کد خبر: 311738
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ۱۵:۴۰:۰۰
| |

کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد:

چرا نرخ ارز در کشور کاهش یافته است؟

کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: به نظر نمی‌رسد سفر آبه شینزو موجب کاهش نرخ ارز شده باشد، بلکه در حال حاضر آنها متوجه شده‌اند که ایران اگر مذاکره کند از حق ملتش نمی‌گذرد. بنابراین شرایط نسبت به قبل ملایم‌تر شده است.

چرا نرخ ارز در کشور کاهش یافته است؟
کد خبر: 311738
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ۱۵:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، ضمن اشاره به کاهش نرخ دلار، گفت: حبابی در بازار ارز وجود دارد و نوع برخوردها و مسائل بین‌المللی موجب کاهش و افزایش نرخ دلار شده است.

او ادامه داد: اما نمی‌توان گفت که به صورت ریشه‌ای، نرخ دلار کنترل شده است. اگر روال مانند قبل باشد، بعد از این کاهش نرخ ارز، شاهد افزایش آن خواهیم بود.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه «چه میزان از دلار موجود در بازار، دلار پتروشیمی‌هاست» گفت: بخش قابل توجهی از بودجه و درآمد کشور و ارز موجود در کشور از طریق پتروشیمی‌ها تامین می‌شود.

دلخوش به سهم پتروشیمی در کشور اشاره کرد و گفت: سهم نفت و پتروشیمی در بودجه کشور حدود 80 درصد است و بسیار موثر است. البته بستگی به نوسان بازار هم دارد، چون بخشی از مواد پتروشیمی در داخل کشور و در صنایع مختلف مانند صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی از آن هم صادر می‌شود.

او با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در تحریم پتروشیمی تاکید کرد: با تحریم پتروشیمی، در تامین بودجه و تامین ارز در کشور کمی دچار مشکل خواهیم شد. بنابراین امکان کاهش ارز در داخل کشور وجود دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر دخالت دولت برای کاهش نرخ ارز، به منظور اقدام برای مذاکره با آمریکا، ادامه داد: چنین موضوعی صحت ندارد. معادلات جهانی همیشه بر نرخ‌ها تاثیر داشته و این نوسانات نرخ ارز طبیعی بازار است.

دلخوش گفت: به نظر نمی‌رسد سفر آبه شینزو موجب کاهش نرخ ارز شده باشد، بلکه در حال حاضر آنها متوجه شده‌اند که ایران اگر مذاکره کند از حق ملتش نمی‌گذرد. بنابراین شرایط نسبت به قبل ملایم‌تر شده است. اینکه آمریکا اعلام می‌کند ناو خود را از خلیج‌فارس خارج می‌کند و بحث میانجی‌گری هم مطرح شده، بر بازار ارز تاثیر گذاشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها