رئیس دادگستری کل استان قزوین تاکید کرد؛

حبس محکومین پرداخت مهریه تنها به‌واسطه اثبات تمکن مدیون

نورالله قدرتی، رئیس دادگستری کل استان قزوین گفت: حبس محکومین پرداخت مهریه تنها به‌واسطه اثبات تمکن مدیون از سوی زوجه با ادله قانونی امکان‌پذیر است.

حبس محکومین پرداخت مهریه تنها به‌واسطه اثبات تمکن مدیون
کد خبر: 311617
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۱۰:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| نورالله قدرتی رئیس دادگستری کل استان قزوین، به لزوم اهتمام حداکثری قضات بر عدم حبس محکومین مهریه تأکید و اظهار کرد: بر این اساس دستورالعملی از سوی دادگستری استان تنظیم و به رؤسای حوزه‌های قضائی استان جهت اجرا ابلاغ‌شده است، تا با توجه به موازین قانونی و شرعی در این خصوص اقدام گردد.

وی افزود: از آنجایی‌که مهریه از دیون غیرمعوض محسوب می‌شود لذا بنا بر ماده 7 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، اثبات تمکن مدیون به عهده زوجه است.

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: بر اساس همین قانون، جز مواردی که زوجه با ادله قانونی تمکن مدیون را به اثبات می‌رساند حبس محکوم‌علیه فاقد وجاهت قانونی است.

قدرتی گفت: در برخی موارد مشاهده می‌شود که علی‌رغم وجود راهکارهای قانونی، بدون ارشاد به محکومین مهریه و با سخت‌گیری‌های غیرمنطقی نسبت به حبس این افراد اقدام می‌شود لذا ازاین‌پس باید پیش از حبس هر محکوم مهریه موضوع به اطلاع دادگستری استان رسیده و هماهنگی لازم انجام شود.

وی افزود: همچنین محاکم مجاز نیستند از محکومینی که بابت بخشی از محکومیت خود (مبلغ پیش‌قسط یا اقساط معوقه) دادخواست اعسار تقدیم می‌کنند اقدام به اخذ تأمین به میزان کل محکومیت مهریه نمایند، بلکه تأمین باید به همان میزان دین موضوع ادعای اعسار باشد.

رئیس دادگستری کل استان قزوین بیان کرد: در این دستورالعمل همچنین قید شده است که کل محکومین زندانی حاضر به خواب مهریه که درخواست آن‌ها موردپذیرش قرارگرفته و به ستاد دیه معرفی‌شده‌اند بدون اخذ تأمین به مرخصی اعزام شوند.

وی گفت: با توجه به غیرمعوض بودن دین در مورد مهریه و نظر به اینکه در اکثریت قریب به‌اتفاق موارد، دعوایاعسار با تقسیط دین موردقبول محاکم قرار می‌گیرد؛ لذا با استناد به مفهوم مخالف تبصره 1 ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی از تأمین رفع اثر می‌شود.

حجت‌الاسلام قدرتی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است از سختگیری‌های غیرمنطقی و خلاف قانون در پذیرش نوع و میزان تأمین خودداری و در صورت ضرورت اخذ تأمین حتی‌المقدور به اخذ تأمین از نوع کفالت اکتفا شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها