ابزارهای ایران برای تعادل‌بخشی به مبادلات ایران و هند/ امکان جایگزینی ظرفیت‌های مغفول همسایه

در حالی هندی ها خرید نفت از ایران را تا حد چشمگیری کاهش داده‌اند که ایران می تواند از ابزارهایی همچون افزایش هزینه حمل و نقل، رابطه نزدیک با پاکستان و بندرچابهار برای اصلاح رفتار هندی‌ها استفاده کند.

ابزارهای ایران برای تعادل‌بخشی به مبادلات ایران و هند/ امکان جایگزینی ظرفیت‌های مغفول همسایه
کد خبر: 310479
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۷ ۱۴:۱۷:۴۸

اعتمادآنلاین| رسانه ها روز گذشته از برگزاری یک نشست فوق العاده در هند به منظور شرایط خرید نفت از ایران و دیگر کشورها خبر دادند.

ظاهرا مقامات آگاه دولتی هند اعلام کردند که این نشست برای تصمیم گیری در خصوص واردات نفت از ایران و کشور های دیگر و همچنین سرمایه گذاری در ذخایر نفتی هند انجام شده است.

این اجلاس همزمان با ابراز نگرانی هند در خصوص تامین نفت مورد نیاز خود پس از وضع تحریم های آمریکا علیه ایران برگزار می شود.

مقامات هندی هفته گذشته اعلام کردند که دولت جدید هند به دنبال برگزاری هر چه زودتر مذاکرات با ایران جهت احیای واردات نفت از این کشور و همچنین پرداخت بهای نفت ایران با استفاده از ارز روپیه جهت عبور از تحریم های آمریکا است.

کاهش 45 درصدی خرید نفت هند از ایران

از زمان دریافت معافیت ها برای ادامه واردات نفت از ایران، شرکت های نفتی هند از جمله نفت هند، بهارات پترولیوم، هندوستان پترولیوم و پالایشگاه منگلور نفت ایران را خریداری کرده اند.

واردات کل نفت هند از ایران در دوره ژانویه تا آوریل سال جاری (2019) با 45 درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 304 هزار و 500 بشکه نفت خام در روز رسید در صورتیکه هندی ها سال گذشته به طور میانگین روزانه 552 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کردند.

مقامات بلند پایه هندوستانی می دانند که این کشور سابقه طولانی همکاری در حوزه انرژی با ایران دارد اما بعد از آنکه معافیت های آمریکا تمدید نشداین کشور نتوانست مانند گذشته به خرید از نفت ایران ادامه دهد.

آمریکایی ها در ماه میلادی می تحریمهای کامل نفتی علیه ایران را آغاز کردند و این موضوع موجب شد تا هندی ها همزمان از همین ماه دیگر تمایلی برای واردات نفت از ایران از خود نشان ندهند در صورتی که هند پیش از تحریم های نفتی آمریکا علیه یران به عنوان دومین کشور خریدار نفت از ایران بود اما همزمان با آغاز تحریم های نفتی علیه ایران این کشور ظاهرا نفتی که از ایران وارد کرد کمتر از کره جنوبی یعنی چهارمین کشور متقاضی نفت ایران بود.

خبرگزاری های بین المللی طی گزارشاتی که اخیرا منتشر کرده اند گفته اند هندی ها در ماه آوریل کمی کمتر از 300 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است و این در حالی است که کره ای ها در واردات نفت از ایران به رتبه دوم رسیده اند.

بررسی ها نشان می دهد هیچ کشور آسیایی در طول ماه هایی که تحریم علیه نفت ایران آغاز شده بود چنین کاهشی را در دستور کار خود قرار نداده است.

حال سوال اساسی اینجا است که آیا ایران برای بازگرداندن تعادل به مبادلات اقتصادی ایران و هند بر پایه فروش نفت راهکارهایی در اختیار دارد؟

ابزار های ایران برای تعادل بخشی به مبادلات نفتی ایران و هند

محمد ایمانی فرد یکی از تحلیلگران بازار انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: اگر نگاه تاریخی به روند همکای های ایران و هند بیاندازیم خواهیم دید که هندی ها همواره نیازمند انرژی بوده اند و این انرژی را با قیمت های ارزان از کشورهای صاحب انرژی وارد می کردند.

وی ادامه داد: هندی ها می دانند که ایران کشوری صاحب قدرت در تامین انرژی است و به تنهایی می تواند انرژی مورد نیاز هند را چه در زمینه نفت خام و چه در زمینه گاز تامین کند و ابزارهایی دارد که میتواند به کار بندد تا هندی ها مجبور به واردات انرژی از ایران شوند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بعد از حضور عمران خان نخست وزیر پاکستان در ایران دیدیم که این کشور تمایل دارد از نظر اقتصادی با ایران همکاری بیشتری داشته باشد و این موضوع به هیچ عنوان خوشایند هند نیست. به همین دلیل ایران تا زمانی که رفتار هندی‌ها متعادل شود می تواند کالاهای مورد نیاز خود را به جای انکه از هند وارد کند از پاکستان خریداری کند.

ایمانی فرد ادامه داد: اگرچه پاکستان می تواند در طولانی مدت برخی از کالاهایی که ایران نیاز دارد را تامین کند و حتی این موضوع منجر به همکاری در حوزه انرژی خواهد شد اما قطعا هندی ها این وضعیت را نخواهند پسندید و مجبور می شوند تا با ایران همکاری کنند و این موضوع را می دانند که اگرچه به دلایل سیاسی واردات نفت خود را از کشورهای دیگر انجام می دهند ولی این کشورها منبع مطمئن تامین انرژی نخواهند بود.

وی همچنین به بندر چابهار اشاره کرد و فت: هندیها به دنبال سرمایه گذاری در این بندر هستند و ایران به راحتی می تواند دست هندی ها را از این بند کوتاه کند و در این صورت است که تجار هند به دولت این کشور فشار وارد می کند تا با ایران همکاری داشته باشند.

ایمانی فرد همچنین به صادرات کالا از هند به کشورهایی همچون ترکیه و عراق اشاره کرد و گفت: با صرفه ترین راه و ارزان ترین راه عبور این کالاها از ایران است که این کاربه راحتی در حال انجام است؛ با توجه به این شرایط اگر هزینه حمل و نقل از خاک ایران برای هندی ها افزایش یابد هندی ها مجبور می‌شوند راه گران تر یعنی حمل و نقل دریایی را در پیش گیرند و یا به دنبال راه هایی برای دورزدن ایران باشند که اصلا برای تجار هندی صرفه اقتصادی ندارد.

این گزارش حاکی است به کارگیری این روش ها می تواند منجر به تعادل بخشی به همکاری ایران و هند در زمینه مبادلات متکی بر انرژی شود. هر چند که هم اکنون هندی ها نفت عربستان و امارات را جایگزین نفت ایران کرده اند اما به نظر می‌رسد راه‌های همکاری دو کشور در زمینه انرژی چندان هم بسته نیست و پالایشگاه‌های هندی باز هم با نفت ایران رنگ و بوی رونق را تجربه خواهند کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها