عنوان یک کمیته مشترک برای پیگیری اجرای این مصوبه ها تعیین کنند.

وی در ادامه خواستار هم افزایی و مشارکت طرف عراقی در مهار آتش سوزی ها با توجه به سال پر بارش و انبوه پوشش گیاهی و همچنین انجام مواد توافقنامه روز گذشته طرف ایرانی و عراقی مربوط به مرز سومار با توجه به اهمیت این مرز شد.

فرماندار قصرشیرین نیز گفت: این شهرستان 2 مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی دارد و تبادل خوبی هم اکنون بین 2 کشور ایران و عراق از حوزه مرزهای شهرستان قصرشیرین برقرار است.

مرادعلی تاتار افزود: افزایش زیرساخت های مربوط به مرز و توسعه صادرات در مرز خسروی و پرویزخان برای مقابله با بدعهدی آمریکا و تحریم های دشمن علیه کشورمان نیز از برنامه های پیش روی ما است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق، دارای 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان است که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.


مرز خسروی در 20 کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها