کد خبر: 310545
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

تحلیل استاد دانشگاه نیویورک در بلومبرگ از سویه هراس‌انگیز داده‌های اقتصادی اروپا؛

جنگ تجاری چین و آمریکا می‌تواند به روابط تجاری اروپا با هر دو طرف آسیب برساند/ احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق افزایش یافته است/ تمرکز بر انتصاب رئیس بانک مرکزی اروپا امری حیاتی است

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی مطلوب است، اما این مقیاس گذشته‌نگر است. شاخص‌های آینده‌نگر حاکی از آن هستند که حضور قدرتمند در بانک مرکزی اروپا ضروری است.

جنگ تجاری چین و آمریکا می‌تواند به روابط تجاری اروپا با هر دو طرف آسیب برساند/ احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق افزایش یافته است/ تمرکز بر انتصاب رئیس بانک مرکزی اروپا امری حیاتی است
کد خبر: 310545
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- ملوین کراوس، استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک و عضو ارشد موسسه هوورِ دانشگاه استنفورد، است. این استاد اقتصاد طی گزارشی به بررسی نگرانی‌های پیش‌ روی اقتصاد اروپا و ارائه راهبردی برای برون‌رفت از این مشکلات می‌پردازد. در این گزارش چنین آمده است:

اگر قدرت اقتصادهای منطقه یورو را با استفاده از داده‌های سخت مانند گزارش‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه بسنجید، وضعیت به‌ نظر مساعد خواهد بود. اما داده‌های نرم، تصویر تاریک‌تری را نشان می‌دهند.

داده‌های سخت گذشته­‌نگر هستند، اما آخرین داده­‌های نرم- مانند شاخص‌های اطمینان مصرف‌کننده، نظرسنجی از مدیران کسب‌وکار در مورد برنامه‌ریزی برای دارایی‌هایشان، تولید و اشتغال و همچنین انتظارات‌شان برای محیط کسب‌وکار- ترس از آینده را بازتاب می‌­دهد.

اروپا در مورد بسیاری از مسائل نظیر خروج ناآرام بریتانیا از اتحادیه اروپا، جنگ تجاری ایالات متحده-چین و روابط تجاری متزلزل خودش با ایالات متحده نگران است. به تازگی نگرانی­‌ها از آنچه در آینده پیش خواهد آمد بیشتر هم شده است.

احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به هیچ توافقی در زمینه روابط اقتصا‌د‌‌ی‌­اش با این مجمع، مساله‌ای که می­‌تواند هر دو اقتصاد را دچار سرگردانی کند، با اعلام رسمی استعفای نخست‌وزیر ترزا می و حضور قدرتمند حزب پوپولیست و ضداتحادیه اروپا به رهبری نایجل فراژ در انتخابات پارلمانی اروپا طی هفته گذشته، افزایش یافت.

اکنون به نظر می‌رسد جنگ تجاری ایالات متحده و چین به جنگی طولانی‌مدت تبدیل شده که می‌تواند به طور جدی به روابط تجاری اروپا با هر دو طرف منازعه آسیب برساند.

هر قدر طرفداران حمایت از تولیدات داخلی در کاخ سفید در مورد چین سخت‌گیرانه­‌تر رفتار کنند، وضعیت برای اروپایی­‌ها نگران‌کننده‌تر خواهد بود. آنها می‌ترسند با رفتار مشابه­ی از جانب ترامپ مواجه شوند، که به صورت مستمر از حضور تعداد کثیر اتومبیل­‌های آلمانی در جاده‌­های آمریکا و کمیِ محصولات کشاورزی آمریکا در سوپرمارکت­‌های اروپا گلایه می­‌کند.

این از بخت بد اروپاست که درست هنگام افزایش هراس‌هایش در حال از دست دادن حضور دلگرم‌کننده ماریو دراگی در بانک مرکزی اروپاست. مدت ریاست ماریو دراگی بر بانک مرکزی اروپا در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید.

رهبران اروپایی می‌توانند ترس‌های ناشی از داده‌های نرم ضعیف را با قرار دادن شخصیتی همچون دراگی به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا کاهش دهند.

اما به جای تمرکز بر این انتصاب حیاتی، رهبران در حال تلاش برای ایجاد آرامش‌بخشی سیاسی هستند؛ فهرستی از کاندیداهای پنج پست کلیدی اتحادیه اروپا بر اساس ملیت، تعادل جنسیتی، پیچیدگی‌های اروپای شرقی و دیگر ملاحظات سیاسی که همگان را راضی نگه دارد.

فرانسوی‌ها دو نامزد برای ریاست بانک مرکزی اروپا دارند: فرنسوا دویلروی گولاک، رئیس بانک فرانسه و بنویت کوئره، یکی از اعضای کمیته اجرایی بانک مرکزی اروپا، که هر دو در عملگرایی مانند دراگی هستند.

اگر آلمان پستی کلیدی در بروکسل به دست آورد، یکی از فرانسوی‌ها احتمالاً ریاست بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت را بر عهده می­‌گیرد. از طرف دیگر اگر فرانسوی‌ها منصبی در بروکسل دریافت کنند، یک فنلاندی رئیس بانک مرکزی خواهد شد.

این فنلاندی احتمالاً ارکی لیکانن از افراد باسابقه، محبوب، به لحاظ سیاسی تیزهوش و عملگرای بانک مرکزی اروپاست. اگر شما دراگی را دوست دارید، احتمالاً لیکانن را هم دوست خواهید داشت.

کاندیدایی که بیشترین فاصله را از الگوی دراگی داراست، جنز ویدمن رئیس بانک فدرال آلمان است.

ویدمن در سمت ریاست بانک مرکزی اروپا، برگزیتی بدون هیچ توافق جانبی و تهدیدهای دیگری برای اقتصاد منطقه یورو به وجود خواهد آورد که بسیار ترسناک‌­تر خواهد بود، زیرا آلمان منتقد سیاست‌های مداخله‌جویان بانک مرکزی در بی‌اثر کردن اختلالات مالی است که از آن جمله می‌­توان به خرید دارایی­‌ها تحت عنوان سیاست انبساطی نشر اوراق بهادار اشاره کرد.

تخمین‌های اولیه در این زمینه که رشد تولید ناخالص داخلی طی سه‌ماهه دوم سال کاهش خواهد یافت، امیدهای حاصله از اینکه نرخ مطلوب رشد تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه اول نشانه‌­ای از پایان یافتن رکود سال پیش است و در سه‌ماهه دوم سال نیز ادامه خواهد یافت را تقلیل داده است. در عوض استمرار داده‌های نرم نامطلوب به نحو ضمنی داده‌های سخت نامطلوب را تا پایان این سال نشان می­‌دهد.

این امر به وضوح به واسطه شاخص مدیران خرید برای منطقه اروپا در ماه مه قابل مشاهده است؛ این عدد معادل 6/51 در برابر 5/51 در ماه آوریل است، که به سختی نه نشان از انبساط دارد و نه انقباض. بخش تولیدی پایین‌­تراز 50 و بخش خدمات قدری بالاتر از آن بود. دیدگاه بانک مرکزی اروپا این است که شاخص مدیران خرید پیش‌‌بینی‌کننده­ رشد ضعیف اما مستمر است، که با توجه به رخدادهای اخیر برگزیت و روابط تجاری میان آمریکا و چین بسیار خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.

در صورتی که رهبران اروپایی رئیس بعدی بانک مرکزی را به جای انتخاب بر اساس توانایی­‌های او برای کاهش هراس‌­ها، بنا بر سیاست­‌های داخلی اتحادیه اروپا برگزینند فرصتی طلایی را از دست خواهند داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها