کد خبر: 307915
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

سیده فاطمه حسینی، عضو فراکسیون زنان مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تصویب اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی، اقدام شجاعانه مجلس دهم بود/ قرار است لایحه منع خشونت علیه زنان به‌ زودی به مجلس ارائه شود

سیده فاطمه حسینی، عضو فراکسیون زنان مجلس، گفت: در جلسه‌ای که نماینده‌ها با آقای رئیسی داشتند برخی از اعضای فراکسیون زنان صحبت‌هایی در خصوص لایحه تامین امنیت زنان مطرح کردند و قرار است مراحل رسیدگی به این لایحه در قوه به پایان برسد و به‌ زودی به مجلس ارائه شود.

تصویب اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی، اقدام شجاعانه مجلس دهم بود/ قرار است لایحه منع خشونت علیه زنان به‌ زودی به مجلس ارائه شود
کد خبر: 307915
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیده فاطمه حسینی، نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، ضمن اشاره به تصویب طرح‌ها و لوایح مرتبط با زنان در مجلس، گفت: مصوبه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، مصوبه هوشمندانه و شجاعانه مجلس دهم بود. این لایحه رای بالایی کسب کرد و اتفاق‌نظر بر سر آن وجود داشت که موجب شد یک تهدید در این حوزه، با اقدامی هوشمندانه، تبدیل به فرصتی برای کشور شود.

او ادامه داد: بُعد دیگر این است که با مصوبه مجلس و اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، حقی که در قوانین بدون هیچ پشتوانه فقهی و شرعی‌ای سلب شده بود به زنان و فرزندان ایرانی اعطا شود.

او همچنین، با اشاره به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، تاکید کرد: طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، اصلاح قانون 60 سال پیش، یعنی سال 1337، بود که برای مجازات اسیدپاشی داشتیم؛ در آن قانون حکم اعدام عنوان‌ و برای آن‌ یک حبس تعزیری دیده شده بود . اما با برداشته‌ شدن اعدام، قصاص جایگزین ‌شد که در بسیاری از موارد اساساً قصاص قابل‌ اجرا نیست. همین امر باعث می‌شود بازدارندگی مجازات به‌ شدت کاهش پیدا ‌کند.

حسینی ادامه داد: زمانی که بازدارندگی مجازات کاهش پیدا می‌کند در جامعه شاهد وقوع این حوادث و استفاده‌ از اسیدپاشی در انتقام‌جویی‌های شخصی می‌شویم. اسیدپاشی بیشتر علیه زنان جوان اتفاق می‌افتد و این‌ یک تهدید برای امنیت افراد است.

این نماینده مجلس، با تاکید بر لزوم تامین امنیت شهروندان، گفت: به نظر می‌آید وظیفه قانون‌گذار در درجه اول تلاش برای تامین امنیت شهروندان است و امنیت شهروند در درجه اولِ نیازهای اساسی هر انسان است. اگر قانون نقص و خلئی در تامین امنیت داشته باشد، بسیار مهم است که این خلأ از بین برود. کمااینکه در سال پیش، پس از گذشت 10 سال، لایحه حمایت از حقوق کودکان ‌و نوجوانان را به تصویب رساندیم.

حسینی، با اشاره به لایحه منع خشونت علیه زنان، تاکید کرد: لایحه منع خشونت علیه زنان و تامین امنیت زنان از سوی دولت و قوه قضاییه ارائه‌ شده است. در طول دو سال اخیر به‌ طور جد پیگیر بوده‌ایم تا این لایحه از قوه قضاییه به مجلس بیاید؛ یعنی در قوه قضاییه سریع‌تر رسیدگی شود و دولت آن را به مجلس ارائه کند.

او ادامه داد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته به نظر می‌آید لایحه منع خشونت علیه زنان به‌ زودی به مجلس ارائه شود. در جلسه‌ای که نماینده‌ها با آقای رئیسی داشتند برخی از اعضای فراکسیون زنان صحبت‌هایی در خصوص لایحه تامین امنیت زنان مطرح کردند و قرار است مراحل رسیدگی به این لایحه در قوه به پایان برسد و به‌ زودی به مجلس ارائه شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها