پیشنهاد وزیر دولت دوران جنگ به سران قوا؛ نقش شورای عالی پشتیبانی جنگ را ایفا کنید

عابدی جعفری: کشور نیازمند مدیریت واحد است/ غفوری‌فرد: می‌توان از گردنه سخت مشکلات اقتصادی عبور کرد

در حالی که عابدی جعفری وضعیت کشور را خاص و نیازمند بکارگیری فرماندهی واحد می‌داند اما غفوری‌فرد تاکید دارد که با بحران‌های زمان جنگ روبرو نیستیم.

عابدی جعفری: کشور نیازمند مدیریت واحد است/ غفوری‌فرد: می‌توان از گردنه سخت مشکلات اقتصادی عبور کرد
کد خبر: 308965
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ۱۰:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی رئیس جمهوری معتقد است شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد، او در دیدار اخیر خود با اصحاب رسانه با تاکید چندباره بر اینکه در 8 سال دفاع مقدس تمام اختیارات در شورای عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول نموده بود تاکید دارد که در شرایط فعلی همانند دوران جنگ نیازمند سازوکار روان‌تری است.

روحانی در حالی خواهان اجرای مدیریت واحد در اداره کشور به خصوص در شرایط کنونی است که عده‌ای اختیارات رئیس جمهور را نه تنها محدود ندانسته بلکه بر این نظرند که حسن روحانی اختیارات ویژه‌تری در مقایسه با سایر روسای جمهور دارد. با این حال اما گروهی دیگر معتقدند تجربه دوران جنگ گویای این حقیقت است که حضرت امام همه اختیارات به جز مسائل مربوط به جنگ و صلح را به دولت واگذار کرده بود این در حالی است که امروز اختیارات قوه مجریه به شدت محدود بوده و دست دولت در بسیاری از حوزه ها اعم از سیاست خارجی و مسائل اقتصادی بسته است.

در همین زمینه با دو تن از وزرای دولت دوران جنگ به گفت وگو نشستیم. در حالی که حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی دولت دوران جنگ بر لزوم فرماندهی واحد در اداره کشور به دلیل شرایط حساس کنونی تاکید دارد اما حسن غفوری فرد وزیر نیروی زمان جنگ در نگاهی متفاوت تاکید دارد که وضعیت امروز کشور مانند دوران جنگ بحرانی نبوده و البته فرماندهی واحد هم در اختیار رهبری انقلاب است. مشروح این دو گفتگو را در ادامه بخوانید؛

حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی دولت دوران جنگ درباره ضرورت وجود مدیریت واحد در شرایط جنگ اقتصادی گفت: ببینید کشور در شرایط صلح در وضعیت عادی به سر می‌برد بنابراین همه ساختارهای کشور در محل تعیین شده مستقر بوده و کارها بر اساس تقسیم کاری که صورت گرفته انجام می شود اما در شرایط اضطرار باید تصمیمات هیاتی واحد بر کشور استوار باشد.

جلسه سران قوا می‌تواند همان نقش شورای عالی پشتیبانی جنگ را ایفا کند

وی با بیان اینکه در زمان جنگ به دلیل شرایط اضطرار ایده وجود هیات و مدیریتی واحد بر کشور مورد پذیرش قرار گرفت، افزود: در آن زمان نه تنها مدیریت واحد بر کشور حاکم شد بلکه ساختارها نیز متناسب با شرایط اضطرار تنظیم شد.

وزیر دولت دوران جنگ با بیان اینکه امروز نیز کشور به دلیل شرایط اضطرار نیازمند مدیریت واحد است، ادامه داد: در شرایط امروز کشور، تشکیل جلسات سران سه قوه باید همان نقش مدیریت واحد را ایفا کند تا تصمیمات به سرعت در محل واحدی اتخاذ و همه نیز تابع تصمیمات آن باشند، خوشبختانه در زمان جنگ این اتفاق خوب رقم خورد به طوریکه مجموعه قوای سه گانه، نیروهای مسلح و صدا و سیما همه تابع شورای عالی پشتیبانی جنگ بودند.

وی تاکید کرد: امروز هم اگر جلسه‌ای که با حضور سران سه قوه تشکیل می‌شود بتواند عهده‌دار نقش شورای عالی پشتیبانی جنگ شود همان کارآمدی می‌تواند در کشور وجود داشته باشد. به نظرم اگر این طرح در ذهن مسئولان وجود داشته و مدیریتی واحد کشور را اداره کند نتیجه بهتری حاصل خواهیم کرد.

در شرایط جنگ اقتصادی، مدیریت واحد باید کشور را اداره کند

عابدی جعفری با یادآوری خاطره‌ای از مدیریت دوران جنگ گفت: به خاطر دارم که حضرت امام (ره) حتی جانشینی فرماندهی کل قوا را هم محول کرده بودند و شورای عالی پشتیبانی جنگ به صورت یکدست کار خود را پیش می‌برد البته حضرت امام هم از نزدیک نظارت کامل داشته و کارها را رصد می کردند و کارها به خوبی پیش می رفت.

این وزیر دولت دوران جنگ با اضطراری خواندن وضعیت کشور، تصریح کرد: در شرایط کنونی و با جنگ اقتصادی و روانی که علیه ما به راه انداخته‌اند می‌طلبد که یک ساختار واحد کشور را اداره کند که فکر می‌کنم شرایط تشکیل جلسات مکرر سران سه قوه بتواند این نقش را ایفا کند.

غفوری فرد: اوضاع دوران جنگ بسیار بحرانی‌تر از امروز بود

با وجود تاکید عابدی جعفری بر اضطراری بودن وضعیت کشور و لزوم وجود مدیریت واحد بر کشور اما حسن غفوری فرد وزیر نیروی دولت دوران جنگ در اظهارنظری متفاوت تاکید دارد که وضعیت امروز کشور در مقایسه با دوران جنگ وضعیت مساعدتری است و ما با بحران‌های دوران جنگ روبرو نیستیم.

او در مقایسه شرایط امروز کشور با دوران جنگ، با بیان اینکه شرایط زمان جنگ بسیار حساس‌تر و بحرانی‌تر بود به گفت: ما تا سال 65 به جز جنگ ده‌ها مشکل و مساله دیگر اعم از مساله منافقین و ترورها و مشکلات امنیتی را داشتیم که امروز چنین مشکلاتی وجود ندارد.

غفوری‌فرد با تاکید بر اینکه ما در زمان جنگ با محدودیت نیرو مواجه بودیم، تصریح کرد: آن زمان مدیران جوان بودند اما امروز چند نسل از مدیران تربیت شده در کشور وجود دارند که با استفاده از تجربیات آنها می توان از گردنه سخت مشکلات اقتصادی عبور کرد در حالی که در زمان جنگ ما مدیران جوانی داشتیم که تجربه ای در اداره کشور نداشتند بنابراین شرایط امروز به مراتب سهل‌تر از دوران جنگ است.

وزیر نیروی دولت دوران جنگ درباره لزوم دادن اختیارات ویژه تر به رئیس جمهور به منظور وجود فرماندهی واحد در کشور همانند دوران جنگ، یادآور شد: طبق قانون اساسی فرماندهی واحد در اختیار مقام معظم رهبری بوده بنابراین تصمیم گیری اصلی در مسایل کلی کشور و سیاست های کلان کشور بر عهده فرمانده کل قوا است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها