علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

مشکل روحانی در حال حاضر اختیارات نیست/ در دولت اصلاحات هر زمان اراده می‌کردیم خاتمی را می‌دیدیم/ روحانی از اختیارات فعلی خود استفاده نمی‌کند/ بازنگری در قانون اساسی بعد از 30 سال منطقی است

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: زمانی که وزیر بودم هر زمان که اراده می‌کردیم می‌توانستیم آقای خاتمی را ببینیم. اما الان شنیده‌ها حاکی است که آن روال گذشته وجود ندارد و اینجا یک محدودیت‌های جدی در کار وجود دارد و نشان می‌دهد که آقای روحانی یا تیمش عزم و اراده لازم برای کار کردن را ندارند .

مشکل روحانی در حال حاضر اختیارات نیست/ در دولت اصلاحات هر زمان اراده می‌کردیم خاتمی را می‌دیدیم/ روحانی از اختیارات فعلی خود استفاده نمی‌کند/ بازنگری در قانون اساسی بعد از 30 سال منطقی است
کد خبر: 309258
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ۰۸:۴۴:۱۸

اعتمادآنلاین| علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اظهارات مشترک روسای‌جمهور مبنی بر اینکه در دوران تصدی خود به اختیارات بیشتری نیاز دارند، بیان کرد: مقام معظم رهبری زمانی که در مقام ریاست‌جمهوری بودند در تلویزیون همین ضعف را در مورد ساختار ریاست جمهوری مطرح کردند به این مضمون که اختیارات رئیس‌جمهور به اندازه و به تناسب مسئولیت‌هایش نیست. بنده این موضوع را اولین بار از ایشان شنیدم که به صراحت این مطلب را اظهار داشتند. البته باید دقت شود آن موقع ساختار کشور به صورت نخست‌وزیری بوده است.

به نظر نمی‌آید مشکل روحانی الان کمبود اختیارات باشد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد:‌ بعد از مقام معظم رهبری که آن زمان ریاست جمهوری را بر عهده داشتند ما این نوع اظهارنظر را از سمت آقای هاشمی رفسنجانی شاهد بودیم که ایشان هم در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد که ساختار ما با تمام دنیا متفاوت است و رئیس‌جمهور اختیارات لازم را برای تصمیم‌گیری ندارد.

وزیر تعاون دولت اصلاحات اظهار داشت: کاملا مشخص است که ساختار کشور ما هم ولایت فقیه دارد و هم رئیس‌جمهور و طبق قانون اساسی سیاست‌های کلی کشور را ولی فقیه تعیین می‌کند.در این میان و یک سری اختیارات برای ریاست جمهوری تعریف شده است و رئیس‌جمهور ذیل مقام ولایت فقیه تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: پس از آقای هاشمی هم آقای خاتمی آمد و ایشان هم این تعبیر را به کار برد که رئیس‌جمهور یک تدارکات‌چی است. پس از ایشان آقای احمدی‌نژاد هم به نوعی این گلایه‌ها را بیان داشت تا اینکه به دولت آقای روحانی رسیدیم. البته آقای احمدی‌نژاد از همه اختیارات خود استفاده می‌کرد و به نظر من او شاید در این رابطه خیلی‌ هم احساس ضعف نمی‌کرد ولی آن اعتراض یازده روزه احمدی‌نژاد نشان داد که او هم خواهان اختیارات بیشتری در تصمیم‌گیری است. این‌ها همه وجود دارد و نشان می‌دهد که ضعفی در این رابطه هست که باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با بیان اینکه شرایط دولت آقای روحانی به خصوص دولت دوم ایشان نسبت به روسای جمهور پیشین متفاوت است، گفت: به نظر نمی‌آید مشکل آقای روحانی الان کمبود اختیارات باشد. شاید اشاره‌ای که آقای روحانی به این موضوع دارد، متوجه عرصه سیاست خارجی باشد، شاید انتظار دارد که در عرصه بین‌المللی و مذاکرات و در تعامل با 4+1 مبسوط‌الیدتر از آنچه که الان هست باشد و دلیل آن هم شاید این باشد که الان فصل چالش‌های بین‌المللی است.

بازنگری در قانون اساسی بعد از 30 سال هم منطقی به نظر می‌رسد

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌آید تعریض روحانی متوجه عرصه سیاست خارجی باشد نه سیاست داخلی، گفت: ما در عرصه داخلی در قالب شورای عالی هماهنگی اقتصادی حتی شاهد توسعه اختیارات روحانی هم بوده‌ایم. به نظر می‌آید آقای روحانی با آن اختیاراتی که آنجا دارد حتی می‌تواند تصمیمات فراقانونی هم اتخاذ کند. به نظر من ایشان در عرصه سیاست داخلی نباید مشکلی داشته باشد اما انتظار دارد در عرصه بین‌المللی دستش باز باشد. حال با توجه به مسئولیت‌هایی که ولی فقیه دارد، آقای روحانی طبعا باید با ایشان هماهنگ باشد چراکه سیاست‌های کلان را ولی فقیه تعیین می‌کند و ایشان باید ذیل آن حرکت کند.

استاندار گیلان در دولت هفتم در پاسخ به این سوال که آقای روحانی به تفویض اختیارات زمان جنگ اشاره کرده است حال آیا می‌توان برداشت دقیق‌تری از منظور ایشان داشت؟، گفت: اختیاراتی که امام(ره) در آن زمان به نخست وزیر داده بود، مربوط به حوزه تعزیرات حکومتی بود که فراتر از قانون اساسی بود و امام(ره) هم آن اختیارات را موقتا اعطا کردند و بعدا در زمان خودشان پس گرفتند و ضمن پس گرفتن اختیارات گفتند که این آخرین باری بود که من این کار را کردم و بنا نداشتم که فراتر از قانون اساسی عمل کنم و کارها باید در چارچوب قانون اساسی صورت پذیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که از آنجایی که قدرت در کشور ما بین نهادهای مختلف توزیع شده، آیا این بهترین نوع ساختار است یا اینکه می‌توانیم بازنگری در این ساختار را در قانون اساسی داشته باشیم؟، گفت: ما یک بار این بازنگری را در سال 68 انجام دادیم طی آن بازنگری تغییراتی در ساختار قضایی اتفاق افتاد به این نحو که ساختار قضایی ما شورایی بود و در نتیجه از حالت شورایی بیرون آمد؛ دیگری تغییر این بود که نخست وزیر هم از عرصه اجرایی کشور حذف شد. بنابراین این تغییرات نشان می‌دهد که قانون اساسی ما این ظرفیت را دارد که هرموقع که لازم بود بازنگری شود و تجدیدنظری به تناسب اوضاع و احوال زمان در آن صورت بگیرد.

وی افزود: بنده فکر می‌کنم قانون اساسی این ظرفیت را دارد و طبعا هر طرح و ساختاری متناسب با اهدافی است و آن اهداف وقتی که زمانش سپری شد یا به نتیجه رسید یا زمانی که اهداف و برنامه جدیدی تعریف شد، آن ساختار هم باید متناسب با این برنامه و اهداف تغییر کند، از سال 68 تا الان هم 30 سال گذشته است و بازنگری در قانون اساسی بعد از 30 سال هم منطقی به نظر می‌رسد.

روحانی از اختیارات فعلی خود استفاده نمی‌کند

صوفی بار دیگر با اشاره به عملکرد رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی اگر در عرصه داخلی نیازمند اختیاراتی است، این نیازمندی باید در صورت استفاده حداکثری از اختیارات ‌فعلی‌اش ایجاد شده باشد ولی ما متاسفانه می‌بینیم که آقای روحانی از اختیارات خود استفاده نمی‌کند. بعضی از نزدیکان آقای روحانی هم از اختیارات ایشان سوءاستفاده می‌کنند، بنابراین الان زمزمه استعفای آقای روحانی به خاطر همین ناکارآمدی است یعنی ناکارآمدی که حاصل عدم ناتوانی در استفاده از اختیارات دستگاه اجرایی است.

وی در پاسخ به این سوال که بحث استعفا چقدر جدی است؟ چرا که جناح مقابل دولت گاها روی این موضوع مانور می‌دهد؟، گفت: جناح مقابل که خواهان فشار به دولت است ولی اصلاح‌طلبان خواستار اصلاح هستند، اما اینجا بحث این است که آقای روحانی باید پاشنه را ور کشد.

وزرا گله‌مند هستند که نمی‌توانند آنطور که لازم است روحانی را ببینند

وزیر تعاون دولت هشتم با اشاره به زمزمه‌هایی که از خود دولت شنیده می‌شود، عنوان کرد: آقای آشنا اخیرا گفته که آقای روحانی باید از تک‌تک تجربیات دور اول خودش بیشتر استفاده می‌کرد، یا از طرف دیگر‌ آقای جهانگیری می‌گوید که من اختیار برکناری منشی خودم را هم ندارم یا اینکه شنیده می‌شود آقای روحانی وقت کافی در کار نمی‌گذارد یا حتی وزرا هم گله‌مند هستند که نمی‌توانند آنطور که لازم است ایشان را ببینند، استانداران که دیگر جاری خود دارد و با رئیس‌جمهور کمتر در ارتباط هستند.

وی با اشاره به دوره استانداری خودش در دوره اصلاحات گفت: چه زمانی که وزیر بودم و چه زمانی که استاندار بودم و حتی قبل از آقای خاتمی و از سال 64 که بنده استاندار بودم تا سال 80 بنده مرتبا به روسای‌جمهور دسترسی داشتم و اگر وقت می‌خواستیم به ما وقت می‌دادند و حرف‌ها را می‌شنیدند. به نخست وزیر دسترسی داشتیم و حرف‌هایمان را می‌شنیدند، چه تلفنی و چه حضوری. زمانی هم که وزیر بودیم هر زمان که اراده می‌کردیم می‌توانستیم آقای خاتمی را ببینیم. اما الان شنیده‌ها حاکی است که آن روال گذشته وجود ندارد و اینجا یک محدودیت‌های جدی در کار وجود دارد.

منتقد روحانی هستیم

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات در پاسخ به این سوال که از آنجایی که این دولت با حمایت و توصیه اصلاح‌طلبان روی کار آمد، حال این عدم کارایی چقدر در ایجاد نگاه منفی مردم به اصلاح‌طلبان تاثیر دارد؟، گفت: اصلاح‌طلبان الان در واقع اعتبارشان نزد مردم پایین آمده، چون نمی‌توانند پاسخگوی وضع موجود باشند و این وضع را توجیه کنند. اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بپذیرند که آقای روحانی فرافکنی کند و بگوید من اختیارات ندارم.

وی تصریح کرد: بنده اگر واقعا می‌دیدم ضعف‌هایی که الان وجود دارد و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده حاصل کمبود اختیارات آقای روحانی است، پشت آقای روحانی می‌‌آمدم کما اینکه در دور اول هرجا که لازم بود ما پشت آقای روحانی آمدیم و محکم هم آمدیم و هیچ وقت اجازه ندادیم آن جریانات تندرو معارض آقای روحانی بخواهند حرفی بزنند یا کاری انجام دهند بلکه ما همه انتقادات آنها را خودمان پاسخ می‌دادیم اما الان ما منتقد آقای روحانی هستیم چون روحانی به وضوح نشان داد که در جریان معرفی کابینه چرخش کرده و به جامعه رای خودش بی‌اعتنا شده و به آن‌ها پشت کرده است.

وزیر تعاون دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: آقای روحانی اصلا این وضع را جبران نکرده و فاصله بیشتر شده و حاصل این کار هم این است که مردم الان به شدت در تنگنای معیشتی قرار گرفته‌اند و اوضاع اقتصادی جامعه هم افسارگسیخته است یعنی اصلا هیچ کنترل و نظارتی دیده نمی‌شود.

وی در بیان ارزیابی خود از سرنوشت تعامل دولت و اصلاح‌طلبان گفت:‌ با این وضع فاصله بین اصلاح‌طلبان و دولت و فاصله بین مردم و دولت و فاصله بین مردم و اصلاح‌طلبان زیاد خواهد شد و پیش‌بینی من این است که اگر مجلس یازدهم اصلاح‌طلب باشد بدون تردید و قطعا در مقابل دولت روحانی قرار خواهد گرفت و دولت آقای روحانی مجبور به اصلاح خودش خواهد شد.

صوفی گفت: انتظار اینکه اصلاح‌طلبان مجال سازش با وضع و دولت موجود را داشته باشند به هیچ وجه امکان پذیر نیست چون قطعا مردم را از دست خواهند داد. اصلاح‌طلبان وقتی می‌توانند دوباره اعتبار خود را بازسازی کنند که در کنار مردم بایستند و مردم باور کنند که اصلاح‌طلبان در حال پیگیری مطالباتشان هستند، در غیراین صورت مردم از اصلاح‌طلبان هم قطعا جدا خواهند شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها