خرس‌ها یا عقاب‌ها؟ دوراهی سخت برابر ترکیه

وزارت دفاع آمریکا به ترکیه تا پایان ماه جولای- حدود 50 روز دیگر- زمان داده تا از خرید سیستم دفاع موشکی اس-400 از روسیه صرف‌نظر کند.

حجم ویدیو: 2.56M | مدت زمان ویدیو: 00:00:51 دانلود ویدیو
کد خبر: 311506
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۲۱:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| وزارت دفاع آمریکا به ترکیه تا پایان ماه جولای- حدود 50 روز دیگر- زمان داده تا از خرید سیستم دفاع موشکی اس-400 از روسیه صرف‌نظر کند.

واشنگتن به آنکارا امکان داده که یا توافق خرید اس-400 با روسیه را تا پایان هفته نخست ماه ژوئن رها کند یا با مجازات‌هایی از جمله تحریم، حذف شدن از برنامه جنگنده‌های اف-35 لاکهید مارتین و لغو ارسال صد جنگنده اف-35 روبه‌رو شود.

قرارداد فروش سیستم سامانه موشکی اس-‌400 روسیه به ترکیه در سال 2017، امضا شد. این قرارداد بلافاصله بعد از امضا باعث ایجاد تنش دیپلماتیک میان استانبول و واشنگتن شد.

آوریل امسال، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت ترکیه باید میان عضویت در ناتو یا به خطر انداختن امنیت ناشی از این همکاری یکی را انتخاب کند.

پاتریک شاناهان، کفیل وزارت دفاع آمریکا، گفته به دولت ترکیه اجازه داده نمی‌شود چهار جنگنده‌‌ای را که خریده، به خاک خود منتقل کند.

با این حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بر تجارت اسلحه با روسیه تاکید دارد. اردوغان گفت حکومت او از این معامله با روسیه «عقب‌نشینی» نمی‌کند.

سرگئی چمزوف، رئیس شرکت «روستخ»، بیانیه‌های ایالات متحده درباره ناسازگاری سامانه اس-400 با استانداردهای ناتو را «رقابت ناعادلانه» نامید. به گفته او قرار است اولین راکت‌های دافع هوای روسی «حدود دو ماه بعد» در اختیار ترکیه قرار گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها