کد خبر: 311091
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۴:۰۵:۳۵
| |

اولین آمارنامه تجهیزات پزشکی تا پایان تابستان منتشر می‌شود

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کیفیت تجهیزات پزشکی خط قرمز ما است، گفت: با توجه به بحث کیفیت معتقدیم که می‌توان فرآیندهای صدور مجوز را تسهیل کرد.

اولین آمارنامه تجهیزات پزشکی تا پایان تابستان منتشر می‌شود
کد خبر: 311091
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۴:۰۵:۳۵

اعتمادآنلاین| ‌ حسین صفوی با بیان اینکه طی چند سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در حوزه تجهیزات پزشکی از نظر توسعه بازار با تجهیزات پزشکی تولید داخل داشته‌ایم، گفت: این پیشرفت هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی قابل توجه بوده است.

وی افزود: از سال 96 افزایش 20 درصدی تولید کنندگان عرصه تجهیزات پزشکی را شاهد بوده‌ایم. باید توجه کرد که تجهیزات پزشکی از نظر کیفی به دسته‌های مختلفی از نظر تکنولوژی تقسیم می‌شوند. امروز حدود 30 درصد از محصولات تولید داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی که پروانه تولید دریافت کرده‌اند در گروه کالاهای کلاس D و C قرار دارند که این کالاها در دنیا معمولاً در دست کمپانی‌های معدودی است.

صفوی با بیان اینکه بیش از 200 شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند اظهار کرد: حضور این شرکت‌ها فرصت خوبی برای حوزه سلامت است. سیاست وزارت بهداشت بر این است که در حوزه تولید تجهیزات پزشکی حمایت‌های لازم از این شرکت‌ها به عمل آید، اما این حمایت به صورت کیفی انجام می‌شود. به هر حال ما یک سیستم تنظیم کننده هستیم و وظیفه حفظ کیفیت را داریم. کیفیت تجهیزات پزشکی خط قرمز ماست و از آن عدول نمی‌کنیم.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به لزوم تسهیل فرآیندها در صدور مجوزهای تجهیزات پزشکی تولید داخل گفت: در عین حال کیفیت خط قرمز ماست، اما با توجه به کیفیت می‌توانیم فرآیندهای صدور مجوز را تسهیل کنیم. از طرفی نگرش ما به حوزه تولید تجهیزات پزشکی، صادرات محور است و سعی می‌کنیم محصولات‌مان با محصولات وارداتی امکان رقابت داشته باشند.

وی با بیان اینکه تا کنون 20 کالای پزشکی ایران موفق شده‌اند تاییدیه اتحادیه اروپا را دریافت کنند، گفت: 40 شرکت تجهیزات پزشکی دیگر هم می‌خواستند برای دریافت این تاییدیه اقدام کنند، اما متاسفانه تحریم‌های ظالمانه باعث شد که برخی کمپانی‌های صادر کننده این گواهی اجازه فعالیت در کشور ما را نداشته باشند. البته ما به تولید کنندگان‌مان اعلام کرده‌ایم که هر کس که بتواند این تاییدیه را دریافت کند، ما هم تاییدیه حضور در بازار ایران را ظرف یک هفته برایش صادر می‌کنیم.

صفوی با بیان اینکه در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حوزه تجهیزات پزشکی جلسات مستمری را با معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار می‌کنیم، ادامه داد: شرکتی که با ابتکار عمل محصولی را تولید می‌کند نباید در پیچ و خم‌های اداری برای دریافت مجوز خسته شود. طبق دستور وزیر بهداشت هدف ما ایجاد شفافیت در فرآیندهاست.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات کارآفرینان در حوزه تجهیزات پزشکی نبود آمار مدون و مشخص در این حوزه اعم از واردات و تولید است، گفت: در این زمینه تیمی تشکیل شده و در حال تدوین آمارهای حوزه تجهیزات پزشکی هستیم و امیدواریم تا پایان تابستان اولین آمارنامه حوزه تجهیزات پزشکی را در تولید و واردات منتشر کنیم. در عین حال امروز هم در نمایشگاه ایران هلث 23 قلم کالای پزشکی را رونمایی کردیم که برای اولین بار در کشور به عنوان کالای تولید داخلی عرضه می‌شوند.

در ادامه این مراسم دکتر مجید روحی - رئیس انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی گفت: در شرایط فعلی باید همه به یکدیگر کمک کنیم. یکی از مشکلات ما در حوزه تجهیزات پزشکی اعم از تولید و تامین آن بحث نقدینگی و مطالبات‌مان از دولت است.

وی تاکید کرد: اگر به تولید نگاهی اصولی و راهبردی داشته باشیم می‌توانیم از آن در حل مشکلات کشور اعم از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و … کمک بگیریم. اگر این نگاه به صورت مستمر و برنامه ریزی شده به ویژه در شرایط فعلی وجود داشته باشد، بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بحث‌های حوزه تجهیزات پزشکی عادلانه بودن قیمت گذاری‌ها بود، ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه کمیته‌ای در اداره کل تجهیزات پزشکی تشکیل شده است.

روحی از رشد 20 درصدی حضور شرکت‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی در بیست و دومین نمایشگاه ایران هلث خبر داد و گفت: باید توجه کرد که بین شش تا 25 درصد هزینه‌ها در حوزه تولید تجهیزات پزشکی هزینه انتقال و تخصیص ارز است و این هزینه‌ها گاهی به 30 درصد هم می‌رسد. حال راهکار حذف این هزینه‌ها حذف سیستم‌ها و فرآیندهای طاقت فرسا در بخش تخصیص و انتقال ارز است.

وی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی نیازمند نگاهی متمرکز از سوی وزارت بهداشت هستیم، گفت: ما در این زمینه باید مدیریت واحدتری داشته باشیم. خوشبختانه در زمینه خریدهای متمرکز تجهیزات پزشکی با کمک هیات امنای صرفه جویی ارزی به توافق خوبی رسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در بسیاری از بخش‌های تجهیزات پزشکی 100 درصد نیاز کشور را از طریق تولید داخل تامین می‌کنیم. حال مازاد این تولیدات را می‌توان صادر کرد. شعار ما در نمایشگاه ایران هلث توسعه تولید صادراتی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها