افزایش امنیت مناطق حاشیه نشین با افزایش واحدهای گشت انتظامی

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اقدامات نیروی انتظامی برای تامین امنیت مناطق حاشیه نشین گفت: برای این منظور، واحدهای گشت انتظامی از 772 واحد در سال 96 به هزار و 124 واحد در سال 97 تقویت شده و جذب و به کارگیری نگهبان محله به میزان 3 برابر افزایش یافته است.

افزایش امنیت مناطق حاشیه نشین با افزایش واحدهای گشت انتظامی
کد خبر: 308123
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ۰۹:۰۹:۵۰

اعتمادآنلاین| ‌ سردار احمد نوریان درباره برقراری امنیت در سکونتگاه های غیر رسمی و اقدامات پلیس در این حوزه، افزود: تامین نظم و امنیت در جای جای کشور از نقطه صفر مرزی تا دل شهرها و روستاها از وظایف ذاتی و قانونی نیروی انتظامی است و در این میان توسعه امنیت در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های غیر رسمی از دو منظر، مورد توجه پلیس است.

وی ادامه داد: در نگاه اول؛ پلیس با تأکید بر رویکرد جامعه محوری، پیشگیری اجتماعی از آسیب ها و جرایم را در دستور کار قرار داده است، چرا که اعتقاد داریم اقدامات اجتماعی مقدم بر اقدامات انتظامی بوده و چنانچه آسیب ها و جرایم، مطالعه، ریشه یابی و علت یابی شوند، سیاستگذاری، برنامه ریزی و اقدامات مقابله ای از اثربخشی بیشتری برخوردار خواهد بود.

معاون اجتماعی ناجا اضافه کرد: در نگاه دوم؛ پلیس کیفیت و کمیت عملیات های انتظامی را ارتقاء بخشیده و در واقع در راستای رضایت مندی و مطالبه گری عامه مردم تلاش کرده وظایف قانونی خود را در مقابله با آسیب ها و جرایم به صورت جدی، سریع و به موقع انجام دهد.

سردار نوریان ادامه داد: نیروی انتظامی تلاش کرده در این حوزه با تکیه بر اقدامات مطالعاتی ـ پژوهشی صورت گرفته با اولویت اشراف بر مسائل و مشکلات این بافت ها، وظایف و ماموریت های محوله خود را دنبال و اجرایی کند.

سخنگوی ناجا با اشاره به برآوردهای اجتماعی با اولویت سنجی جرایم و آسیب ها گفت: از سال 94 تاکنون برحسب نیازسنجی های صورت گرفته، 29 کلانتری جدید به 288 کلانتری موجود اضافه و دایر گردید و 25 کلانتری نیز به لحاظ کیفیت ارتقاء یافته است، همچنین 23 واحد فوریت های پلیس در این نقاط فعال و یگان های امداد نیز در راستای پوشش انتظامی و تامین امنیت تقویت شده است.

سردار نوریان تاکید کرد: اجرای طرح های انتظام بخش، پاک سازی نقاط آلوده و جرم خیز، برخورد با سارقان حرفه ای و مالخرها، جمع آوری معتادان و مبارزه با قاچاق، برخورد با اراذل و اوباش بخشی از اقدامات انتظامی و قضائی صورت گرفته در این نقاط است.

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به نتایج آماری در راستای پیشگیری از آسیب ها و جرایم، گفت: تقویت واحدهای گشت انتظامی از 772 واحد در سال 96 به 1124 واحد در سال 97، جذب و به کارگیری نگهبان محله در مناطق حاشیه نشین به میزان 3 برابر، جذب و به کارگیری پلیس افتخاری به میزان 3 برابر، افزایش ایستگاه های پلیس در این نقاط از 123 به 185 واحد، گسترش واحدهای انتظامی در این نقاط و استقرار کلانتری های سیار از دیگر اقدامات پلیس در راستای"امنیت بخشی" مناطق حاشیه نشین شهرها بوده است.

سردار نوریان افزود: در تداوم اقدامات اشاره شده، پلیس پیشگیری با همکاری معاونت آماد و پشتیبانی ناجا نسبت به ساخت و تولید اولین واحد سیار اقدام کرد، در واقع این واحد سیار ساختاری از یک کلانتری کوچک در خودرو می باشد و در آن ، خدمات انتظامی، مشاوره و مددکاری اجتماعی به ساکنان این مناطق و مراجعان ارائه می شود.

وی با اشاره به اقدامات ایجابی و فرهنگی پلیس در راستای امنیت بخشی در مناطق حاشیه نشین گفت: خدمات روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی به صورت فردی، خانوادگی و گروهی به مراجعان در زمینه های اختلافات خانوادگی، طلاق، درگیری های بین فردی، اعتیاد و سایر آسیب ها، حل و فصل دعاوی خانوادگی توسعه و تقویت واحدهای مددکاری در کلانتری ها نیز از دیگر اقدامات پلیس است؛ مستندسازی آسیب ها، جرایم، مشکلات و معضلات مناطق حاشیه و ارائه به مسئولان مربوطه، گزارش دهی در شوراهای مختلف و آگاه سازی مسئولان و مطالبه گری از نهادهای مسئول از دیگر اقدامات قابل توجه پلیس است.

سردار نوریان به اقدامات آموزشی پلیس در این مناطق اشاره کرد و گفت: 4718 مورد فعالیت های آموزشی در مساجد، 5195 در مدارس، 5563 در اماکن عمومی در کنار تلاش برای محرومیت زدایی، از دیگر اقدامات نیروی انتظامی در راستای امنیت بخشی در نقاط حاشیه نشین است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها