همسر یکی از سرکردگان داعش به سازمان سیا برای تعقیب البغدادی کمک کرد

روزنامه گاردین نوشت: همسر یک مقام ارشد داعش چهار سال پیش بعد از بازداشتش نقش محوری را در تلاش برای تحت پیگرد قرار دادن ابوبکر البغدادی ایفا کرده است.

همسر یکی از سرکردگان داعش به سازمان سیا برای تعقیب البغدادی کمک کرد
کد خبر: 309018
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ۱۱:۱۶:۱۴

اعتمادآنلاین| این روزنامه در مصاحبه‌ای با نسرین اسعد ابراهیم معروف به «ام سیاف» در بازداشتگاهش در اربیل به این اطلاعات دست یافته است.

او که در عراق محکوم به اعدام شده، در سال 2015 در جریان عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در میدان نفتی العمر در دیرالزور سوریه بازداشت شد؛ عملیاتی که در جریان آن همسرش فتحی بن عون بن جلیدی مراد التونسی معروف به «ابو سیاف» که وزیر نفت داعش و یکی از دوستان نزدیک البغدادی بود، کشته شد.

مسؤولان کرد به روزنامه گفتند، «ام سیاف» 29 ساله یکی از زنان به اسارت درآمده عضو داعش در ابتدا همکاری با بازپرسان را رد می‌کرد اما در اوایل 2016 درباره تشکیلات داعش اطلاعات سری و بسیار حساسی را در اختیار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و سازمان اطلاعات کرد گذاشت که به تلاش‌ها برای تحت پیگرد قرار دادن ابوبکر البغدادی کمک کرد، بازجویی از این زن ساعت‌ها طول کشید.

ام سیاف به سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات کرد اطلاعات مهمی درباره رفت‌وآمدهای البغدادی و شبکه‌ مخفی‌گاه‌های سری او داد.

مسؤولان کرد تاکید کردند، آنها در فوریه 2016 بسیار به کشتن البغدادی نزدیک شده بودند زیرا ام سیاف به سازمان اطلاعات کرد گفته بود، خانه‌ای در موصل است که رهبر داعش در آن زمان در آنجا مخفی شده بود اما مقامات آمریکایی در آن زمان تصمیم گرفتند آن منزل را هدف قرار ندهند و بعد دریافتند که مظنون تروریستی اول جهان ترجیحا در آن روز در آن خانه بود.

سازمان اطلاعات آمریکا و کرد در ام سیاف منبع اطلاعاتی مهمی درباره شخصیت البغدادی یافتند، او به این روزنامه تاکید کرد، به لحاظ اینکه همسر یکی از مهمترین مسؤولان داعش بود بارها سرکرده این گروه را دیده بود و در روند ضبط سخنرانی‌های تبلیغاتی البغدادی برای عناصر داعش قرار داشت.

یک مسؤول اطلاعاتی برجسته کرد به گاردین گفت: ام سیاف تصویری کاملا صریح از خانواده البغدادی و محیط پیرامونش به ما داد و در شناخت نزدیکان سرکرده داعش و افشای نقش‌هایی که در داعش داشتند کمک کرد و این اطلاعات بسیار مفید بودند.

ام سیاف احتمال داد، البغدادی در حال حاضر در عراق باشد او تصریح کرد،‌ همواره در عراق برعکس سوریه احساس امنیت می‌کند.

ام سیاف در جرایم‌ وحشیانه‌ای از جمله ربودن زنان و دختران ایزدی و کایلا مولر، کارمند امدادرسان آمریکایی و تجاوز به آنها از سوی البغدادی و دیگر سرکردگان داعش دست داشته است.

نسرین می‌گوید، کایلا مولر را به منزلش در شهرک الشدادی در شرق سوریه در ستپامبر 2014 در حالی که تقریبا ربودن دختران اقلیت ایزدی برای استفاده به عنوان برده جنسی انجام گرفته بود، احضار کرد.

نسرین تاکید کرد، مولر را آخرین بار در پایان سال 2014 دیده بود زمانی که البغدادی به عراق آمد و او را با خود با خودرویی به رقه بود و سه ماه بعد خبر مرگ او را شنید.

اعضای داعش مولر را در اوت 2013 در حلب ربودند و کایلا مولر در سال 2015 در جریان حمله هوایی ائتلاف آمریکایی کشته شد.

یک مقام اطلاعاتی دیگر کرد گفت، احتمال نمی‌دهد در سایه اهمیت اطلاعاتی که در اختیار سازمان اطلاعات گذاشته حکم صادره در حق ام سیاف کاهش یابد.

این روزنامه می‌افزاید، نسرین از سوی دادگاه اربیل محکوم به اعدام شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها