کد خبر: 311379
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

تقابل تازه حزب حاکم و اپوزیسیون کامبوج

خشونت‌های مرگبار سوپ به جای خون

رقابت تلخ میان نخست‌وزیر کامبوج و رقیب سیاسی‌اش گاهی منجر به خشونت‌های مرگبار شده اما این بار به جای خون، پای سوپ در میان بود!

خشونت‌های مرگبار سوپ به جای خون
کد خبر: 311379
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هون سن، نخست وزیر کامبوج و سام رینسی، رقیب سیاسی او که در تبعید خودخواسته به سر می‌برد، معمولاً بر سر هیچ‌چیز با یکدیگر توافق ندارند اما در هفته گذشته مسائل مشابهی را برای هوادارانشان مطرح کرده‌اند. هر دوی آنان گفتند که تمام مردم کامبوج باید در کنار همسایگانشان جمع شوند و برای صرف یک سوپ محبوب کامبوجی که معمولاً در وعده صبحانه صرف می‌شود، دور هم جمع شوند.

هون سن مردم کشور خود را به خوردن این سوپ دعوت کرد و رشته‌های آن را به "رشته‌های اتحاد و هم‌بستگی" تشبیه کرد. سام رینسی نیز خواستار خوردن این رشته‌ها "برای دوستی در چارچوب خانواده بزرگ و یکپارچه کامبوج" شد.

هر دو، مردم را به تقسیم این غذا با افرادی با گرایش به طرف سیاسی مقابل تشویق کردند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، حزب نجات ملی کامبوج که رینسی یکی از بنیانگذاران آن بود، در سال 2017 و به حکم دادگاه عالی منحل شد و 118 قانونگذار اپوزیسیون پارلمان اخراج و به مدت پنج سال از هرگونه فعالیت سیاسی منع شدند.

بسیاری از رهبران این حزب از کامبوج گریختند و آنان که در جایگاه‌های سیاسی محلی بودند نیز مجبور به کناره‌گیری از شغل خود شدند.

سین روزت، یکی از اعضای ارشد حزب نجات ملی کامبوج در شمال غربی این کشور بود که پس از وادار شدن به کناره‌گیری از دنیای سیاست، مغازه‌ای باز کرد و به فروش رشته کامبوجی مشغول شد. همکاران قدیمی او برای صرف وعده غذایی به مغازه او می‌رفتند و درباره سیاست گفتگو می‌کردند. او و همکاران سابقش عقاید خود را در فیسبوک منتشر می‌کردند.

به دنبال این فعالیت‌ها، دادگاهی روزت و حدود 30 تن از همکاران سابقش را برای بازپرسی احضار کرد و صرف سوپ رشته کامبوجی را برگزاری گردهم‌آیی‌های سیاسی و نقض ممنوعیت فعالیت سیاسی آنان مبنی بر حکم دادگاه عالی دانست.

به دنبال این مساله، صحبت‌هایی درباره اینکه رهبران حزب نجات ملی از اعضای این حزب خواسته‌اند هر کجا که می‌توانند جمع شوند و سوپ رشته‌ای را که سین روزت می‌فروخت، به نشانه همبستگی سیاسی صرف کنند، در میان مردم پخش شد.

هون سن اما به سرعت به اعضای حزب خود ابلاغ کرد که در مقابل این اقدام آنان نیز باید در همان روز برای صرف این سوپ گرد هم جمع شوند. او در این باره گفت: لطفاً فراموش نکنید که سوپ رشته کامبوجی را در کنار هم میل کنید. این رشته‌ها، رشته‌های وحدت و همبستگی هستند، نه تخریب.

او همچنین اظهار کرد که این اقدام می‌تواند کمپینی برای ترویج غذا و فرهنگ کامبوجی باشد.

سام رینسی پس از اظهارات هون سن، در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در پاریس گفت، حزب او هون سن را وادار به نمایش قدرت کرده است.

رینسی در این باره گفت: از آن‌جا که مردم در سراسر کشور این سوپ را می‌خورند، هون سن ممکن است در ابتدا آنان را به هواداری از اپوزیسیون متهم کند اما پس از آنکه ببیند مردم با همبستگی در این مراسم شرکت می‌کنند، خواهد گفت که نمی‌توانیم جلوی آنان را بگیریم و اگر نتوانیم با این گردهمایی مبارزه کنیم، بهتر است به آن بپیوندیم.

این رهبر اپوزیسیون اظهار کرد که چنین اقدامی می‌تواند جو سیاسی را بهبود ببخشد.

بنیانگذار حزب نجات ملی کامبوج گفت: فکر می‌کنم این می‌تواند نشانه خوبی باشد. شروع خوبی برای دستیابی به درکی مشترک میان حزب حاکم و اپوزیسیون تا حزب حاکم انعطاف‌پذیرتر شود و وجود اپوزیسیون را به رسمیت بشناسد.

با این حال، هون سن این رویکرد را تکذیب کرده و گفته است: مردم فراخوان من را با انگیزه‌ای خارج از صرف سوپ رشته تحلیل نکنند. برخی از مردم فکر می‌کنند این اقدام گامی در جهت مذاکره با حزب نجات ملی است. اشتباه نکنید. من فقط درباره رشته‌های کامبوجی و همبستگی و اتحاد ملت با صرف این غذا صحبت می‌کنم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها