کد خبر: 311052
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۲:۳۴:۰۰
| |

یک اسناد دانشگاه:

بازگشت 9 میلیادر دلار از صادرات غیرنفتی نرخ ارز را کاهش داد / سفر آبه تاثیر تحریم پتروشیمی را خنثی کرد

وحید شقاقی اقتصاددان درباره علت کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: به باور بنده این کاهش جدا از پیغام و پسغام‌ها برای مذاکره است و دلیل اصلی همان تسریع ورود ارز به کشور است.

بازگشت 9 میلیادر دلار از صادرات غیرنفتی نرخ ارز را کاهش داد /  سفر آبه تاثیر تحریم پتروشیمی را خنثی کرد
کد خبر: 311052
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۲:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| وحید شقاقی اقتصاددان در مورد دلیل کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و ورود آن به کانال 12 هزار تومان، گفت: باید توجه داشت که در سال گذشته تقریبا 10 میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی کشور وارد کشور شده بود که با اقدامات و فشار بانک مرکزی نزدیک به 9 میلیارد دلار آن نیز در دو سه ماه اخیر برگشت داده شد.

وی ادامه داد: بنابراین بازگشت 19 میلیارد دلار از مجموع 44 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، توانایی سامانه نیما را افزایش داده است و این باعث تسریع مراودات صادرکنندگان و واردکنندگان شده است. نباید فراموش کرد 19 میلیارد دلار رقم بزرگی است که تاثیرات مثبتی در بازار می‌تواند داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به هر اندازه تراز ارزی کشور بهبود یابد تاثیر مثبتی در نرخ ارز نیز خواهد گذاشت و بالعکس. البته به باور بنده این کاهش جدا از پیغام و پسغام‌ها برای مذاکره است و دلیل اصلی همان تسریع ورود ارز به کشور است.

شقاقی در مورد تاثیر تحریم بخش پتروشیمی کشور گفت: این بخش از اهمیت بالایی برای اقتصاد ایران برخورد است و تقریبا 30 درصد از صادرات غیرنفتی ما را شما می‌شود و به همین دلیل از منابع مهم ارزآوری کشور است، بنابراین باید منتظر ماند و دید که وزارت نفت چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد.

وی افزود: البته در مورد تاثیرات این تحریم دو موضع وجود دارد، برخی‌ها باور دارند که این تحریم تاثیری ندارد و برخی دیگر نیز به تاثیرات بالای آن اشاره می‌کنند.

این اقتصاددان در مورد دلیل عدم تاثیر خبر تحریم بخش پتروشیمی بر نرخ ارز گفت: سفر نخست وزیر ژاپن، آقای آبه به ایران و احتمال مطرح شدن بحث احتمال کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا توانست تا حدودی تاثیرات این خبر را خنثی کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها