کد خبر: 310426
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۷ ۱۱:۵۹:۰۱
| |

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران مطرح کرد:

افزایش کیفیت گندم با عرضه در بورس کالا / دولت مقدمات را فراهم کند

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه کیفیت گندم با عرضه این محصول در بورس کالا افزایش می یابد، گفت: عرضه گندم کل کشور در بورس کالا به مقدماتی نیاز دارد که باید فراهم شود.

افزایش کیفیت گندم با عرضه در بورس کالا / دولت مقدمات را فراهم کند
کد خبر: 310426
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۷ ۱۱:۵۹:۰۱

اعتمادآنلاین| علیقلی ایمانی گفت: بودجه دولت جهت خرید تضمینی گندم به میزان 8 هزار و 140 میلیارد تومان در شرایطی تعیین شده که علاوه بر فشار مالی سنگینی که این طرح بر دوش دولت می‌گذارد، مواردی همچون کیفیت پایین برخی محموله‌های تحویلی به دولت و نرخ واحد برای خرید گندم با کیفیت‌های مختلف، از موضوعات مورد بحث در این زمینه است.

این فعال بخش خصوصی درباره نقش بورس کالا در رونق کشاورزی و کشت گندم، گفت: عرضه گندم کل کشور در بورس کالا به مقدماتی نیاز دارد که اگر این مقدمات فراهم شود، شاهد تحولی مثبت در این حوزه خواهیم بود. به عنوان مثال برای عرضه محصول گندم کاران در بورس با پراکندگی جغرافیایی زمین‌های تحت کشت در سراسر کشور و نیز برداشت گندم در حجم‌های پایین توسط کشاورزان خرد روبه رو هستیم که چگونگی جمع‌آوری گندم کشاورزان خرد در نقاط مختلف کشور، موضوع اصلی برای عرضه گندم در بورس کالا به شمار می‌رود.

وی افزود: راهکار حمایت از گندم کاران خرد در سراسر کشور، ایجاد انبارهایی در نقاط مختلف کشور است. در صورت راه‌اندازی این انبارها، کشاورزان می‌توانند گندم مورد تأیید و مطابق با استانداردهای بورس کالا را حتی در حجم‌های پایین مثل یک تن، تحویل دهند و از مزایای عرضه محصول خود در بورس کالا بهره‌مند شوند.

ایمانی ضمن تأکید بر مزایای عرضه گندم در بورس کالا به‌جای خرید تضمینی گندم توسط دولت، اظهار داشت: امکان عرضه گندم کشاورزان خرد به انبارهای بورس کالا در گام اول، به تلاش کشاورزان جهت بهبود کیفی گندم برداشت‌شده کمک خواهد کرد چراکه در خرید تضمینی گندم توسط دولت، کیفیت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ولی عرضه محصول کشاورزی در بورس کالا منوط به دارا بودن مشخصات و شاخص‌های خاصی در درجه رطوبت، رنگ و… است و این موضوع، کشاورزان را به کشت گندم باکیفیت بالاتر ترغیب می‌کند. بنابراین تولید گندم باکیفیت بهتر، نخستین دستاورد مهم عرضه گندم در بورس کالا خواهد بود.

وی اضافه کرد: مزیت مهم دیگر عرضه گندم در بورس کالا، عدم‌مداخله دولت در خرید گندم و امکان استفاده از ابزارهای بورس توسط کشاورزان است. در نظر داشته باشید که تأمین بودجه خرید تضمینی گندم توسط دولت، هم برای دولت مشکلاتی به همراه دارد و از سوی دیگر گندم کاران هم از فرصت‌هایی مثل فروش سلف تمام یا بخشی از محصولات خود محروم هستند. حال‌آنکه در صورت عرضه گندم در بورس کالا، امکان فروش نقدی یا سلف و با قیمت مناسب‌تر خواهند داشت.

ایمانی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی گندم کاران ایران مذاکراتی با مسئولان بورس کالا داشته و امیدواریم طرفین هر چه زودتر به توافق مثبتی در این حوزه برسند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها