یک روانشناس پاسخ می‌دهد:

راهکارهای موفقیت دانشجویان در امتحانات چیست؟

رقیه نوری پور لیاولی، روانشناس و مشاور گفت: دانشجویان برای موفقیتشان در ایام امتحانات باید هدف داشته باشند و هدف زمانی قابل دسترسی است که مشخص و دقیق باشد.

راهکارهای موفقیت دانشجویان در امتحانات چیست؟
کد خبر: 307763
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۰۸:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ رقیه نوری پور لیاولی، روانشناس و مشاور در خصوص راهکار برای موفقیت دانشجویان در ایام امتحانات اظهار کرد: داشتن هدف در ایجاد تمرکز، نقشی اساسی دارد و هدف زمانی قابل دسترسی است که مشخص، دقیق، روشن و واضح باشد.

این روانشناس ادامه داد: هدف‌هایی مانند «هدف من یادگیری این فصل می‌باشد»، «هدفم این است که نمره خوبی بگیرم» و ... نادرست خواهد بود، زیرا این‌ها مشخص و جزئی و دقیق نیست و در مطالعه، هدف را باید از داخل هر فصل بدست آورد. به عنوان مثال: «هدفم این است که بدانم چرا انقلاب مشروطه شکست خورد»، «فرق توندار با تایگا چیست»، «در آینه‌های مقعر، افزایش فاصله کانونی چه تغییراتی در تصویر ایجاد می‌کند» و ...؛ پس هدف در هر فصل باید متناسب با آن فصل و به صورت مشخص و دقیق بیان شود.

وی بیان کرد: اگرچه بسیاری از دانشجویان به مطالعه در کتابخانه شدیدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراک بر این باورند تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار موثر است. چرا که حافظه انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌گیرد در نتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به خاطر سپردن چیز‌هایی که یاد گرفته‌اید را افزایش خواهد داد.

نوری پور با بیان اینکه دانشجویان موفق از راه‌های مختلفی جهت یادگیری فعالانه استفاده می‌کنند، اضافه کرد: یکی از این روش‌ها یادداشت برداری حین مطالعه است.

این روانشناس گفت: چند ساعت مداوم و بدون استراحت کردن، درس خواندن نه تنها مفید نبوده بلکه برای حافظه کوتاه‌مدت شما مشکل بیشتری پیش می‌آید و به جای اینکه در یک مدت‌کوتاه مغز خود را از حجم انبوهی اطلاعات پُر کنید، مطالعه خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و از این قسمت‌ها یادداشت بردارید.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیروقت بیدار نمانید، حافظه شما بهتر عمل می‌کند، افزود: مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب می‌بیند، زیرا خواب زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی می‌کند.

نوری بیان کرد: گاهی اوقات دانشجویان از وضعیت جزوه‌های خود راضی نیستند و جزوه دیگران را قرض می‌گیرند تا مال خودشان را کامل کنند یادتان باشد همیشه جزوه هایتان را براساس تاریخ مرتب کنید و موضوع اصلی درس را بیابید.

این روانشناس با تاکید بر اینکه به دنبال هر 30 تا 50 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه استراحت پیشنهاد می‌شود، اضافه کرد: اگرچه این زمان‌بندی الزاما نباید با همین ظرافت دنبال شود، اما بهتر است برای طول مدت مطالعه و استراحت خود یک محدودیت زمانی تعیین کنید.

وی تصریح کرد: بدون شک برنامه ریزی یکی از کلید‌های موفقیت دانشجویان موفق است اگر زیر بار سنگین درس‌های خوانده نشده احساس سردرگمی می‌کنید، یک برنامه درسی واضح و متعادل انگیزه شما را افزایش خواهد داد، به خصوص هنگامی که مقابل هر یک از کار‌های روزانه که انجام می‌دهید یک تیک بزنید این کار همچنین اضطراب شما را کاهش خواهد داد، زیرا هربار بر بخشی از کار‌های خود تمرکز می‌کنید و این کار باعث می‌شود احساس کنید کنترل امور را در دست دارید.

این روانشناس گفت: اگر تخیل خواننده با اراده اش هم سو نباشد، خواننده نمی‌تواند تمرکز حواس کافی و لازم داشته باشد این تخیلات، باعث می‌شود تا خواننده، تمرکز خویش را از دست بدهد و سرانجام از خواندن کتاب منصرف شود.

نوری پور اضافه کرد: برای غلبه بر این مشکل، خواننده وقتی مایل به مطالعه درباره موضوعی خاص باشد، بهتر است خود را در حال و هوای مخصوص آن موضوع قرار دهد.

وی با بیان اینکه یکی از شیوه‌های مؤثر و عملی در تمرکز حواس، استفاده از فن رهاسازی عضلانی است، افزود: در این روش، فرد در محلی آرام و در صورت امکان، بر روی صندلی راحتی می‌نشیند و سعی می‌کند به تدریج عضلات بدن را از حالت انقباض به انبساط برساند، به این ترتیب که ابتدا از عضلات دست و انگشتان شروع کرده، آن‌ها را ابتدا منقبض کرده، سپس شل و آزاد می‌کند و آن چنان در انبساط بخشیدن به آن‌ها تلاش می‌کند که گویی آن‌ها جزء بدن او نیستند و سنگینی ندارند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: برای استراحت‌های طولانی و یا بعد از ظهر‌هایی که دیگر نمی‌خواهید درس بخوانید، ولی هنوز می‌خواهید کار مفید کنید توصیه می‌کنم باشگاه ورزشی بروید و یا حداقل در پارک مقداری بدوید چراکه ورزش کردن با ترشح هورمون اندروفین در بدنتان باعث ایجاد نشاط و آرامش و رهایی از استرس می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها