کد خبر: 311181
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۷:۰۰:۳۸
| |

رؤسای جمهور چین و آمریکا در ژاپن دیدار می‌کنند

در پی بالاگرفتن تنش‌ها میان پکن و واشنگتن، وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه جزئیاتی، از دیدار رؤسای جمهور دو کشور در نشست آتی «گروه 20» در ژاپن خبر داد.

رؤسای جمهور چین و آمریکا در ژاپن دیدار می‌کنند
کد خبر: 311181
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۷:۰۰:۳۸

اعتمادآنلاین| در حالیکه جدال تجاری میان آمریکا و چین در حال بالاگرفته است، خرانه‌داری آمریکا اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در نشست اواخر ماه جاری میلادی «گروه 20» (G20) که قرار است در ژاپن برگزار شود، با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

شبکه «فاکس‌نیوز» در این خصوص گزارش کرد، «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (شنبه) در جمع خبرنگاران گفت که رؤسای جمهور دو کشور آمریکا و چین در حاشیه نشست 28 و 29 ژوئن (7 و 8 تیرماه) «G20» با یکدیگر دیدار می‌کنند اما از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.

طبق این گزارش، دولت چین هنوز به درخواست‌ها برای تأیید برنامه دیدار ترامپ و شی پاسخ نداده است و در صورتیکه این خبر تأیید شود، نشست رو در روی رؤسای جمهور دو کشور، فرصتی را برای بازگرداندن مذاکرات به مسیر اصلی ایجاد می‌کند.

ماه گذشته مذاکرات تجاری دو کشور آمریکا و چین بدون نتیجه به پایان رسید و آمریکا تعرفه‌ 200 میلیارد دلاری بر کالاهای وارداتی چین تعیین کرد و پکن نیز اقدام متقابلی را در این زمینه انجام داد و همین امر به بالا گرفتن تنش‌ها میان دو کشور منجر شد.

وزیر خزانه داری آمریکا همچنین در خصوص تصمیم خود برای گفت‌وگو با «یی گانگ» مدیرکل بانک خلق چین در حاشیه نشست سالانه مذاکرات مالی گروه 20 در «فوکوئوکا» جنوب ژاپن گفت: «اگر چین خواستار بازگشت به میز مذاکره و گفت‌وگو بر اساس اصولی است که درباره آن مذاکره می‌کردیم، می‌توانیم یک توافق تاریخی بزرگ داشته باشیم، در غیر اینصورت، رویه تعرفه‌ها را پیش می‌بریم».

پیش از این،‌ چین از اقدامات تحریک‌آمیز اخیر دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در افزایش حمایت از تایوان و همچنین اعزام کشتی‌های آمریکایی از طریق تنگه تایوان به خشم آمده است.

اواسط اردیبهشت ماه، علی‌رغم هشدارهای پکن به واشنگتن درباره تحرکات نظامی در مناطق هم‌جوار چین، ارتش آمریکا اعلام کرد دو ناوشکن موشک‌انداز این کشور در راستای «تعهد آمریکا» به عبور و مرور و دریانوردی آزاد منطقه هند-اقیانوسیه، از تنگه تایوان عبور کردند.

«وی فنگه» وزیر دفاع چین در این خصوص گفته بود: «هیچ تلاشی برای جداسازی چین به موفقیت ختم نمی‌شود. هرگونه مداخله در مسئله تایوان محکوم به شکست است».

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها