کد خبر: 311277
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۰۹:۴۴:۰۰
| |

موسوی:

امیدی به اینستکس نبسته‌ایم/ آماده گفت‌وگو با کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستیم + ویدئو

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی خود اعلام کرد: تهران درخواستی برای خرید سامانه «اس‌400» از مسکو نداشته است.

امیدی به اینستکس نبسته‌ایم/ آماده گفت‌وگو با کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستیم + ویدئو
کد خبر: 311277
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۰۹:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

او در پاسخ به سوالی تصریح کرد: درخواستی از روسیه برای خرید «اس 400» نداشتیم فعلا احساس نیازی به این سامانه نداریم، متخصصان ما سامانه‌هایی طراحی کردند که دست‌کمی از این سامانه‌ها ندارد.

موسوی افزود: انتظار از اروپا و سه کشور عصو برجام این بود به تعهداتشان در برجام عمل کنند، متاسفانه شاهد بودیم یا نخواستند یا نتوانستند و این جای تاسف بسیار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین عنوان کرد: اقدام عملی ویژه‌ای که خواسته‌های ما را تامین و ایران را قانع کند از سوی اروپا و اعضای اروپایی برجام شاهد نبودیم، آنچه اروپایی‌ها تا الان صورت دادند ما را راضی نکرده است، خیلی به اینستکس امید نبستیم.

موسوی درباره اینکه تبعه لبنانی-آمریکایی « نزار زکا» (+) قرار است با چند زندانی ایرانی مبادله شود، گفت: درباره مسائل امنیتی نظری ندارم از مراجع ذیربط سوال کنید.

او سفر آبه به ایران را مهم تاریخی و بعد از حدود 40 سال خواند و افزود: این سفر مهمی است و در کانون توجهات قرار گرفته دو‌ کشور دارای مواضع خاص خود دارند، هر دو کشور نگرانی‌هایی درباره مسائل منطقه و بین‌المللی دارند انشالله توافقات خوب دوجانبه صورت خواهد گرفت و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهند کرد؛ من از واژه میانجیگری استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستانمان هستیم.

او گفت: ایران آمادگی داشته با کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای رفع نگرانی‌ها گفت‌وگو داشته باشد و پیشنهادهای ظریف هم در این زمینه بود.

موسوی درباره ادعاهای تکراری «ترامپ و نتانیاهو» برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد: الان دولت ترامپ با خروج غیرقانونی از برجام برای ایران تعیین شرط کند و همزمان تحریم را سامان می‌دهد دم از مذاکره بزند؛ جدا از آمریکا، اروپا و باقیمانده از برجام باید به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: الان مشکل ما با دنیا و مشکل دنیا با ما بحث انرژی هسته‌ای نیست، این بحث از سوی غربی‌ها به افکار عمومی تزریق شد؛ مشکل آنها با ایران بحث هسته ای نیست اینها دنبال فشار همزمان و تبلیغات هستند و مذاکره‌ای که عنوان می‌کنند مذاکره‌ای نیست که ایران دنبال کند.

موسوی سپس تصریح کرد: اگر حسن‌نیت دارند باید جلوی تروریسم اقتصادی علیه ایران را بگیرند و روابط تجاری ایران را عادی‌سازی کنند.


سخنگوی وزارت خارجه درباره پایان مهلت 60 روزه به کشورهای باقیمانده در برجام و اقدامات ایران بعد از آن گفت: اگر ببینیم اقدامات عملی و ملموس صورت نگیرد و همزمان تروریسم اقتصادی ادامه یابد گام دوم با قدرت برداشته می‌شود.

موسوی درباره «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی که در بلژیک در بازداشت است، گفت: کارهای حقوقی و سیاسی به خوبی پیش می‌رود.


سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر روحانی به بیشکک برای شرکت در نشست شانگهای گفت: الان ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان است و عضویت کامل ایران نیازمند کارهای فنی است.

وی درباره اظهارات «هایکو ماس» مبنی بر اینکه در ایران در تهران مخالفت خود با برنامه موشکی را اعلام خواهد کرد ، گفت: مقامات آلمانی و اروپایی در موقعیتی نیستند که برای ایران شرط تعیین کنند، آنکه طلبکار است و نگرانی دارد ایران و مردم منطقه هستند.

موسی ادامه داد: ایران نگران بی‌تصمیمی اتحادیه اروپا و عدم پایبندی آنها به برجام بخصوص فروش سلاح و جنگ افزارهای کشتار جمعی است؛ آنها حق ندارند و در موقعیتی نیستند از مسائل فرابرجانی ابراز نگرانی کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات وزیر خارجه قطر مبنی بر اینکه کشورش در حال انجام گفت‌وگوهایی جداگانه با ایران و آlریکا برای کاستن از تنش‌هاست، گفت: وزیر خارجه قطر چندی پیش به ایران سفر و گفت‌وگوهایی را داشت. آنها بعنوان کشورهای منطقه نگرانی‌هایی را دارند و با همه طرفها در میان می‌گذارند. اینکه از طرف ما و کسی ماموریت داشته باشند، تایید نمی‌کنم. ما شنونده نظرات همه کشورهای منطقه و دوستان و کسانی که ابراز نگرانی می‌کنند، هستیم ولی معتقدیم برای کاهش تنش‌ها به ریشه‌های اصلی بپردازند و نشان دهند کانون تنش‌ها و بحران‌ها در منطقه ما کیست و کجاست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که در 30 روز اخیر شاهد افزایش تحرکات دیپلماتیک روسیه برای حفظ برجام و هشدارهای مسکو به بازماندگان اروپایی در برجام بوده‌ایم و اخیرا هم «سرگئی ریابکوف» در تهران رایزنی‌هایی با معاون سیاسی وزارت خارجه داشت و آیا روسیه به عنوان عضوی از برجام ، پیشنهاد ابتکار اقتصادی یا تجاری خاصی برای منتفع شدن تهران از برجام ارائه کرده است؟ گفت: ما از مواضع فدراسیون روسیه به عنوان یکی از اعضای باقیمانده برجام تشکر می‌کنیم و در کنار چین پایبندی خود را در حرف و عمل به برجام نشان دادند.

وی افزود: این کشورها هم معذوریت‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارند ولی در مقابل سایر اعضای برجام ابتکارات سیاسی و اقتصادی داشتند و آن را با ایران در میان گذاشتند. من معذورم که برخی از آنها را بیان کنم اما به این نکته بسنده می‌کنم که چنین ما قدردان این ابتکارات خوب دو و چندجانبه، هستیم اما این اقدامات از سوی دوستان ما و اعضای باقیمانده برجام ناکافی است و لازم است تمام کشورهای باقیمانده در برجام برای مقابله با یکه‌تازی و اقدامات فراسرزمینی و تروریسم اقتصادی آمریکا یک صدای واحد داشته باشند و یک پیام واحد را به زورگویی‌ها و بازی‌های آمریکا برسانند.

به گزارش فارس، موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دولت آمریکا بحث مذاکره بدون پیش‌شرط با این را مطرح کرده و آیا این اقدام عقب‌نشینی است یا تاکتیک جدید؟ اظهار داشت: ایران اهمیتی برای این لفاظی‌ها و حرکات زیکزاکی قائل نیست، آنچه ایران می‌بیند فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی و در کنار جنگ روانی است که علیه ایران راه انداخته اند.

وی افزود: ما شاهد یک سیاست فریبکارانه همزمان مذاکره و فشار حداکثری اقتصادی هستیم و این به هیچ وجه برای ایران بعنوان کشور مستقل و قدرتمند و قانونمدار قابل قبول و پذیرش نیست و ما زمانی به چنین لفاظی‌ها و سخنانی فکر خواهیم کرد که همراه با اقدامات عملی، تغییر رویکرد و تغییر عملکردی و عملی باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: نمونه اصلی و مصداق بارز آن می تواند کاهش رنج و آلام ملت ایران ناشی از فشارهای غیرقانونی و هدفمند‌ دولت آمریکا باشد. بنابراین تا آن روز ایران ارزشی برای این گونه حرفها، لفاظی‌ها، درخواست مذاکرات، با شرط بی‌شرط، قائل نیست.

او درباره اظهارات «هایکو ماس» مبنی بر اینکه در ایران در تهران مخالفت خود با برنامه موشکی را اعلام خواهد کرد، گفت: مقامات آلمانی و اروپایی در موقعیتی نیستند که برای ایران شرط تعیین کنند، آنکه طلبکار است و نگرانی دارد، ایران و مردم منطقه هستند.

موسوی ادامه داد: ایران نگران بی‌تصمیمی اتحادیه اروپا و عدم پایبندی آنها به برجام بخصوص فروش سلاح و جنگ افزارهای کشتار جمعی است؛ آنها حق ندارند و در موقعیتی نیستند از مسائل فرابرجامی ابراز نگرانی کنند.

او در پاسخ به این سوال که اظهارات وزیر خارجه قطر مبنی بر اینکه کشورش در حال انجام گفت‌وگوهایی جداگانه با ایران و آlریکا برای کاستن از تنش‌هاست، گفت: وزیر خارجه قطر چندی پیش به ایران سفر و گفت‌وگوهایی را داشت. آنها به‌عنوان کشورهای منطقه نگرانی‌هایی را دارند و با همه طرف‌ها در میان می‌گذارند. اینکه از طرف ما و کسی ماموریت داشته باشند، تایید نمی‌کنم. ما شنونده نظرات همه کشورهای منطقه و دوستان و کسانی که ابراز نگرانی می‌کنند، هستیم ولی معتقدیم برای کاهش تنش‌ها به ریشه‌های اصلی بپردازند و نشان دهند کانون تنش‌ها و بحران‌ها در منطقه ما کیست و کجاست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که در 30 روز اخیر شاهد افزایش تحرکات دیپلماتیک روسیه برای حفظ برجام و هشدارهای مسکو به بازماندگان اروپایی در برجام بوده‌ایم و اخیرا هم «سرگئی ریابکوف» در تهران رایزنی‌هایی با معاون سیاسی وزارت خارجه داشت و آیا روسیه به عنوان عضوی از برجام، پیشنهاد ابتکار اقتصادی یا تجاری خاصی برای منتفع شدن تهران از برجام ارائه کرده است، گفت: ما از مواضع فدراسیون روسیه به عنوان یکی از اعضای باقیمانده برجام تشکر می‌کنیم و در کنار چین پایبندی خود را در حرف و عمل به برجام نشان دادند.

او افزود: این کشورها هم معذوریت‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارند ولی در مقابل سایر اعضای برجام ابتکارات سیاسی و اقتصادی داشتند و آن را با ایران در میان گذاشتند. من معذورم که برخی از آنها را بیان کنم اما به این نکته بسنده می‌کنم که چنین ما قدردان این ابتکارات خوب دو و چندجانبه، هستیم اما این اقدامات از سوی دوستان ما و اعضای باقیمانده برجام ناکافی است و لازم است تمام کشورهای باقیمانده در برجام برای مقابله با یکه‌تازی و اقدامات فراسرزمینی و تروریسم اقتصادی آمریکا یک صدای واحد داشته باشند و یک پیام واحد را به زورگویی‌ها و بازی‌های آمریکا برسانند.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دولت آمریکا بحث مذاکره بدون پیش‌شرط با این را مطرح کرده و آیا این اقدام عقب‌نشینی است یا تاکتیک جدید، اظهار داشت: ایران اهمیتی برای این لفاظی‌ها و حرکات زیکزاکی قائل نیست، آنچه ایران می‌بیند فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی و در کنار جنگ روانی است که علیه ایران راه انداخته اند.

او افزود: ما شاهد یک سیاست فریبکارانه همزمان مذاکره و فشار حداکثری اقتصادی هستیم و این به هیچ وجه برای ایران بعنوان کشور مستقل و قدرتمند و قانونمدار قابل قبول و پذیرش نیست و ما زمانی به چنین لفاظی‌ها و سخنانی فکر خواهیم کرد که همراه با اقدامات عملی، تغییر رویکرد و تغییر عملکردی و عملی باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: نمونه اصلی و مصداق بارز آن می تواند کاهش رنج و آلام ملت ایران ناشی از فشارهای غیرقانونی و هدفمند‌ دولت آمریکا باشد. بنابراین تا آن روز ایران ارزشی برای این گونه حرف‌ها، لفاظی‌ها، درخواست مذاکرات، با شرط بی‌شرط، قائل نیست.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها