یک مقام مسئول خبر داد:

پرداخت خسارت بخش کشاورزی مناطق سیل‌زده، تا یک ماه آینده

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت:خسارت بخش کشاورزی مناطق سیل‌زده، تا یک ماه آینده پرداخت می‌شود.

پرداخت خسارت بخش کشاورزی مناطق سیل‌زده، تا یک ماه آینده
کد خبر: 310810
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ۱۴:۵۰:۰۶

اعتمادآنلاین| سیدمحمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، گفت: بعد از اخذ مصوبه هیأت وزیران، حداکثر 2 هفته برای تهیه دستورالعمل اجرایی مصوبه وقت داشتیم که بر این اساس، ظرف یک هفته با هماهنگی وزارت کشور، مصوبه اجرایی تهیه و ابلاغ و تخصصی منابع نیز پیگیری و 50 درصد تخصصی منابع داده شد.

وی افزود: در مصوبه تکمیلی هیأت وزیران در تاریخ 31 فروردین و 23 اردیبهشت امسال، 2 هزار و 691 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 2,500 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه در اختیار استان‌های خسارت دیده قرار گرفت.

موسوی گفت: توزیع استانی و بین بانکی نیز به سرعت انجام شد و کارگروه استانی نیز تشکیل شد که هماهنگی‌ها برای تأمین نقدینگی و تخصیص منابع به سرعت انجام شده است و ظرف هفته‌های آینده، پرداخت‌ها به صورت تصاعدی در استان‌های خسارت دیده انجام خواهد شد.

وی افزود: بستر و زیرساخت‌ها برای ثبت کل مستندات بررسی و بازرسی‌های میدانی و میزان خسارت‌ها نیز در سامانه سجاد انجام شده است.

موسوی گفت: در استان گلستان 272 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 253 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنهتخصیص داده شده است که به زودی نهادی خواهد شد.

موسوی در ادامه گفت: 290 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و 270 میلیارد تومان تسهیلات با سود 4 درصد برای استان لرستان تخصیص داده شده است که از کمک‌های بلاعوض 50 درصد پرداخت شده است و برای تسهیلات نیز توزیع استانی و بین بانکی انجام شده است که با تأیید کارگروه استانی برای بازسازی واحدهای خسارت دیده اقدام خواهد شد.

وی افزود: کمیته‌های تخصصی استان و شهرستانی شکل گرفته است و با تخصیص منابع پرداخت‌ها انجام خواهد شد. همزمان با پرداخت بلاعوض بلافاصله معرفی به بانک و پرداخت تسهیلات نیز آغاز خواهد شد.

همچنین میرمحمد غراوی، سرپرست استانداری گلستان گفت: 110 هکتار از اراضی کشاورزی درگیر سیل شد و کشت را از دست دادند. بر اساس این میزان اراضی پیش بینی‌ها این بود که میزان برداشت محصولات در باغات و غلات با توجه به بارندگی‌ها افزایش یابد که امسال به یک میلیون و 200 هزار تن گندم و 145 هزار تن کلزا خواهیم رسید. از بدو اعلام مصوبه هیأت وزیران اقدامات خوبی انجام شد و در کمیسیون تخصصی خسارت‌ها برآورد شد و بر اساس آن 3 هزار و 958 پرونده برآورد خسارت تشکیل شده است و ورود اطلاعات در سامانه سجاد ثبت شده تاکنون از 49 میلیارد و 559 میلیون تومان برآورد خسارت شده 50 درصد خسارت به کشاورزان پرداخت شده است و پیش بینی این است که تا 2 روز آینده رقم پرداخت خسارت‌ها از 96 میلیارد تومان برآورد خسارت استان گلستان به 24 ملیون و 870 تومان برسد.

غراوی افزود: 12 هکتار از اراضی که براثر سیل آسیب دیده بودند کشت دوم را آغاز کرده‌اند و بر اساس ابلاغیه هیئت وزیران 254 میلیارد تومان با نرخ سود 4 درصد نیز برای جبران خسارت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه در سیل اخیر 77 واحد تولیدی بخش کشاورزی از جمله مرغداری‌ها خسارت دیده‌اند، تمهیدات لازم برای امهال وام‌های قبلی انجام شده است.

غراوی افزود: تأمین اعتبار برای اجرای پروژه‌های زیرساخت و آسیب دیده از سیل هنوز ابلاغ نشده است که برای جبران خسارت‌ها نیازمند کمک وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها