وزیر خارجه آلمان با ظریف دیدار کرد؛

ظریف: نمی‌توانیم برای برجام معجزه کنیم/ شروع‌کننده جنگ با ایران پایان‌دهنده آن نخواهد بود/ ماس: بدون آمریکا، تحقق منافع اقتصادی برجام دشوار است/ تلاش می‌کنیم برجام ادامه یابد + ویدئو و تصاویر

وزیر خارجه آلمان که به تهران سفر کرده است، با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت امور خارجه دیدار کرد.

ظریف: نمی‌توانیم برای برجام معجزه کنیم/ شروع‌کننده جنگ با ایران پایان‌دهنده آن نخواهد بود/ ماس: بدون آمریکا، تحقق منافع اقتصادی برجام دشوار است/ تلاش می‌کنیم برجام ادامه یابد + ویدئو و تصاویر
کد خبر: 311323
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۰:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان که به منظور دیدار و گفتگو با مقامات ایرانی وارد تهران شد، دقایقی قبل با حضور در محل وزارت امور خارجه با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.


او قرار است پس از مذاکرات دوجانبه با ظریف در نشست خبری مشترک حضور یافته و به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. وزیر خارجه آلمان همچنین با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز دیدار خواهد کرد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان، به دشوار بودن تحقق منافع اقتصادی حاصل از برجام برای ایران در شرایط فعلی اذعان کرد.

ماس گفت: «ما می‌دانیم که تحقق منافع اقتصادی که به ایران در پی توافق هسته‌ای (برجام) وعده داده شده، تا حدی زیادی بدون آمریکایی‌ها دشوار است.»

او همچنین گفت: «اما من معتقدم که منفعت سیاسی و راهبری در این است که این توافق و نیز مذاکره با اروپا حفظ شود و این موضوع را باید تهران هم به رسمیت بشناسد.»

نشست خبری مشترک محمدجواد ظریف با هایکو ماس

محمدجواد ظریف پس از مذاکره با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک، گفت‌وگوهای خود با همتای آلمانی‌اش را جدی، صریح و طولانی دانست.

او در پاسخ به سوال خبرنگار آلمانی تاکید کرد: ما شاهد هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود اما کسی که با ما جنگ را شروع کند آن کشور پایان‌دهنده‌اش نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین در پاسخ به سوالی دیگر اعلام کرد: جامعه ما اصول اخلاقی دارد که بر اساس آن مردم و اکثریت آن به حیات خود ادامه می‌دهند.

ظریف ادامه داد: اصول اخلاق و مقررات قانونی ما حاکم بر رفتار افراد در اماکن عمومی است و رعایت قانون و اخلاق عمومی ضرورت دارد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که ما صرفاً بر اجرای برجام تاکید داریم و ادامه داد: توجه دوستان اروپایی را بر مواد 1 تا 3 ضمیمه 2 برجام جلب می‌کنم و همین‌طور بیانیه‌های کمیسیون مشترک برجام و تعهداتی که از سوی کشورهای 1+4 در آنها شکل گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار اشپیگل مبنی بر این‌که از سوی آمریکا و اروپا درخواست شده که خارج از برجام درباره مسائل موشکی ایران و نقش ایران در منطقه گفت‌وگو شود آیا امکان شکل‌گیری این مذاکرات وجود دارد گفت: درباره این بحث‌هایی که آمریکا و اروپا مطرح می‌کنند دو نکته مهم است. اول این‌که یک توافق داریم که حاصل دو سال مذاکرات فشرده و 12 سال کار دیپلماسی است، آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت‌وگو درباره مسائل دیگر دارند؟ آنها اول باید نشان دهند که توافق با آمریکا فایده دارد یا نه بعد درخواست گفت‌وگو برای یک توافق دیگر کنند.

ظریف درباره ادعاهای آمریکا و اروپا در مورد آنچه نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه می‌خوانند اظهار کرد: چه کسی باعث بی‌ثباتی در منطقه است آیا ما بودیم که به صدام حسین سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ ما بودیم که نخست‌وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ ما هستیم که هر روز غیرنظامیان یمنی را بمباران می‌کنیم؟ ما از داعش و جبهه النصره در سوریه حمایت می‌کنیم یا سلاح‌های آمریکایی بود که از طرف عربستان در اختیار آنها قرار داده شد؟ آیا ما مناطق (قدس و جولان) اشغالی کشور دیگری را به دیگری بخشیدیم؟ ما هستیم که در لیبی و سودان شر به پا می‌کنیم؟

او ادامه داد: اگر قرار باشد درباره رفتار تشنج آفرین در منطقه صحبت شود دیگران باید پاسخ دهند، ضمن این‌که ما یک تفاوت دیگری هم با دیگران داریم و آن این است که ما هفت هزار سال است که در این منطقه هستیم دیگران از کجا آمده‌اند؟

وزیر خارجه کشورمان در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ در ارتباط با اهداف سفر شینزو آبه به تهران و برخی از مطالب مطرح شده در این زمینه، اعلام کرد: آقای شینزو آبه به عنوان نخست وزیر ژاپن و نماینده این کشور به ایران می‌آید. دهه‌هاست که تعامل دوستانه‌ای بین دو کشور ایران و ژاپن وجود دارد، انتظار داریم در جریان سفر آقای شینزو آبه به تهران مذاکرات خوبی بین مقامات دو کشور صورت بگیرد در ارتباط با موضوعات مختلف از جمله مسائل اقتصادی.

او ادامه داد: آمریکا یک جنگ اقتصادی را علیه ایران آغاز کرده و باید این موضوع متوقف شود.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی گفت: گفت‌وگوی بسیار خوبی با آقای ماس در مورد نحوه کاهش تنش در منطقه داشتیم. گفت‌وگوهای منطقه‌ای پیشنهاد همیشگی ایران بوده است و خوشحالیم که ایشان هم از آنها حمایت می‌کنند. ما همواره به همسایگان خود اعلام کرده‌ایم که برای گفت‌وگو آماده هستیم و پیشنهاد ما برای تشکیل مجمع گفت وگوهای منطقه‌ای به قوت خود باقی است. اما تنش جدید در منطقه ما نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است که شخص آقای ترامپ آن را اعلام کرد و گفت که در جنگ اقتصادی با ایران هستیم.

او تاکید کرد: تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف این جنگ اقتصادی است. نمی‌توان توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی در جریان باشد و کسانی که از آن حمایت می‌کنند یا آن را به راه انداختند در امان باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: معتقدیم آلمان و اتحادیه اروپا نقش مهمی در پایان دادن به این تنش می‌توانند داشته باشند و از نقش آفرینی آنها در این عرصه استقبال می‌کنیم.

ظریف

وزیر خارجه آلمان: تلاش می‌کنیم برجام ادامه یابد

هایکو ماس در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه، با قدردانی از استقبال محمدجواد ظریف گفت: مهم است که گفت‌وگوهای ایران و آلمان در شرایط کنونی انجام شده و تبادل صریح نظرات صورت بگیرد.


او افزود: ما در منطقه‌ای حضور داریم که شرایط حساس و جدی دارد و فکر نمی‌کنم افزایش تنش و رسیدن به مراحل نظامی در راستای منافع هیچ کسی باشد و به همین دلیل لازم است از رسیدن به این شرایط جلوگیری کنیم.


وزیر خارجه آلمان ادامه داد: من با تمام طرفینی که در این چند روز در اردن، عراق و امارات گفت‌و‌گو داشتم هیچکس خواهان افزایش تنش‌ها نبود و این پیامی بود که من امروز می‌خواستم به تهران از منطقه به شما انتقال دهم.


ماس اعلام کرد: ما امروز صحبت‌های فشرده‌ای درخصوص برجام و نحوه ادامه آن داشتیم و موضع حمایت سه کشور اروپایی در حمایت از آن اعلام کردیم؛ البته نمی‌توانیم معجزه‌ای داشته باشیم ولی تلاش می‌کنیم که برجام ادامه یابد.


او گفت: در این چارچوب تلاش می‌کنیم اینستکس را هم در قالب سه کشور اروپایی و هم فراتر از آن راه‌اندازی و اجرایی کنیم.


وزیر خارجه آلمان به گفت‌و‌گوهای خود با ظریف درباره موضوعات منطقه‌ای، سوریه و یمن اشاره و تصریح کرد: آلمان از تلاش‌های سازمان ملل حمایت می‌کند و اعتقاد داریم مسائل راه‌حل سیاسی دارند و نه راه‌حل نظامی بنابراین علاقه‌مندیم با ایران در این باره صحبت کنیم زیرا ایران نفوذ بسیاری در منطقه دارد و از آن استفاده می‌کند و به همین خاطر با ایران رایزنی می‌کنیم.

ظریف

ماس در پاسخ به سوال خبرنگار ربیلد درباره رژیم صهیونیستی تاکید کرد در خصوص سوال شما در مورد اسرائیل، این مسئولیتی است بر گردن داریم و دوستی نزدیک بین آلمان و اسرائیل وجود دارد و این مساله جزو اصول حکومتی آلمان است که قابل بحث نیست و این نتیجه‌ای است که تاریخ به ما داده و قابل تغییر هم نیست و این اصل را من در تهران نیز عوض نمی‌کنم.

او تاکید کرد: این مساله جزو اصول حکومتی آلمان است که قابل بحث نیست و این نتیجه‌ای است که تاریخ به ما داده و قابل تغییر هم نیست و این اصل را من در تهران نیز عوض نمی‌کنم.

همچینن در جریان این نشست خبری یک خبرنگار ایرانی از هایکوماس پرسید که شما در سخنان خود در این نشست اعلام کردید که آلمان به دنبال کاهش تنش در منطقه است در حالی که آلمان درحال حاضر به صورت مرتب سلاح‌هایی را به کشورهای منطقه می‌فروشد و با این کار خود باعث افزایش تنش در منطقه شده است و از طرف دیگر آلمان سابقه فروش سلاح‌های شیمیایی به صدام را نیز در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق دارد که هایکوماس از پاسخ دقیق به این سوال خودداری کرد و در سخنانی گفت: تنش در منطقه خاورمیانه وجود دارد.

او گفت: این تنش خطرناک است و کشورهای منطقه و خارج از منطقه از جمله آلمان تلاش می‌کنند که تنش کاهش پیدا کند. آلمان در حال حاضر عضو شورای امنیت سازمان ملل است و تمام تلاش خود را می‌کند که از وقوع جنگ در منطقه جلوگیری کند. ما گفت‌وگوهای خود در این زمینه را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری‌های شرکت‌های ایرانی و آلمانی در پی تحریم‌های آمریکا و اقدامات عملی برلین برای تداوم این همکاری‌ها گفت: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند.

وی افزود: ما معتقدیم که رسیدن به برجام کار درستی بوده است. همچنین معتقدیم که ایران خواهان دریافت حقوق و منافع خود در چارچوب برجام باشد.

ماس با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام موجب شد تا ایران به منافع اقتصادی پیش بینی شده خود در برجام دست پیدا نکند، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم امکان تجارت و همکاری اقتصادی با ایران محقق شود. ما در این رابطه، ابزار مالی ایبه نام اینستکس راه اندازی کردیم که از طریق آن سعی می‌کنیم تبادلات مالی امکان پذیر باشد و شرکت‌های اروپایی بتوانند فعالیت کرده و ایران هم بتواند از منافع برجام استفاده کند.

دور دوم رایزنی‌های ظریف و ماس در تهران آغاز شد

وزیر امور خارجه ایران و آلمان بعد از شرکت در کنفرانس خبری مشترک، دور دوم گفت‌وگوهای خود را در تهران آغاز کردند.

امروز دور اول گفت‌وگوهای وزیران امور خارجه ایران و آلمان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد؛ پس از آن این دو دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی و آلمانی در یک نشست خبری مشترک حضور پیدا کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. پس از پایان این نشست خبری، هایکو ماس در ضیافت نهار شرکت کرد و دور دوم گفت‌وگوها بین مقامات دو کشور آغاز شد.

ماس

قرار است «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان پس از پایان گفت‌وگوهایش با ظریف، به ساختمان ریاست جمهوری رفته و با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و رایزنی کند.

خودداری وزیر خارجه آلمان از پاسخ به یک سوال

در جریان نشست خبری مشترک وزیران امور خارجه ایران و آلمان یک خبرنگار ایرانی از هایکوماس پرسید که شما در سخنان خود در این نشست خبری اعلام کردید که آلمان به دنبال کاهش تنش در منطقه است، در حالی که آلمان در حال حاضر به صورت مرتب سلاح‌هایی را به کشورهای منطقه می‌فروشد و با این کار خود باعث افزایش تنش در منطقه شده است و از طرف دیگر آلمان سابقه فروش سلاح‌های شیمیایی به صدام را نیز در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق دارد که هایکوماس از پاسخ دقیق به این سوال خودداری کرد و در سخنانی گفت: تنش در منطقه خاورمیانه وجود دارد. این تنش خطرناک است و کشورهای منطقه و خارج از منطقه از جمله آلمان تلاش می‌کند که تنش کاهش پیدا کند. آلمان در حال حاضر عضو شورای امنیت سازمان ملل است و تمام تلاش خود را می‌کند که از وقوع جنگ در منطقه جلوگیری کند. ما گفت‌وگوهای خود در این زمینه را ادامه خواهیم داد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها