کد خبر: 310323
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین رخدادها در آتش‌سوزی خوزستان؛

خوزستان و آتش‌سوزی‌اش در انتظار بالگرد/ اطفا حریق در خائیز و تنگ تکاب/ تلاش نیروهای مردمی برای مهار حریق در جنگل‌های بهبهان

به دنبال وقوع آتش‌سوزی در مناطق خائیز، بدیل، کوه حاتم و تنگ‌بن فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برای اطفای حریق این مناطق از استانداری و فرمانداری درخواست بالگرد کرده‌ایم.

خوزستان و آتش‌سوزی‌اش در انتظار بالگرد/ اطفا حریق در خائیز و تنگ تکاب/ تلاش نیروهای مردمی برای مهار حریق در جنگل‌های بهبهان
کد خبر: 310323
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فعالان محیط زیست خوزستان اعلام می‌کنند که علاوه بر مناطق ذکر شده، منطقه حفاظت‌شده تنگ تکاب و منطقه علمدار نیز طعمه حریق شده است، سرهنگ جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: محیط‌بانان از دیروز عملیات اطفای حریق را در حد خود انجام داده‌اند و این عملیات همچنان ادامه دارد اما برای اطفای آتش این منطقه نیاز به بالگرد داریم.

وی تاکید کرد: روز گذشته (16 خرداد) از استانداری و فرمانداری خوزستان درخواست شده است که بالگرد برای اطفای حریق فراهم شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: همچنان در حال پیگیری هستیم تا هلی‌کوپتر برای اطفای حریق به منطقه اعزام شود چون به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، بدون وجود بالگرد نمی‌توان آتش را خاموش کرد و امکان تردد نیروهای محیط بان با پای پیاده به این منطقه هم وجود ندارد.

محبت‌خانی در پاسخ به این پرسش که چرا از دیروز هماهنگی برای پرواز بالگرد به منظور خاموش کردن آتش در مناطق حفاظت‌شده صورت نگرفته است؟، گفت: بالگرد شب نمی‌تواند در منطقه حضور یابد اما از دیروز هماهنگی‌ها انجام شده و من الان پیگیر هستم ببینیم که چه اتفاقی افتاده است؟

از ساعت 17 عصر روز پنجشنبه (16 خرداد ماه) آتش سوزی در ارتفاعات کوه خائیز آغاز شده و در مسیرهای مختلف در حال پیشروی است. منطقه حفاظت شده خائیز با 28 هزار هکتار وسعت مهمترین زیست گاه حیات وحش استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله کَل و بُز است. این منطقه بین دو شهرستان بهبهان در استان خوزستان و شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

تداوم آتش‌سوزی در تنگ تکاب و خائیز

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از اطفای حریق منطقه «بدیل» خبر داد و گفت: آتش‌سوزی در تنگ تکاب و خائیز ادامه دارد و در انتظار اعزام بالگرد هستیم.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به وقوع آتش سوزی در منطقه شکار ممنوع بدیل از روز گذشته (16 خرداد) اظهارکرد: آتش این منطقه با کمک روستائیان و حضور نیروهای محیط بانی و نیروهای منابع طبیعی تا پنج صبح امروز اطفا شد.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی در ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده «خائیز» معروف به علمداری و ارتفاعات تنگ تکاب ادامه دارد و خاموش نشده است. این منطقه صعب العبور است و امکان حضور نیروهای محیط بانی در این مناطق وجود ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در پایان گفت: با مدیریت بحران و ستاد مرکزی هماهنگ شده است تا بالگرد به منطقه اعزام شود البته محیط زیست استان کهگیلویه و بویر احمد بیشتر هماهنگی‌ها را در مورد این موضوع انجام می دهد.

تلاش نیروهای مردمی برای مهار حریق در جنگل‌های بهبهان

فرماندار بهبهان گفت: شامگاه پنجشنبه مناطق جنگلی خاییز و نزدیک تشان دچار آتش‌سوزی شد.

او افزود: با وقوع آتش در منطقه خاییز بر اثر رعدو برق و کوه‌های تنگه بن در نزدیکی منطقه تشان، نیروهای محلی، گروه‌های مردمی، بسیجیان، هلال احمر، منابع طبیعی و دیگر نیروها در حال مهار و جلوگیری از سرایت آتش هستند.

او ادامه داد: به علت تاریکی شب امکان پرواز بالگرد وجود نداشت و در صورت شدت گرفتن آتش بالگرد به منطقه اعزام می‌شود.

فرماندار بهبهان تاکید کرد: همه امکانات، نیروهای منابع طبیعی، هلال احمر، نیروهای مسلح و مردمی در حال آماده‌باش و مقابله برای گسترش آتش در این دو منطقه جنگلی هستند.

حرکت جدید حریق/ آتش‌سوزی در باش

معاون محیط زیست طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از اطفای آتش‌سوزی خائیز و تنگ تکاب خبر داد و گفت: بر اساس گزارش‌های جدید حریق در شهرستان باش شروع شده است.

معاون محیط زیست طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از اطفای آتش‌سوزی خائیز و تنگ تکاب خبر داد و گفت: بر اساس گزارش‌های جدید حریق در شهرستان باش شروع شده است.

جمشید عبدی‌پور اظهارکرد: از دیشب (16 خرداد) تا به حال در منطقه هستیم و در حال حاضر حریق رخ داده در منطقه حفاظت شده خائیز اطفا شده است.

وی با این توضیح که دیروز بر اثر صاعقه منطقه خائیز دچار آتش سوزی شد، گفت: حدود ساعت 4 صبح امروز حریق خائیز که بیشتر در ضلع جنوبی آن بود، اطفا شد. برای خاموش کردن آتش خائیز نیروهای مردمی، محیط زیست و منابع طبیعی همکاری کردند.

عبدی‌پور در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت منطقه حفاظت‌شده خائیز با تاکید بر اینکه آتش سوزی تنگ تکاب در منطقه حفاظت‌شده نبوده است، گفت: در تنگ تکاب یک باغ زراعی که شامل مسثنیات می‌شد، دچار حریق شد که آتش با کمک مردم محلی و نیروهای محیط‌بانی و منابع طبیعی خاموش شد.

وی ادامه داد: در حوزه «باش» در منطقه حفاظت‌شده «خامین» آتش‌سوزی شروع شده است. علت آن مشخص نیست اما ربطی به صاعقه ندارد. به احتمال قوی عامل انسانی باعث حریق در این منطقه شده است.

عبدی‌پور در مورد حضور بالگرد در منطقه برای اطفای حریق گفت: دیشب به دلیل تاریکی امکان هلیبورد هلی‌کوپتر وجود نداشت تا صبح هم آتش اطفا شد و بالگردی که به منطقه اعزام شد برای اطفای حریق مناطق آزاد در شهرستان بهمئی مورد استفاده قرار گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها