کد خبر: 308032
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از ماجرای پوزهای بانکی دفتر وزیر نفت؛

صاحب کارتخوان‌های دفتر زنگنه کیست؟/ اطلاعات وزارت اطلاعات دقیق‌تر است یا مخالفان زنگنه؟

کشف 3 کارتخوان با گردش مالی چند میلیاردی در دفتر بیژن زنگنه، وزیر نفت، در طول دو ماه گذشته حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت.

صاحب کارتخوان‌های دفتر زنگنه کیست؟/ اطلاعات وزارت اطلاعات دقیق‌تر است یا مخالفان زنگنه؟
کد خبر: 308032
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا اصغرزاده - شروع حواشی کارتخوان‌های دفتر کار بیژن زنگنه، وزیر نفت، با گردش مالی چند میلیاردی از اواخر سال گذشته با توئیت سردبیر وبسایت و کانال تلگرامی «میز نفت» آغاز شد که در روز 25 اسفند سال 97 خبر از ورود نیروهای امنیتی به برخی مفاسد در دفتر وزیر نفت داد.

در روز 26 اسفند سال گذشته وبسایت «میز نفت» گزارش داد که طی چند هفته حواشی جالبی در دفتر وزیر نفت رخ داده که به رسوایی «پوزهای بانکی» معروف شده است. با ورود یکی از نهادهای نظارتی و کشف اتفاقات رخ داده، یکی از مسئولان دفتر زنگنه دچار حمله قلبی شده و در بیمارستان بستری می‌شود؛ وزیر نفت در واکنش به انتشار این خبر گفته بود که بازجویی همیشه وجود دارد، اما بازجویی ویژه را خبر ندارم. زنگنه با این پاسخ خبر منتشر شده را تکذیب نکرده و سعی کرده به طور هوشمندانه از تأیید این خبر خودداری کند.

در همان روز هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک در مجلس طی گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت، جزئیات بیشتری از ماجرای دفتر آقای وزیر را تشریح کرد و گفت: «طبق شنیده‌ها در دفتر وزیر نفت برای نیروی‌های خدماتی حسابی باز شده است و مسئولان دفتر زنگنه از مراجعه‌کنندگان، افراد دارای قرارداد با وزارت نفت، مؤسسان شرکت‌های نفتی و گازی و… درخواست واریز مبلغی به حساب نیروهای خدماتی جهت انجام کارشان را داشتند و در ادامه نیروهای خدماتی این مبالغ واریزی به حساب‌شان را تحویل مسئولان دفتر آقای زنگنه می‌دادند و حتی آنجا برای این کار دستگاه کارتخوان گذاشته بودند.»

خادمی اضافه کرده بود: «ظاهراً مسئولان دفتر زنگنه با این توجیه که گروه‌های واسطه‌ای برای انجام کار شما تشکیل می‌شود و وجه دریافتی نیز برای انجام کار توسط آن گروه‌هاست، از مراجعان درخواست کشیدن کارت می‌کردند؛ یکی از مسئولان دفتر وزیر نفت که گویا ارتباط خوبی نیز با آقای وزیر دارد و از دفتر وزیر به شرکتی در ترکیه رفت و آمد داشته، پس از شنیدن خبر حضور نیروهای امنیتی در دفتر وزیر و بازجویی از کارکنان سکته کرده و راهی بیمارستان شده است.»

این نماینده مجلس در نهایت گفته بود که با توجه به اینکه نهادهای نظارتی وارد موضوع شده‌اند باید فرصت داد تا از جزییات این ماجرا دقیق‌تر پرده‌برداری شود.

بعد از گذشت 69 روز از این حواشی در 3 اردیبهشت امسال ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس عنوان کرد که ماموران امنیتی 3 کارتخوان با گردش مالی ده میلیاردی در دفتر وزیر نفت پیدا کردند که یکی از این کارتخوان‌ها به نام آبدارچی دفتر آقای زنگنه است.

ابوترابی گفته بود: «مأموران امنیتی علاوه بر کشف کارتخوان در دفتر وزیر نفت، مقادیری طلا و دلار را نیز در دفتر آقای وزیر کشف کرده‌اند، که این مسئله موجب اختلافات و بحث‌هایی بین زنگنه و وزیر اطلاعات در هیأت دولت شده است. وزیر نفت عنوان کرده که من در این زمینه با وزارت اطلاعات همکاری نخواهم کرد.»

در 4 اردیبهشت‌ماه سال جاری اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پی اظهارات ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس در جریان گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی به آگاهی مردم رساند. توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به شرح زیر است:

«1. در آخرین روزهای پارسال یکی دیگر از نمایندگان همسو با آقای ابوترابی‌ خبر کشف دستگاه پوز در دفتر وزیر محترم نفت را مطرح کرد و مدعی شد برخی اعضای دفتر از طریق این دستگاه از مراجعان و پیمانکاران وجوهی را دریافت ‌کرده‌اند. این شایعه که جز با هدف تخریب و جریان‌سازی منفی صورت نگرفته بود همان موقع تکذیب و از فرد مدعی به مراجع ذی‌صلاح شکایت شد.

2. پس از گذشت قریب 2 ماه آقای ابوترابی‌ همان ادعا را تکرار و البته تعداد پوزهای مکشوفه را نیز به سه دستگاه افزایش داده‌اند. با این روند دور از انتظار نیست که در اظهارنظرهای بعدی این آقایان تعداد دستگاه‌های پوز مکشوفه به 30 یا 40 برسد! همان‌گونه که جای تعجب ندارد اگر از زبان آن‌ها اعلام شود که موفق به کشف تونلی از دفتر وزیر نفت تا خزانه بانک مرکزی شده‌اند!

3. وزارت نفت بار دیگر وجود هرگونه دستگاه پوز را در دفتر وزیر که با قصد و نیت مورد ادعای این آقایان از آن استفاده شد باشد، تکذیب می‌کند و همه این ادعاها را از طریق قانونی پیگیری خواهد کرد.»

اما این توضیحات وزارت نفت برای تنویر افکار عمومی کافی نبود چرا که رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از جمله «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» به تفرقه‌افکنی پرداخته و برخی از رسانه‌های تندرو داخلی که همیشه بدون تعقل و درنظر گرفتن شرایط ویژه کنونی کشور در زمین دشمنان نظام بازی می‌کنند به حواشی دامن زدند.

روز 5 اردیبهشت‌ماه سال جاری وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‎ای، مطالب و ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه‌ها و تریبون‎ها در خصوص کشف تخلفات مالی در دفتر وزیر نفت توسط این وزارتخانه را کذب خواند و به حواشی این ماجرا خاتمه داد.

وزارت اطلاعات پیرو مطالب و ادعاهای مطرح‌شده در برخی رسانه‌ها و تریبون‎ها در خصوص کشف تخلفات مالی در دفتر وزیر نفت، در اطلاعیه‎ای اعلام کرد:

«1- استفاده از پوز کارتخوان در دفتر وزیر نفت از سوی یک کارمند اداری آن دفتر بوده که این موضوع از سوی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات پیگیری و با کارمند خاطی برخورد مقتضی صورت گرفت. اضافه می‌نماید متعاقباً به دستور وزیر محترم نفت، کارمند (قراردادی) یاد شده، در آن زمان از ادامه خدمت معلق می‌گردد.

2- گردش 10 میلیارد تومانی پوزهای یادشده صحت ندارد، همچنین میزان گردش و تراکنش‌های ثبت شده در کارتخوان‌ها صرفا دلیل بر وجود و اثبات تخلف و جرم احتمالی در تمامی تراکنش‌های ثبتی نمی‌باشد. مضافا بررسی‌های تکمیلی پیرامون تراکنش‌های موجود در دستور کار قرار دارد.

3- ادعای کشف مقادیری طلا و ارز از نامبرده یا دفتر وزیر محترم نفت کذب می‌باشد.

4- ادعای بروز بحث و اختلاف بین وزرای نفت و اطلاعات پیرامون این قضیه کاملا کذب و خلاف واقع می‌باشد، کما اینکه در سایر اقدامات مقابله با مفاسد در وزارت نفت، وزیر محترم نفت حمایت و پشتیبانی از اقدامات ضد فساد وزارت اطلاعات داشته‌اند.

5- روابط عمومی وزارت اطلاعات انتظار دارد رسانه‌های محترم و دیگر صاحبان تریبون قبل از ذکر و انتشار اخبار و مطالب مرتبط با اقدامات وزارت متبوع، موارد را با این مرکز مطرح و پس از راستی‌آزمایی و اطمینان از صحت، اقدام به انتشار نمایند.

6- در شرایطی که دشمن با تحمیل جنگ اقتصادی و تحریم‌های شدید نفتی، به دنبال شکستن قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی و آسیب به وحدت و انسجام ملی می‌باشد، دقت و هوشیاری سیاسی و انقلابی برای پرهیز از بروز اختلافات داخلی، ضرورت ملی و میهنی محسوب شده و انتظار دارد همه دلسوزان نظام با حفظ و رعایت اصول اخلاقی، در تقویت و همگرایی بیشتر جهت مقابله با دسیسه‌های دشمن خارجی کوشا باشند.

پیرو این اطلاعیه حسین حاج‌حسینی، رئیس سازمان حراست وزارت نفت ضمن تشکر از وزارت اطلاعات برای صدور اطلاعیه، گفت: «اطلاعیه وزارت اطلاعات بار دیگر ثابت کرد این موضوع هیچ ارتباطی با وزیر و دیگر کارکنان دفتر وزارتی نداشته است.»

حسین حاجی‌حسینی ضمن تشکر از وزارت اطلاعات برای صدور اطلاعیه درباره اخبار کذب منتشرشده مبنی بر سوءاستفاده مالی در دفتر وزیر نفت از طریق دستگاه‌های پوز و وجود مقادیری طلا و ارز، گفت: «همانگونه که در توضیحات وزارت اطلاعات آمده است، دستگاه کارتخوان متعلق به یکی از کارمندان بوده که برای امور شخصی از آن استفاده می‌کرده و برخلاف برخی اخبار کذب که به قصد القای ارتباط اعضا، مسئولان دفتر و شخص آقای زنگنه با ماجرای دستگاه پوز منتشر شد، اطلاعیه فوق بار دیگر ثابت کرد این موضوع هیچ ارتباطی با وزیر و دیگر کارکنان دفتر وزارتی نداشته است.»

بر اساس این گزارش، پیش از این وزارت نفت اعلام کرده بود از اتهام‌زنندگان و افرادی که با نشر اکاذیب در این ماجرا قصد تخریب و جریان‌سازی داشته‌اند شکایت کرده و موضوع را قاطعانه پیگیری خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها