یک فعال حوزه کار تاکید کرد؛

آمار اشتغال و بیکاری شفاف‌سازی شود

عبداله مختاری، کارشناس حوزه کار معتقد است اگر برای ایجاد شغل و بکارگیری نیروی انسانی در کشور فرهنگ‌سازی و نیروی کار بومی شود، خود به خود برای سه میلیون نفر در کشور اشتغال به وجود می آید.

آمار اشتغال و بیکاری شفاف‌سازی شود
کد خبر: 309599
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ۱۰:۱۲:۵۹

اعتمادآنلاین| عبداله مختاری، کارشناس حوزه کار با بیان اینکه اشتغال چالش بزرگ امروز ایران و دغدغه بسیاری از خانواده‌ها است، گفت: همچنان که به تولید داخل اهمیت می‌دهیم و بر شعار حمایت از تولید داخلی تاکید می‌کنیم، باید به اشتغال داخل هم توجه و نیروی کار را بومی کنیم.

شفاف‌سازی آمار بیکاران و شاغلان در کشور

وی بر ضرورت شفاف‌سازی آمارهای اشتغال و بیکاری در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: معتقدم باید آمار کسانی که کار خود را از دست می‌دهند و آمار افرادی که مشغول کار شده‌اند به طور شفاف اعلام شود و اگر می‌گوئیم چقدر اشتغالزایی کرده‌ایم از آن طرف تعداد افرادی که شغلشان را از دست داده و بیکار شده‌اند را هم اعلام کنیم.

مختاری درعین‌حال مقابله با اتباع بیگانه غیر مجاز در کشور را خواستار شد و اظهار کرد: متأسفانه امروز قانون گریزی برای ما به یک فرهنگ تبدیل شده و می‌بینیم که سرایدار بسیاری از ویلاها، آبدارچی مطب‌های پزشکی و نگهبان مجتمع‌های مسکونی، از اتباع بیگانه هستند که به طور غیر قانونی وارد کشور شده‌اند و در اثر قانون گریزی کارفرمای ایرانی، برای خود کسب و کاری راه انداخته و خانه و زندگی فراهم کرده‌اند.

وی گفت: طبیعی است که کارفرمای ایرانی هم عادت به فرار از قانون داشته باشد چرا که حقوق اولیه انسانی، بیمه اجتماعی، دستمزد و قرارداد شغلی او را نادیده می‌گیرد و به تبعه بیگانه غیرمجاز کار می‌دهد، او هم قانون کشور را زیر پا می‌گذارد و پس از مدتی به کارفرمای کارگر ایرانی تبدیل می‌شود.

پیش‌بینی فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان

به اعتقاد این فعال حوزه کار اگر برای ایجاد شغل و بکارگیری نیروی انسانی در کشور فرهنگ‌سازی شود، خود به خود برای سه میلیون نفر اشتغالزایی می‌شود.

مختاری در پایان با اشاره به تاکید برنامه ششم در ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور، از دولت خواست تا فرصت‌های شغلی جدیدی برای جوانان پیش‌بینی کند و شورای عالی اشتغال در این زمینه برنامه‌ای مدون تهیه و تدوین کند.

پیش از این معاونت اشتغال وزارت کار از دو سناریو برای ایجاد اشتغال در سال 98 خبر داده و گفته بود سناریوی اول در راستای اهداف برنامه ششم توسعه و برنامه مشترکی با سازمان برنامه و بودجه است که هدف‌گذاریایجاد یک میلیون و 90 هزار شغل را در دستور کار دارد و سناریوی دوم مبتنی بر واقعیات جاری کشور است و پس از تصویب شورای عالی اشتغال اعلام می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها