کارشناس بازار سرمایه:

تاثیر تحریم پتروشیمی بر بازار سرمایه چشمگیر نیست

حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: با توجه به وجود خریدار محصولات پتروشیمی در هر نقطه ای از دنیا، این موضوع نمی تواند تاثیر چندانی بر صادرات محصولات این صنعت داشته باشد به همین دلیل سختی‌های پیش رو چندان چشمگیر نیست.

تاثیر تحریم پتروشیمی بر بازار سرمایه چشمگیر نیست
کد خبر: 310805
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ۱۴:۳۲:۱۴

اعتمادآنلاین| حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه به تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا در بخش پتروشیمی اشاره کرد و گفت: خبر روز گذشته خبر جدیدی نیست و از قبل تأثیر خود را بر بازار گذاشته بنابراین این خبر نمی‌تواند بیش از اینها بازار و معاملات این صنعت را از نظر عملیاتی تحت شعاع قرار دهد.

خزلی خرازی به موانعی که در راستای تحریم نفت در بازار ایجاد می‌شود اشاره کرد و گفت: نفت ایران به دلیل خاص بودن، انجام صادرات آن در برخی مناطق تعیین شده و نیز مشخص بودن مصرف کنندگان و پالایشگاه‌ها از تحریم‌ها تاثیرپذیر است اما محصولات پایین دستی پتروشیمی با موانعی مشابه تحریم‌های موجود در صنعت نفت همراه نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تحریم محصولات پتروشیمی همانند تحریم فلزات است که تأثیری را بر بازار نداشت و سودآوی آنها ادامه دار بود، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که تأثیر خبر شب گذشته چندان دوام نداشته باشد و بازار به آن توجه نخواهد کرد.

وی گفت: نباید از این نکته غافل ماند که در کل تحریم‌ها به ضرر اقتصاد کشور است اما خبر تحریم شرکت‌های پتروشیمی خیلی نمی‌تواند در بازار تأثیرگذار باشد.

خزلی خرازی اضافه کرد: انتشار چنین خبرهایی در بازار باعث تقسیم سرمایه گذاران به گروه‌های مختلف می‌شود. یک دسته از سرمایه گذاران که کم تجربه تر هستند نسبت به چنین خبری واکنش نشان می‌دهند و سهام خود را به دلیل نگرانی‌های پیش آمده به سرعت به فروش می‌رسانند. اما دسته دیگری از سهامداران که باتجربه‌تر هستند در زمان بحران به صورت احساسی اقدام به فروش نمی‌کنند. واکنش سهامداران در بازار نسبت به اخبار متفاوت است اما در روزهای آینده از نحوه معاملات می‌توان متوجه شد که قدرت کدام یک از این گروه‌ها در بازار بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان اقدام خاصی را به منظور رفع تحریم‌ها برای صنعت پتروشیمی در دستور کار قرار داد، گفت: سایه تحریم بر کل اقتصاد ایران همچنین بورس وجود دارد و تمام فعالان حاضر در بازار باید برای رفع کلی تأثیرات تحریم تلاش کنند به همین دلیل تنها برای یک صنعت خاص نمی‌توان توصیه جدیدی را ارائه داد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تغییرات ایجاد شده در قیمت‌های جهانی بر روی شرکت‌های صادرات محور تاثیرگذار است. کالاهای صادراتی که در بازار رقابتی با قیمت جهانی به فروش می‌روند و همچنین صنایعی که ماده اولیه آنها وارداتی است از قیمت جهانی تأثیر می‌پذیرند و روند معاملات این دسته از گروه‌ها در بازار تحت تاثیر تغییرات قیمت های جهانی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها