کد خبر: 311363
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۲:۱۱:۰۰
| |

اسکناس‌هایی که دیگر چاپ نشدند + تصاویر

در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، اسکناس‌های مختلف با طرح‌های متنوع و رقم‌های مشخص توسط بانک مرکزی ایران چاپ شده‌اند که به مرور برخی از آن‌ها از جریان خارج شدند و دیگر قابل پذیرش نیستند.

اسکناس‌هایی که دیگر چاپ نشدند + تصاویر
کد خبر: 311363
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۲:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| بانک مرکزی در تاریخ جمهوری اسلامی، اسکناس‌های زیادی را چاپ کرده که برخی از آن‌ها از رده خارج شده و دیگر قابل پذیرش نیستند.

در تاریخ جمهوری اسلامی ایران اسکناس‌های مختلف با طرح‌های متنوع و رقم‌های مشخص توسط بانک مرکزی ایران چاپ شدند که به مرور برخی از آن‌ها از جریان خارج شدند و دیگر قابل پذیرش نیستند.

پس از سرنگون شدن رژیم شاهنشاهی پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، تا حدود دو سال اسکناس‌های موجود در ایران با تغییراتی نسبت به قبل استفاده شد، اما از سال 1360 بانک مرکزی ایران نسبت به چاپ اسکناس‌هایی با طرح جدید و انقلابی اقدام کرد که انتشار این اسکناس‌ها نیز تا مدتی ادامه یافت؛ هرچند که برخی از آن‌ها از جریان خارج شده‌اند و برخی دیگر در جریان هستند.

البته استفاده از برخی اسکناس‌ها با طرح جدید اما مدلی شبیه به اسکناس‌های قبلی تا سال 1362 نیز رواج داشت، اما از سال 1362 به بعد فقط اسکناس‌های جدید مورد استفاده قرار گرفت و فقط دو مورد از اسکناس‌های قبلی تا سال 1376 مورد استفاده قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران از سال 1360 تاکنون 21 اسکناس مختلف را با طرح‌های متفاوت چاپ و چهار مورد از آن‌ها را از جریان خارج کرده که در ادامه آن‌ها را خواهیم دید.

5000 ریالی سری حرم امام رضا (ع)

این اسکناس که به رنگ ارغوانی چاپ و استفاده می‌شد، از سری اسکناس‌های حرم مطهر امام رضا (ع) است؛ به طوری که روی تمامی اسکناس‌های این سری، عکس حرم مطهر امام رضا (ع) نقش بسته بود که البته این اسکناس‌ها بیشتر در سال‌های 1360 تا 1362 مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از مدتی همگی از جریان خارج شدند، اما استفاده از برخی از آن‌ها بیشتر ادامه پیدا کرد.

طرح پشت اسکناس‌های 500 تومانی آرامگاه امام رضا (ع)، پالایشگاه تهران بود که این اسکناس در 31 اردیبهشت ماه سال 1376 توسط بانک مرکزی از جریان اسکناس‌های ایران خارج شد.

5000 ریالی

10000 ریالی سری حرم امام رضا (ع)

یکی دیگر از اسکناس‌های سری حرم مطهر امام رضا (ع) نیز، اسکناس 10000 تومانی این سری است که برای مدت بیشتری مورد استفاده قرار گرفت.

این اسکناس نیز در همان سال 1360 با رنگ سبز به بازار عرضه شد و مورد استفاده قرار گرفت، اما در نهایت همزمان با اسکناس 5000 ریالی، در 31 اردیبهشت سال 1376 از جریان خارج شد.

پشت این اسکناس نیز طرح مجلس شورای ملی به چشم می‌خورد.

1000 ریالی

5000 ریالی انقلابی

با از جریان خارج شدن اسکناس‌های با طرح حرم مطهر امام رضا‌(ع)، اسکناس‌های طرح انقلابی به جریان افتاد که این چاپ این اسکناس‌ها از سال 1360 آغاز شد و هنوز برخی از آن‌ها در جریان هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برخی از این اسکناس‌ها نیز از جریان خارج شده است.

اسکناس 500 تومانی انقلابی همان اسکناسی است که به رنگ قرمز منتشر شد و روی آن عکس راهپیمایی مردم در زمان انقلاب و پشت آن عکس حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) نقش بسته است.

این اسکناس نیز توسط بانک مرکزی در 31 شهریور ماه سال 1383 از جریان خارج شد.

5000 ریالی

10000 ریالی انقلابی

آخرین اسکناس از جریان خارج‌شده ایران، اسکناس 1000 تومانی با طرح انقلابی است که در رنگ این اسکناس آبی بوده و روی آن عکس راهپیمایی مردم در زمان انقلاب و پشت آن تصویر حرم مطهر امام رضا‌(ع) قرار گرفته است.

این اسکناس نیز همزمان با اسکناس 5000 ریالی در 31 شهریور 1383 از جریان خارج شد.


منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها