کد خبر: 309224
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

کاظم هژیرآزاد، بازیگر سریال «رهایم نکن»، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

«رهایم نکن» گفت‌وگویی با انسان‌ها بود/ فکر می‌کنم «رهایم نکن» باورپذیر بوده است/ تعهد در هر کاری اهمیت دارد/ بازیگر ستاره‌ای نیستم که انتظارهای آن‌چنانی داشته باشم

کاظم هژیرآزاد گفت: یکی از خواص هنر صحبت کردن با طبیعت است و ما در قالب سریال‌هایی که بازی می کنیم با همه چیز حرف می‌زنیم و همین موضوع تقدس دارد. سریال «رهایم نکن» نیز یک گفت‌وگو با طبیعت و انسان‌ها بود.

«رهایم نکن» گفت‌وگویی با انسان‌ها بود/ فکر می‌کنم «رهایم نکن» باورپذیر بوده است/ تعهد در هر کاری اهمیت دارد/ بازیگر ستاره‌ای نیستم که انتظارهای آن‌چنانی داشته باشم
کد خبر: 309224
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شهربانو جمعه‌پور- کاظم هژیرآزاد جزو بازیگرانی است که اگر نگاهی به کارنامه حرفه ای‌اش بیندازید، پرکار بودنش را تایید می‌کنید. او تاکنون در سریال‌های متعددی ایفای نقش کرده که از آن جمله می‌توان به روزهای بی‌قراری 2، کشیک قلب، جلال‌الدین، هوش سیاه 2، یلدا، بال‌های خیس، تاوان و یک مشت پر عقاب اشاره کرد. او همچنین در فیلم‌های سینمایی زندگی خصوصی، به نام پدر، شاه خاموش، تکیه بر باد و شاهین طلایی حضور داشته است. ایفای نقش در نمایش‌های صحنه‌ای متعدد را نیز می‌توان در کارنامه هژیرآزاد دید.

کاظم هژیرآزاد در سریال «رهایم نکن» که این شب‌ها از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود نیز حضور دارد. سریال «رهایم نکن» برای اولین‌بار در ماه مبارک رمضان 97 از شبکه سوم سیما پخش شد. به همین بهانه با هژیرآزاد به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

*به نظرتان کارهایی که برای ماه مبارک رمضان ساخته و پخش می‌شوند چه حال و هوای متمایزی نسبت به سایر آثار نمایشی دارند؟

برای من که یک بازیگر هستم هیچ فرقی نمی‌کند که اثر چه زمانی پخش می‌شود. به نظر من همه روزها مقدس‌اند. همه دقایق زندگی آدمی برای نگهداری جهان، انسانیت و بشریت هستند و هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. مهم نیست که کار برای ماه رمضان پخش می‌شود یا محرم یا روزهای عادی، بلکه این موضوع اهمیت دارد که به کارتان عشق بورزید و آن را با اشتیاق و تمام توان انجام دهید.

به طور کلی من نگاهی فلسفی به زندگی دارم. صبح که خورشید طلوع می کند با انسان حرف می‌زند؛ زمین، شکوفه‌ها، درختان و همه و همه با انسان گفت‌وگو می‌کنند و همگی مقدس‌اند. یکی از خواص هنر صحبت کردن با طبیعت است و ما در قالب سریال‌هایی که بازی می کنیم با همه چیز حرف می‌زنیم و همین موضوع تقدس دارد. وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوم و می‌بینم که هنوز زنده هستم، خداوند را به خاطر این نعمت شکر می‌کنم و مشغول زندگی می‌شوم. سریال «رهایم نکن» نیز یک گفت‌وگو با طبیعت و انسان‌ها بود.

*به نظرتان چقدر این سریال برای مردم باورپذیر بود؟

متأسفانه من نتوانستم قسمت‌های زیادی از این سریال را به این خاطر که هنگام پخشش سر کار بودم، ببینم، اما بر اساس قسمت‌هایی که دیده ام و بازخوردی که از مردم داشتم، فکر می‌کنم این سریال در حد متوسط مورد استقبال قرار گرفت. مخاطبانش نه خیلی زیاد بودند و نه خیلی کم. فکر می‌کنم در همین حد نیز باورپذیر شده است.

*به عنوان یکی از بازیگران «رهایم نکن» فکر می کنید نقاط قوت این سریال چه بود؟

به نظر من مهم است که در ساخت یک سریال چه کسانی دست‌اندرکار هستند. به طور مثال، تهیه‌کنندگی این سریال را آقای علی پورکیانی برعهده داشتند که بسیار فرد شریفی هستند. پرداختی‌های این پروژه به موقع انجام شد و بازیگران به مشکل نخوردند. وقتی افراد کاربلد و درستی پشت یک سریال باشند، حتماً کار خوبی هم ارائه می‌شود. تعهد، موضوع مهمی است که در هر کاری اهمیت دارد. وقتی دست‌اندرکاران یک سریال به امضای خودشان احترام نمی‌گذارند و به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند، قطعاً نتیجه کار خوب نخواهد بود. اما یکی از مهم‌ترین نقاط قوت «رهایم نکن» این بود که افراد به قول‌هایشان پایبند بودند و کارها به درستی انجام می‌شد.

*برای انتخاب یک نقش چه معیارهایی مدنظرتان است؟

من فرد واقع‌بینی هستم و به همین دلیل برایم مهم است که در ازای کاری که انجام می‌دهم و زحمتی که می‌کشم، چقدر دستمزد می‌گیرم. ملاکم برای انتخاب نقش‌ها این است که بتوانم در ازای زحمتی که می‌کشم برای خانواده‌ام شرایط رفاه را مهیا کنم. این غلط است که تصور کنیم بازیگران فقط به مسائل احساسی و عاطفی و هنری اهمیت می‌دهند و واقعیت زندگی برایشان مهم نیست. من هم یک انسان هستم و باید بتوانم مایحتاج خانواده‌ام را فراهم کنم. بنابراین، مهم است که دستمزدم چقدر است و در ازای کاری که می‌کنم چقدر پول دریافت می کنم. به طور کلی، چیزی که برای من اهمیت دارد، سفره خانواده‌ام است.

*اینکه معیارتان برای انتخاب نقش‌ها میزان دستمزد است، بر اساس جبر به وجود آمده یا خودتان انتخاب کرده‌اید که این گونه باشد؟

من خودم انتخاب کرده‌ام، چون بازیگری شغل من است. وقتی که به من 10 کار پیشنهاد نمی‌شود و فقط دو مورد وجود دارد که باید بین آن‌ها انتخاب کنم، مسلماً دستمزد برایم اهمیت پیدا می‌کند. اگر کارهای متنوع به صورت همزمان به من ارجاع می‌شد، می‌توانستم بین آن‌ها انتخاب کنم، اما الان باید بین کارهای محدودی که پیشنهاد می‌شود، دست به انتخاب بزنم. واقعیت این است که من یک بازیگر متوسط هستم. توان، قیافه، اندام و شرایط من، همه و همه، در حد معمولی است. من بازیگر ستاره‌ای نیستم که انتظارهای آن‌چنانی داشته باشم.

*نقشی که در این سریال بر عهده داشتید چه جذابیت‌هایی برایتان داشت؟

در سریال «رهایم نکن» من نقش پیرمردی را ایفا می‌کنم که در جوانی خطایی کرده و حالا پشیمان است. در این خبط، فرد دیگری مقصر است. در ادامه اتفاقاتی می‌افتد که برای بیننده جذابیت دارد. نکته جالبش این است که ما در زندگی معمولی افراد زیادی را می‌بینیم که خطاهایی مرتکب می‌شوند، اما برخی پشیمان می‌شوند و بعضی هم نه. جذابیت نقش به این است که آن فرد نتوانسته با خودش کنار بیاید و از اشتباهش پشیمان است.

*اگر کارهای متعددی به شما پیشنهاد شود و بخواهید بین آن‌ها انتخاب کنید، اولویت و تمایل‌تان چه نقش‌هایی است؟

سعی می‌کنم نقشی را انتخاب کنم که با شخصیت، قیافه و سلیقه من سازگاری داشته باشد. مسائل دیگر برایم مهم نیست.

*یعنی برایتان فرقی نمی‌کند که نقش مثبت باشد یا منفی، جدی باشد یا طنز؟

نه، ما بازیگر هستیم و باید بتوانیم نقش‌های متنوع را بازی کنیم.

*مدیوم خاصی برایتان اولویت دارد؟ سینما، تئاتر و تلویزیون؟

نه، این هم برایم مهم نیست. به نظر من تمام مدیوم‌ها یکی هستند. در برخی، صدا و میمیک صورت بازیگر بیشتر دیده می‌شود و در بعضی دیگر کمتر، اما در نهایت در همه این مدیوم‌ها ما باید بازیگر باشیم و بازی کنیم.

*الان مشغول چه کاری هستید؟

فعلا مشغول نیستم. صحبت‌های ابتدایی برای یک کار شده، اما هنوز در حدی نیست که درباره جزئیاتش توضیح بدهم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها