کد خبر: 309619
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ۱۰:۳۹:۱۵
| |

قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

استیضاح نباید ابزاری برای دریافت رانت شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:‌ استیضاح ابزاری برای بهبود اوضاع است نه این که اهرمی برای کارهای ناصواب و رانت شود.

استیضاح نباید ابزاری برای دریافت رانت شود
کد خبر: 309619
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ۱۰:۳۹:۱۵

اعتمادآنلاین| داریوش قنبری ، درباره این‌که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای که کشور با مشکلات بسیاری رو به رو است در حال سهم‌خواهی از دولت هستند و حتی مسئله استیضاح وزیران را برای رسیدن به اهداف خود مطرح می‌کنند، گفت: اگر به واقع چنین اتفاقی رخ داده است باید بگویم که این یک مصیبت برای مجلس شورای اسلامی است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استیضاح یک اهرم نظارتی به دست نمایندگان است که کارکردها را به سمت بهتر شدن هدایت کنند و از وقوع مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید جلوگیری کنند نه این که از آن برای اهداف شخصی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر نمایندگان از استیضاح به جز آن کاربردی که دارد استفاده کنند مشخص است که دیگر نمی‌توان به اصلاح امور امیدوار بود، زیرا استیضاح یک ابزار برای حل معضلات و مشکلات است.

قنبری خاطرنشان کرد: تعریف استیضاح کاملا مشخص است و برای این به نمایندگان سپرده می‌شود که در وضعیت مدیریتی کشور بهبود ایجاد کنند نه این‌که ابزاری برای رانت و کارهای ناصواب نمایندگان شود.

وی افزود: اگر چنین وضعیتی وجود دارد و نمایندگان از استیضاح برای برخی اهداف شخصی استفاده می‌کنند باید مکانیسمی برای جلوگیری از این کار به وجود بیاورند زیرا استیضاح نقش و جایگاه نظارتی خودش را از دست می‌دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر یک نماینده برای نیل به اهداف شخصی مسئله استیضاح را مطرح می‌کند باید برای مقابله این خواسته شخصی نظارت قابل قبولی وجود داشته باشد و به طور جدی این مسئله مورد بررسی قرار گیرد که اهرمی مانند استیضاح ابزاری برای سهم خواهی و رانت نشود.

وی تاکید کرد: استیضاح بسیار مفید است و این هشدار را به دولتمردان می‌دهند که باید برای مسئولیت‌هایی که دارند تلاش کنند اما وقتی تبدیل به رانت‌جویی و اهداف شخصی شود، نمی‌تواند دیگر موثر باشد.

قنبری درباره این که برخی از نمایندگان به دنبال این هستند که سهمی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی داشته باشند و حتی تلاش می‌کنند در مسائل داخلی آنان دخالت کنند، بیان کرد: این رفتار نمایندگان خلاف هدف مجلس شورای اسلامی است و می‌تواند یک آسیب جدی به قوه مقننه وارد کند.

وی ادامه داد:‌ اگر چنین وضعیتی وجود دارد و نمایندگان مصالح و منافع شخصی خود را مطرح می‌کنند، مجلس باید ساز و کاری را در نظر بگیرد. کمیسیون اصل نود و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان باید نظارت جدی‌تری داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:‌ مجلس فقط نباید بر رفتار دولت نظارت داشته باشد باید بر رفتار خودش هم نظارت کند تا مشکلی به وجود نیاید.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها