به بهانه درگذشت علی رضا؛

استاد علی رضا هویتی ملی که او را گم کرده بودیم

علی پاکزاد نوشت: «استاد علی رضا متولد دوم فروردین 1312 در تهران، پیشکسوت هنرهای تجسمی رشته نقاشی، عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت و دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.او برگ زرینی از آمیزه هنر و علوم انسانی و چهره ای آکادمیک برای هنرهای تجسمی محسوب میشد که بر خلاف جریان آرتیست سازی از هنرمندان صاحب سبک ، انزوای توام با آموزش و خلاقیت را در پیش گرفت »

استاد علی رضا هویتی ملی که او را گم کرده بودیم
کد خبر: 308541
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۹ ۱۳:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| علی پاکزاد| استاد علی رضا متولد دوم فروردین 1312 در تهران، پیشکسوت هنرهای تجسمی رشته نقاشی، عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت و دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.او برگ زرینی از آمیزه هنر و علوم انسانی و چهره ای آکادمیک برای هنرهای تجسمی محسوب میشد که بر خلاف جریان آرتیست سازی از هنرمندان صاحب سبک ، انزوای توام با آموزش و خلاقیت را در پیش گرفت و در سکوت خبری همچنان بر بنیان نقاشی و هنر به رهیافت های انسانی در جامعه ومحیطآموزشی خود دامن می زد.

عکس1


کودکی و بخشی از نوجوانی او در منطقه ییلاقی شمیران گذشت ودر دبیرستان جام قلهک و دارالفنون استعدادخود در نقاشی را نشان داد و توانست با ارائه تصاویر ذهنی خود در قالب بوم، اززمانه خود پیشی گیرد . او در دانشگاه تهران به تحصیل تاریخ وجغرافیا پرداخت تا با ملیت وهویت ایرانی خود بیشتر آشنا شده وخلق وخوی ایرانی را در رنگ آمیزی های بومی خود به وجد آورد وعلاوه بر آن در رشته علوم تربیتی نیز تحصیل وموفق به اخذ مدرک کارشناسی شد.


اودر طول دوران تحصیل خود به نقاشی بصورت جدی تر و حرفه ای نگاه کرد و مناظر طبیعی سوژه آثار او در کنار تصاویر خیالی تابلوهایش گردید. شاید از نقاشی بود که استاد به جامعه شناسی و فرهنگ توده ها و شناخت طبقات اجتماعی رغبت پیدا کرد وکارشناسی ارشد جامعه شناسی ازدانشگاه تهران را نیزدریافت کرد.ورزش دو ومیدانی را هم در دوران تحصیلی خود آزمود و در مسابقات آن جوایزی را بدست آورد تا اینکه در دانشکده ادبیات وعلوم اجتماعی دانشگاه تهران مشغول به کار شد تا رسالت جدی تری را در پیش گیرد؛ آشنایی دادن نسل جوان با اندیشه های بکر و هویت ایرانی.

عکس1


او از منظر علوم انسانی ونگاه ژرف بینانه به جامعه در دامن طبیعت طرح واره های خود را بر بوم می نشاند و بیشتر ازاینکه به فکر کالایی بودن هنر و استفاده اقتصادی از آن باشد با تابلوهای خود به رفاقت می پرداخت در ترویج دوستی ومحبت می کوشید.هنر هویت او بود و او نگهبان هویتش.


سال گذشته بود که استاد علی رضا به علت عفونت ریوی در بیمارستان نور واقع در شهرستان شهریار بستری شده بود، و دوستان او در موسسه هنرمندان پیشکسوت با پیام وزیر ارشاد به دیدارش شتافته بودند.

به گفته استاد علی رضا: آنچه از انسان باقی می ماند تنها یاد و نامیست و خاطراتش که اگر نیک باشد ارزشمند است.


خارج از این انزوای خود خواسته او به تبعیدی سرزمینمان در درون خود سرزمینمان تبدیل شده بود که با مرگش دوباره یادها را به تکاپو انداخت تا خاطرات و آثار وشاگردان و هویت او را در معرض قضاوت قرار دهند. یادهایی از هنر او، نمایشگاههای برگزار شده اش ، شاگردانش و عزلت عارف گونه اش.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها