وزیر انرژی سابق آمریکا:

رویکرد ترامپ درقبال ایران اشتباه راهبردی است

وزیر انرژی پیشین آمریکا رویکرد تند رئیس جمهور ترامپ در قبال ایران را یک اشتباه راهبردی توصیف کرد.

رویکرد ترامپ درقبال ایران اشتباه راهبردی است
کد خبر: 310258
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۶ ۱۵:۳۱:۰۱

اعتمادآنلاین| ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در دولت باراک اوباما که نقشی پررنگ در مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی داشت امروز (پنج‌شنبه) گفت که رویکرد سخت‌گیرانه‌ای که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درخصوص ایران اتخاذ کرده، یک اشتباه راهبردی است زیرا خطر تحریک ایران برای عدم پایبندی به توافق هسته‌ای را به همراه دارد.

مونیز که برای شرکت در یک کنفرانس در سنگاپور به سر می‌برد، افزود: من بر این باورم که ایرانی‌ها همچنان به این توافق پایبند هستند اما قدرت هسته‌ای می‌تواند ذهن آنها را ظرف مدت یک ماه تغییر دهد.

وی هشدار داد که اگر از توافق هسته‌ای خارج شود آمریکا دیگر قادر نخواهد بود بر ظرفیت‌های هسته‌ای ایران نظارت داشته باشد.

وزیر انرژی سابق آمریکا افزود: جنبه‌های سخت این توافق برنامه هسته‌ای ایران را برای مدت 15 سال به شدت محدود کرده و رژیم‌های راستی‌آزمایی و شفاف سازی بی‌سابقه‌ای نیز اجرا می‌شود.

مونیز خاطر نشان کرد: این، مسئله واقعی درباره اطمینان از غیر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای است. اگر این را از دست بدهیم، ابزار بسیار بسیار مهمی را از دست داده‌ایم.

این مقام پیشین آمریکایی همچنین گفت که اگر یک اختلال بزرگ در تأمین نفت جهان، ازجمله بسته شدن تنگه هرمز روی دهد، قیمت نفت به بالای 100 دلار به ازای هر بشکه افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: برخی می‌گویند که در صورت وقوع چنین اتفاقی آمریکا از آن خرسند خواهد بود چراکه تولید نفت ما بالا می‌رود و ما به نوعی در برابر هرگونه اختلال در بازار نفت مصون هستیم اما تاریخ به ما می‌گوید که این کاملاً غلط است. ما به بازار بین‌المللی گره خورده‌ایم. ما به قیمت جهانی نفت گره خورده‌ایم.

مونیز تاکید کرد: صادقانه بگویم حتی اگر ما مستقل هم باشیم - که نیستیم - باز هم در صورت افزایش قیمت نفت در معرض خطر مشکلات اقتصادی قرار خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها