کد خبر: 310114
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ۱۵:۰۲:۴۰
| |

در آمد ارزی حاصل از صادرات انجیر 23 میلیون دلار شد/ ویتنام بزرگترین مشتری

در سال 97 بیش از 23 میلیون دلار درآمد ارزی با صادرات انجیر تازه و خشک نصیب کشور شد که می‌توان با ایجاد ارزش افزوده، درآمد ارزی حاصل از صادرات چنین محصولاتی را چند برابر کرد.

در آمد ارزی حاصل از صادرات انجیر 23 میلیون دلار شد/ ویتنام بزرگترین مشتری
کد خبر: 310114
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ۱۵:۰۲:۴۰

اعتمادآنلاین| ایران به جهت دارا بودن آب و هوای متنوع از لحاظ تولید محصولات کشاورزی از تنوع بالایی برخوردار است از این رو در زمینه صادرات برخی محصولات نیز جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد.

در این میان تولید و صادرات انجیر تازه و خشک یکی از اقداماتی است که هرساله ارز قابل توجهی را نصیب کشور می‌کند و توجه به ظرفیت‌های تولید و ایجاد ارزش افزوده در این بخش می‌تواند به اوضاع اقتصادی کشور کمک کند.

بررسی آمار گمرک در سال 97 نشان می‌دهد که در این مدت بیش از 9 هزار و 207 تن انجیر به صورت تازه و خشک کرده به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

براساس صادرات این حجم انجیر به کشور‌های مختلف بالغ بر 23 میلیون و 802 هزار و 727 دلار درآمد ارزی نصیب کشور شده است که رقم ریالی آن بیش از 158 میلیارد تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که 35 کشور جهان در سال 97 پذیرای انجیر ایرانی بوده اند که در این بین کشور‌های ایتالیا، ترکیه، فرانسه، آلمان، هند، امارات متحده عربی، ژاپن، چین و کانادا به چشم می‌خورد.

گفتنی است کشور ویتنام با واردات 7 هزار و 472 تن انجیر به ارزش 19 میلیون و 186 هزار و 697 دلار اصلی‌ترین و بزرگترین مشتری این محصول کشاورزی ایران بوده است.

البته تولید کنندگان و صادرکنندگان انواع محصولات کشاورزی در طی مراحل تولید و صادرات همواره با مشکلاتی روبرو هستند که با رفع موانع می‌توان در جهت افزایش صادرات محصولات کشاورزی قدم برداشت.

یکی از مشکلاتی که همواره در بحث صادرات مطرح بوده موضوع بسته بندی محصولات کشاورزی است که باید طبق استاندارد‌های جهانی انجام شود، اما در بعصی موارد به دلیل فقدان دستگاه‌های مناسب محصولات به صورت فله و بدون ارزش افزوده به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شوند.

بعد از فروش و صادرات فله محصولات، در کشور‌های دیگر برای بسته بندی و حتی فرآوری محصولات کشاورزی اقدام می‌شود و با ارزش افزوده بالا و به نام همان کشور‌ها برای صادرات مجدد آماده می‌شوند.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها