کد خبر: 310812
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

پروانه مافی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

گاهی در استیضاح‌ها نگاه سیاسی وجود دارد/ باید محور استیضاح‌ها در راستای رضایت مردم باشد

پروانه مافی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، تاکید کرد: باید محور استیضاح‌ها در راستای رضایت مردم باشد و استیضاح‌ها بر محور نارضایتی مردم و ایجاد رضایت برای آنها صورت گیرد، نه عملکردهای سیاسی که متاسفانه گاه می‌بینیم این نگاه وجود دارد و این بدترین شکل نظارت بر عملکرد قوا- به‌ خصوص قوه مجریه- است.

گاهی در استیضاح‌ها نگاه سیاسی وجود دارد/ باید محور استیضاح‌ها در راستای رضایت مردم باشد
کد خبر: 310812
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پروانه مافی، نماینده تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، ضمن اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر ورزش، و بحث‌های مط‌رح‌شده پیرامون استیضاح وزرای صمت، کار و نفت، گفت: استیضاح‌ها یکی از ابزارهای مهم نظارتی نمایندگان است. نمی‌توانیم بگوییم نمایندگان، نمایندگان مردم باشند ولی از ابزارهای نظارتی خود استفاده نکنند. اما اینکه شرایط چگونه است یا لازم است در شرایط فعلی وزرا استیضاح شوند یا نه، بستگی به وزرا و توضیحات و توجیهات نمایندگان دارد.

او ادامه داد: وزرا طی نشست‌هایی که در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود باید بتوانند با توجیهات منطقی نمایندگان را قانع کنند. در نتیجه بعد از قانع‌ شدن نمایندگان، قطعاً استیضاح به صحن مجلس نمی‌آید. با این حساب استیضاح بستگی به عملکرد، توضیحات و توجیهات وزرا دارد. نمی‌توانیم بگوییم نمایندگان به دلیل شرایط فعلی از ابزارهای نظارتی خود استفاده نکنند و وزرا هم محور فعالیت ‌خودشان را هر طور که دل‌شان می‌خواهد پیش ببرند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: البته باید تعامل مناسبی بین نمایندگان و وزرا وجود داشته باشد. نمایندگان باید از تحت‌ فشار قرار دادن وزرا خودداری کنند و با یکدیگر همراه باشند. اما اگر دلایل و مستندات توجیه‌‌کننده‌ای از سوی وزرا برای سوالات مطرح‌شده وجود داشته باشد، قطعاً نمایندگان همراهی خواهند کرد.

مافی در خصوص اینکه آیا استیضاح وزرا در مجلس محتمل است، گفت: اگر بخواهیم بگوییم استیضاح‌ها جدی نیستند، باید بگوییم هیچ‌چیز جدی نیست، نمایندگان جدی نیستند و مجلس هم جدی نیست. در بسیاری از موارد استیضاح‌ها صوری نیست و در هر کاری احتمال هر چیزی وجود دارد. ما نمی‌توانیم احتمال استیضاح وزرا را صفر در نظر بگیریم.

او در عین‌ حال از استیضاح وزرا به دلیل مسائل سیاسی انتقاد کرد و ادامه داد: بدترین کار این است که استیضاح‌ها در شرایط سیاسی قرار گیرند و بخواهند وزیر را با نگاه‌های سیاسی بالا و پایین کنند. به نظر من این کار ظلمی در حق مردم و نمایندگان‌شان است. باید محور استیضاح‌ها در راستای رضایت مردم باشد و استیضاح‌ها بر محور نارضایتی مردم و ایجاد رضایت برای آنها صورت گیرد، نه عملکردهای سیاسی که متاسفانه گاهی می‌بینیم این نگاه وجود دارد و این بدترین شکل نظارت بر عملکرد قوا- به خصوص قوه مجریه- است.

این عضو فراکسیون امید مجلس، با اشاره به هدف برخی نمایندگان از استیضاح وزرا، تاکید کرد: اگر نمایندگان اعتراض و سوال از وزیر و یا صحبتی با او به دلیل عملکردش دارند، آیا گرفتن امتیاز آنها را به هدف اصلی‌ خودشان می‌رساند؟ قطعاً نه. اگر هم امتیازی باشد، امتیاز یا شخصی یا محلی یا منطقه‌ای است. در حالی‌ که سوالی که مطرح می‌شود جنبه ملی دارد و اینها با یکدیگر همخوانی ندارند.

مافی در پایان گفت: طرح استیضاح به دلیل امتیازگیری بسیار نادرست است که امیدواریم مجلس از این شائبه پالوده شود و این ذهنیت میان مردم از بین برود که مجلس به دلیل گرفتن امتیاز می‌خواهد وزیری را استیضاح کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها