«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد؛

هر آنچه باید درباره طرح ترافیک 98 بدانید/ شیوه محاسبه طرح ترافیک چگونه است؟/ از جزئیات حذف طرح زوج و فرد تا نقشه محدوده طرح ترافیک/ نرخ عوارض ورود به طرح ترافیک چقدر تعیین شده است؟/ آیا محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد در طرح جدید تغییر کرده است؟

طرح ترافیک همانند سال گذشته در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود. همچنین از ابتدای تیرماه 98 طرح زوج یا فرد حذف خواهد شد و به جای آن، طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرا می‌شود.

هر آنچه باید درباره طرح ترافیک 98 بدانید/ شیوه محاسبه طرح ترافیک چگونه است؟/ از جزئیات حذف طرح زوج و فرد تا نقشه محدوده طرح ترافیک/ نرخ عوارض ورود به طرح ترافیک چقدر تعیین شده است؟/ آیا محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد در طرح جدید تغییر کرده است؟
کد خبر: 311778
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۱۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا اصغرزاده - مشکل آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین مشکلات پایتخت است. یکی از راهکارهایی که مسئولان شهری برای کاستن از حجم ترافیک و آلودگی این شهر بزرگ در پیش گرفتند، اعمال طرح ترافیک و همچنین طرح زوج و فرد است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، طرح ترافیک همانند سال گذشته در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود. همچنین از ابتدای تیرماه 98 طرح زوج یا فرد حذف خواهد شد و به جای آن، طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرا می‌شود.

طرح جدید ترافیک در دومین سال اجرا، تغییر چندانی نسبت به سال 97 نداشته و تنها با تصویب شورای اسلامی شهر تهران نرخ ورود به طرح ترافیک به میزان 15 درصد افزایش یافته است.

کلیه دارندگان خودروهای شخصی ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودروی شخصی قصد سفر به تهران را دارند، باید قبل از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام کرده باشند و حساب آنها به میزان کافی، موجودی (شارژ) داشته باشد.

در سال 98 با هدف تشویق بیشتر شهروندان به قانون‌مداری و کاهش موارد اعمال جریمه، با هماهنگی پلیس راهور ناجا، مهلت یک ماهه‌ای برای پرداخت عوارض طرح ترافیک و جلوگیری از جریمه در نظر گرفته شده است. بر این اساس، شهروندانی که با خودروی شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اند اما در حساب خود موجودی کافی نداشته‌اند، یک ماه مهلت دارند بدهی خود را پرداخت کنند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند.

دارندگان خودروها برای دریافت هشدار مهلت یک‌ماهه از طریق پیامک و استفاده از این مهلت باید در سامانه ثبت‌نام کرده باشند. ثبت‌نام در سامانه «تهران من» و دریافت پیامک هشدار، رایگان است و هزینه‌ای برای شهروندان ندارد.

بر اساس مصوبات قانونی، از اول تیرماه که اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان می‌یابد و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین آن می‌شود، در هر فصل خودروهای پلاک تهران 20 روز (و خودروهای پلاک غیر تهران 15 روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند. زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک صرفاً تعداد روزهای ورود است. عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین شده است. طبعاً شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) مشروط به آن است که ثبت‌نام در سامانه انجام شده باشد و از این رو ضروری است همه دارندگان خودرو یک بار در سامانه ثبت‌نام کرده و مشخصات خودروی خود را وارد کرده باشند.

در سال 98، خودروهای کمتر آلاینده که معاینه فنی برتر دریافت کرده باشند، بیش از سال 97 از تخفیف در هزینه‌های طرح ترافیک برخوردار می‌شوند و میزان تخفیف برای این دسته از خودروها از 20 درصد به 25 درصد افزایش پیدا کرده است. خودروهای با عمر کمتر از چهار سال که الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز برای برخورداری از تخفیف معاینه فنی برتر می‌توانند به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه کنند.

همچنین برای اولین بار در سال جاری ساکنان محدوده‌های ترافیکی که در سالیان اخیر محدودیت‌های تردد با خودرو برای آنها مشکلاتی را ایجاد کرده بود، از امتیاز جدید و ویژه‌ای برخوردار شده‌اند که هزینه طرح ترافیک برای آنها 50 درصد کمتر از دیگران است. امتیازی که سال قبل برای ساکنان محدوده در نظر گرفته شده بود (یک بار خروج رایگان قبل از ساعت 8:30 صبح و یک بار ورود بعد از ساعت 17 بعدازظهر) نیز همچنان برقرار است.

امتیازات ویژه ساکنان محدوده‌های ترافیکی شهر تهران

ساکنان محدوده طرح ترافیک که سال 97 برای برخورداری از امتیاز مذکور در سامانه ثبت‌نام کرده و مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر تایید کرده بودند (اگر در بخش سکونت آنها تاریخ پایان سکونت درج نشده باشد) نیاز به ثبت‌نام مجدد به عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک ندارند. کسانی که قصد دارند از امتیازات سکونت در محدوده بهره‌مند شوند، کافی است پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک (شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند) به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.

امتیازات ویژه ساکنان محدوده‌ کنترل آلودگی هوا

ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) نیز صرفاً برای عوارض مربوط به همان محدوده (روزهای مازاد بر تعداد مجاز) از امتیاز و تخفیف مذکور برخوردارند. این دسته از شهروندان، می‌توانند پس از ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و مدارک مذکور را ارائه کنند تا سکونت آنها در سامانه مورد تأیید قرار گیرد.

غیر از تأیید مدارک سکونتی که نیازمند مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر است، کلیه اقدامات مربوط به طرح ترافیک عموم شهروندان به صورت غیرحضوری و در سامانه اینترنتی «تهران من» به نشانی My.tehran.ir انجام می‌شود و هیچ‌یک از مراحل ثبت‌نام، شارژ حساب و حتی حل مشکلات احتمالی نیاز به مراجعه حضوری نیست.

شماره تلفن 137 داخلی 5 نیز به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سؤالات شهروندان محترم است و به علاوه هرگونه اعتراض، نیاز به بررسی مجدد یا درخواست نیز داخل سایت در بخش «پشتیبانی» قابل اعلام و پیگیری است.

حال در ادامه هر آن چیزی را که نیاز دارید درباره طرح ترافیک و طرح زوج و فرد جدید بدانید خواهید خواند:

سوالات متداول درمورد ثبت‌نام در سایت تهران من و طرح ترافیک

1- سایت تهران من به نشانی my.tehran.ir مشکل دارد و بالا نمی‌آید.

امکان دارد مشکل به خاطر سرعت پایین اینترنت و یا به خاطر استفاده از فیلترشکن باشد. مسئله دیگری که محتمل است مرورگر سیستم شماست.

توصیه این است که برای راحتی کارتان حتماً از رایانه و مرورگر کروم استفاده کرده و در حین استفاده تاریخ و ساعت سیستم خود را تنظیم کنید.

مرورگر مناسب برای استفاده از سامانه تهران من مرورگر chrome و mozilla است که می توانید نسخه به روز آنها را از سایت‌های مربوطه دانلود کنید.

اگر به رایانه دسترسی ندارید و با موبایل می‌خواهید کار خود را انجام دهید از به روز بودن مرورگر آن اطمینان حاصل کنید.

2- در صورت فراموش کردن رمز عبور و نام کاربری چه باید کرد؟

برای تغییر رمز عبور می‌توانید در سایت «تهران من» از قسمت بالا سمت چپ روی متن «بازیابی رمز عبور» کلیک کرده و یا از طریق «ورود» و لینک «بازیابی رمز عبور» اقدام کنید.

لازم به ذکر است امکان تغییر نام کاربری میسر نیست و برای حذف آن باید با در دست داشتن مدارک هویتی و یا وکالتی به سازمان فاوا شهرداری تهران واقع در خیابان حافظ شمالی نبش زرتشت شرقی مراجعه کنید.

3- آیا در سال 1398 می‌توان طرح ترافیک سالیانه تهیه کرد؟

در سال 98 طبق روال سال 97 شهروندان می‌توانند برای روز جاری و یا روزهای آن هفته، رزرو انجام دهند. لازم به ذکر است در صورت شارژ کافی حساب شهروندی، مبلغ تعرفه در زمان انجام محاسبات به صورت خودکار از حساب شهروندی کسر و بدهی آن روز تسویه خواهد شد.

لازم به ذکر است در صورت عدم رزرو و تردد، شهروند می‌تواند تا یک ماه بعد از تردد با شارژ حساب بدهی خود را به صورت سیستمی تسویه شده ببیند. در غیر اینصورت (عدم شارژ تا یکماه بعد از تردد بدون رزرو) از طریق پلیس راهور اعمال قانون (جریمه) صورت خواهد گرفت.

4- آیا روز پنجشنبه طرح ترافیک وجود دارد؟

طرح ترافیک اصلی و طرح کنترل آلودگی هوا تا 98/03/31 در روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود.

نکته: از ابتدای تابستان 98 طرح کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) در روزهای پنجشنبه از ساعت 6:30 تا 13 اجرا خواهد شد.

5- آیا بین خرید طرح و رزرو روز فرقی وجود دارد؟

خیر، رزرو کردن به منزله خریداری کردن طرح است.

6- آیا می‌توان مثل سال‌های گذشته خرید طرح ترافیک را به صورت ساعتی تهیه کرد؟

با توجه به تغییر قوانین از سال 97 دیگر نمی‌توان مانند سال های گذشته طرح ترافیک ساعتی تهیه کرد. عوارض تردد (ورود یا خروج) با توجه به زمان ثبت توسط دوربین‌ها و تخفیفات معین همچون داشتن معاینه فنی برتر و یا شرایط خاص محاسبه می‌شود و در ساعات اوج ترافیک (قبل از 10 صبح و بعد از ساعت 16) بیشترین تعرفه محاسبه می‌شود.

7- هنگام مکالمه تلفنی با مرکز پاسخگویی طرح ترافیک (137 داخلی 5) تماس قطع می‌شود، دلیل آن چیست؟

به دلیل ترافیک بسیار بالای تماس‌ها و یا اختلالات مخابراتی امکان دارد تماس شما قطع شود. لذا مجددا تلاش کنید.

8- برای دریافت راهنمایی در خصوص طرح ترافیک چه راه‌های ارتباطی وجود دارد؟

شماره 137 داخلی 5

ثبت تیکت با ورود به حساب شهروندی در سایت «تهران من» و بخش پشتیبانی

ایمیل my@tehran.ir

9- آیا برای خروج از طرح اصلی در شرایطی که روز پلاکم باشد و یا خروج از طرح زوج و فرد باید عوارض پرداخت کنم؟

طبق مصوبات از سال 97 تاکنون خروج از طرح ترافیک اصلی (چه روز پلاک باشد و چه نباشد) مستلزم پرداخت عوارض است، همچنین خروج از محدوده زوج و فرد چنانچه روز پلاک نباشد نیز باید پرداخت عوارض صورت گیرد. لذا بین «ورود» و «خروج» هیچ تفاوتی در محاسبات طبق تعرفه وجود ندارد.

10- در هنگام شارژ حساب شهروندی در صورتی که تراکنش ناموفق باشد و پول از حساب کسر شود چه کاری باید انجام داد؟

چنانچه ظرف مدت 72 ساعت به حساب شما برگشت داده نشد باید پرینت بانکی از گردش حساب خود را از تاریخ کسر مبلغ تا سه روز کاری اخذ و به همراه کد ملی خود به نشانی my@tehran.ir ارسال کنید.

چنانچه قبل از آن ثبت تیکت کرده‌اید شماره تیکت را نیز در ایمیل ارسالی قید کنید.

11- در صورت رزرو طرح و عدم استفاده آیا مبلغی از وجه رزرو شده کسر می‌شود؟

خیر، در سال 98 در صورت رزرو و عدم تردد در محدوده طرح ترافیک، ضمن لغو رزرو به صورت سیستمی مبلغ کسر شده بابت آن روز، حداکثر تا دوهفته بعد به حساب شهروندی عودت داده خواهد شد.

12- من به پیامک ارسال‌شده برای تردد غیر مجاز خودروی خود اعتراض دارم، چه اقدامی باید انجام دهم؟

با ارسال تیکت از بخش پشتیبانی در سامانه حساب شهروندی و اعلام شماره پلاک موضوع در اسرع وقت پیگیری خواهد شد. البته ارائه اطلاعات معبر و یا خودروی متخلف (مخدوش‌کننده پلاک) فقط با نامه از دستگاه قضایی و یا نیروی انتظامی و پاسخ به آن نامه میسر است.

13- اگر از سهمیه بیست روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا استفاده نکنم به فصل بعد منتقل می‌شود؟

خیر، در صورتی که از سهمیه 20 روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا استفاده نشود قابل انتقال به فصل بعد نخواهد بود.

14- آیا با سهمیه 20 روز در هر فصل می‌توانم وارد محدوده طرح ترافیک اصلی شوم؟

خیر، سهمیه 20 روز تردد فقط جهت تردد در محدوده کنترل آلودگی هواست و در صورت تردد در محدوده طرح ترافیک تردد ثبت و مبلغ تعرفه بر اساس ساعات ورود و خروج لحاظ خواهد شد.

لازم به ذکر است در هر فصل 20روز برای پلاک‌های نمره تهران و 15 روز برای پلاک های نمره شهرستان در نظر گرفته شده است.

15- آیا برای بهره‌مندی از امتیاز 20 روزه در هر فصل برای ساکنین کنترل آلودگی هوا نیاز به انجام کار خاصی است؟

فقط کافی است در «تهران من» ثبت‌نام و سپس در قسمت خودروهای تحت پوشش اقدام به ثبت خودرو کنید. برای خودروهای پلاک تهران 20 روز و پلاک شهرستان 15 روز در هر فصل است.

مشخصات کاربری برای ثبت‌نام طرح ترافیک

1- می‌خواهم از طرح ترافیک سال 1398 استفاده کنم، چکار باید انجام دهم؟

خلاصه کارهایی که باید قبل از خرید طرح انجام داد به صورت زیر است:

قسمت اول

ـ ابتدا باید در سایت My.tehran.ir (سامانه تهران من) ثبت نام کرد.

قسمت دوم

بعد از ثبت نام وارد سایت شده و در قسمت «خودروهای تحت پوشش من» روی گزینه افزودن کلیک و خودروی خود را ثبت کنید. (در صورتی که با پیغام خطای نامعتبر بودن VIN مواجه شدید تصویر واضح از سند برگ سبز یا تصویر پشت و رو از کارت خودرو را به نشانی My@tehran.ir ارسال کنید و بعد از گذشت 24 ساعت مجددا برای ثبت پلاک خودرو اقدام کنید).

حساب شهروندی خود را به ازای یک روز و یک خودرو حداقل به مبلغ 41400 شارژ کنید (از کسر شدن مبلغ شارژ به موجودی حساب مطمئن شوید).

از قسمت «درخواست انتخاب روز» با تعیین تعداد خودرو، عملیات رزرو را انجام دهید. رزرو روز برای دارندگان سهمیه و دارندگان خودروهای هیبریدی و برقی غیر فعال بوده چون آن‌ها از این قاعده مستثنی هستند (پیغام عدم ثبت خودرو رویت می‌شود).

2- در حین بارگذاری اسناد و تصاویر با مشکل مواجه می‌شوم، چه کار باید کرد؟

حجم فایل باید کمتر از 200 کیلوبایت و نوع آن jpg باشد.

احتمالا حجم فایل بسیار زیاد و یا نوع فایل اشتباه است.

3- پیامک تایید حساب کاربری به موبایل من ارسال نمی‌شود

در صفحه ثبت نام بعد از تکمیل اطلاعات شخصی و رفتن به مرحله بعد، در همان لحظه باید پیامک تایید ارسال شود. مسائلی که باعث نرسیدن پیامک می شود به شرح زیر است:

ـ اپراتور تلفن همراه حتماً باید ایرانسل و یا همراه اول یا رایتل باشد.

ـ امکان دارد پیامک‌های تبلیغاتی روی گوشی مسدود شده باشد. در این مورد با تماس با 137 داخلی 5 می توان کد پیامک را از اپراتورها دریافت کرد.

4- هنگام تعریف نام کاربری و رمز عبور پیغام خطا ظاهر می‌شود

نام کاربری باید منحصر به فرد باشد لذا زمانی که پیغام «نام کاربری قابل تخصیص نیست» داده می‌شود نام کاربری را باید تغییر داد.

لازم به توضیح است رمز عبور نیز باید حداقل از 8 کارکتر و ترکیبی از حرف و رقم و کاراکترهای ویژه همچون (/*- و...) باشد.

5- در بخش ثبت‌نام حقوقی، شناسه ملی وارد می‌شود و در پایان ثبت نام پیغام خطای «شناسه ملی معتبر نمی‌باشد» ظاهر می‌شود

شناسه ملی در سامانه ثبت اسناد موجود نیست، باید از صحت شناسه ملی وارد شده مطمئن شد.

6- بعد از ثبت‌نام در سامانه تهران من و ارسال مدارک تکلیف شهروندان به چه صورت است؟

شهروندان عادی که مشمول سهمیه نمی‌شوند فقط ثبت نام برایشان کافی است، اما شهروندانی که قرار است از سهمیه‌ها (نهادها و شرکت‌ها، اهالی داخل محدوده و افراد خاص و...) استفاده کنند و یا خودروی برقی یا هیبریدی دارند باید مدارک را جهت تایید اصالت فردی و خودرویی به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه کنند.

7- آیا راه دیگری جز استفاده از سایت «تهران من» برای خرید یا رزرو طرح ترافیک وجود دارد؟

بله، علاوه بر سایت تهران من، نرم افزار (اپلیکیشن) این سامانه را روی موبایل خود نصب کنید.

همچنین می‌توانید با همان شماره موبایل ثبت‌شده در سامانه تهران من از کد دستوری (USSD) با شماره #6 *137* برای شارژ حساب شهروندی و رزرو روز جاری طرح ترافیک استفاده کنید.

8- اتباع خارجی که قصد ثبت نام حساب شهروندی به صورت حقوقی را دارند به چه صورتی باید اقدام کنند؟

اتباع خارجی به دلیل نداشتن کد ملی جهت ثبت نام باید به واحد صدور آرم طرح ترافیک واقع در پارکینگ طالقانی مراجعه کنند.

9- روال جاری برای ویرایش اطلاعات حساب شهروندی از نوع حقوقی (اعم از تغییر شماره همراه، ایمیل، رمز عبور ، جایگزینی ایمیل و شماره همراه برای دریافت اعلانات) چیست؟

با معرفی‌نامه تایید شده از دفترخانه اسناد رسمی (جهت انجام عملیات مورد نظر) و کارت ملی متقاضی به نشانی زیر مراجعه کنید:

حافظ شمالی، نبش زرتشت شرقی ، سازمان فاوا شهرداری تهران - معاونت مشتریان و فروش سازمانی

10- آیا امکان تغییر نام کاربری و یا حذف حساب کاربری وجود دارد؟

خیر، در صورت ثبت امکان تغییر نیست.

11- چگونه می‌توانم شماره موبایل/ ایمیل خود را در سایت تغییر دهم؟

ابتدا موبایل/ ایمیل جدید را ثبت و فعال کرده سپس اقدام به حذف موبایل/ ایمیل قبلی کنید.

12- آیا امکان استفاده از یک شماره موبایل در بیش از یک حساب کاربری وجود دارد؟

خیر، هر شماره موبایل فقط امکان ثبت در یک حساب کاربری را دارد.

13- در هنگام ثبت کدپستی خطا وجود دارد؟

دقت داشته باشید کد پستی باید به حروف لاتین تایپ شود.

رزرو کردن طرح ترافیک

1-اگر رزرو انجام ندهم و وارد طرح شوم، آیا خود به خود از حساب شهروندی من کم می‌شود؟

بله، رزرو روز الزامی نیست و وجود مبلغ کافی در حساب شهروندی کفایت می‌کند.

2- آیا برای امروز می‌توانم طرح ترافیک تهیه کنم؟

از زمانی که سامانه جهت رزرو باز می‌شود تا ساعت 23:59 آن روز فرصت رزرو است. اگر فرصت رزرو از دست رفت جای نگرانی نیست، با شارژ حساب به میزان تردد (طبق تعرفه) آن مبلغ به جای عوارض ورود به طرح آن روز از حساب کسر می‌شود.

3- تا چند روز می‌توان طرح ترافیک را رزرو کرد؟

می‌توان با باز شدن سامانه برای هفته آتی، یعنی شنبه تا چهارشنبه آتی را رزرو کرد. قابل ذکر است که به لحاظ قیمتی هیچ فرقی بین رزرو یک باره کل هفته و رزرو روزانه وجود ندارد.

4- من قصد ورود به طرح اصلی را ندارم اما می‌خواهم در محدوده زوج و فرد تردد کنم، طرح زود و فرد به چه صورت است؟

اگر روزی که روز پلاک خودرو مطرح شده نباشد و بخواهد در محدوده زوج و فرد تردد کند باید حتماً آن روز را از طریق سامانه «تهران من» رزرو کند.

هزینه طرح ترافیک اصلی و طرح زوج و فرد یکسان است.

5- بنده وارد محدوده طرح ترافیک شدم اما متاسفانه نتوانستم عملیات رزرو را انجام دهم. آیا جریمه می‌شوم یا هنوز امکان رزرو برای من وجود دارد؟

تا 30 روز پس از تردد باید نسبت به شارژ حساب اقدام کرد. در غیر این‌صورت توسط پلیس راهور ناجا اعمال قانون (جریمه) خواهد شد.

6- آیا پیامکی مبنی بر تایید رزرو طرح ترافیک برای شماره همراه ثبت شده ارسال می‌شود؟

بله، پیامک بابت تایید روزهای رزرو شده ارسال خواهد شد اما بهترین راه برای اطمینان از عملیات رزرو مشاهده «فهرست تراکنش» است.

7- طرح ترافیک 97 تا چه تاریخی اعتبار داشت؟

طرح ترافیک سال 97 در صورت سهمیه‌ای بودن در سال 98 نیز دارای اعتبار است و نیازی به ثبت مجدد نیست.

هزینه‌های مالی برای طرح ترافیک

1- چرا به ازای هر روزی که رزرو می کنیم باید مبلغ 41400 تومان شارژ کنیم؟

این تعرفه‌ها طبق مصوبات شورای شهر تهران در سایت «تهران من» اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است در هنگام رزرو حداکثر مبلغ تعرفه (41400 تومان) از موجودی نقدی کسر ( مسدود) و پس از گذشت 48 ساعت الی یک هفته بر حسب ساعات تردد عملیات محاسبه طرح ترافیک انجام و الباقی به حساب شهروندی واریز می‌شود ( در صورت وجود الباقی وجه).

2- جهت استرداد وجه به حساب بانکی چه اقدامی باید صورت داد؟

ابتدا وارد سامانه تهران من شده و روی «مشخصات کاربری من» کلیک کرده و شماره شبا را وارد کنید (شماره شبا باید مربوط به صاحب حساب کاربری در سامانه تهران من باشد) بعد وارد «حساب شهروندی» شده و عملیات استرداد وجه را انجام دهید.

3- مبالغ حساب شهروندی قبلی چگونه به حساب جدید منتقل می‌شود؟

در صورتی که در سامانه TCA.Tehran.ir که متعلق به طرح ترافیک سال 1396 است مبلغی دارید، به طریق زیر عمل کنید:

بعد از ورود به سامانه TCA.Tehran.ir، از قسمت «حساب» گزینه «تسویه حساب» را انتخاب نمایید و سپس اقدام به تکمیل فرآیند تسویه کنید.

انتقال وجه به حساب بانکی شما ظرف مدت 48 ساعت صورت می‌گیرد.

4- مبلغ بدهی بابت چیست و چگونه پرداخت می‌شود؟

مبلغ بدهی بابت ترددهای غیر مجاز و بعلت عدم رزرو و عدم شارژ حساب شهروندی است.

روزهای مشمول بدهی را می توانید در فهرست تردد خود مشاهده کنید.

برای پرداخت بدهی ابتدا باید «حساب شهروندی» را به میزان بدهی افزایش اعتبار داده و بعد در قسمت «مدیریت خودرو» سپس «خودروهای تحت پوشش من» روی گزینه «فهرست تردد» کلیک کرده و پرداخت بدهی را انجام دهید.

همچنین در صفحه اصلی سایت تهران من می‌توان از قسمت «استعلام بدهی طرح ترافیک و پارک حاشیه ای» اقدام به پرداخت کلی بدهی از طریق درگاه بانکی کرد.

5- در سال 98 افزایش قیمت داشته‌ایم؟

بله، در سال 98 طبق قانون مصوب شورای شهر و شورای عالی ترافیک نرخ تعرفه طرح ترافیک طبق تصویر افزایش داشته است.

مصوبه

خودرو

1- در صورت مشاهده «VIN معتبر نمی‌باشد»، چه باید کرد؟

ابتدا باید از صحت اطلاعات مربوطه مطمئن شد. در صورتی که پیغام عدم مطابقت پلاک و VIN نشان داده شود، دکمه تایید را زده و در مرحله بعد ثبت نام را تکمیل کنید.

2- معاینه فنی برتر گرفته‌ام می‌خواستم بدانم کی و به چه طریقی در سیستم ثبت خواهد شد؟

بعد از دریافت معاینه فنی برتر از مراکز معتبر معاینه فنی تهران ظرف مدت 48 ساعت کاری به صورت سیستماتیک معاینه فنی برتر در اکانت شما درج خواهد شد.

در صورت وجود مغایرت در برگ معاینه فنی و سامانه، با مراجعه به ستاد مربوط به سامانه سیمفا واقع در «بالاتر از میدان توحید، خیابان باقرخان شرقی پلاک 23» اقدامات لازم توسط آنها صورت می‌پذیرد.

3- چگونه می‌توان به اطلاعات تردد خود دسترسی پیدا کرد؟

در حال حاضر در قسمت «مدیریت خودرو» و «خودروهای تحت پوشش من» گزینه فهرست تردد را انتخاب کرده و اطلاعات تردد اعم از تاریخ و ساعات تردد قابل رویت است. در مورد تصاویر خودرو و معابر آن، هنوز دستورالعملی از معاونت حمل و نقل و ترافیک ابلاغ نشده است.

4- چگونه می‌توان خودروی خود را حذف کرد؟

اگر در قسمت «خودروهای تحت پوشش من» خودروی مورد نظر به « تایید نهایی» رسیده باشد برای حذف خودرو باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کرد، اما اگر در انتظار تایید باشد گزینه حذف خودرو فعال است که می‌توان خودرو را حذف کرد.

5- در صورت داشتن چند خودرو و نحوه انتخاب پلاک به چه صورت است؟

در صورتی که دارای امتیاز تهران کد نیستید، اگر در حساب کاربری شما چند خودرو ثبت شده باشد شما باید حساب کاربری را شارژ کنید، سپس در هر روز به ازای تعداد خودروهای ثبت شده قابلیت انتخاب «تعداد خودرو» وجود داشته و نیازی به انتخاب خودرو نبوده و سیستم به صورت هوشمند روزهای انتخاب شده را به خودروهای موجود در پروفایل شما مرتبط می‌کند.

تسهیلات و سهمیه (ساکنین محدوده ، جانبازان و بیماران خاص و...)

1- شرایط استفاده از تسهیلات محل سکونت به چه صورت است؟

امتیاز ساکنین محدوده در سال گذشته (97) فقط مختص به ساکنین طرح ترافیک بوده است.

در سال 98 و از ابتدای تابستان (تیرماه) این تسهیلات برای ساکنین محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) اجرا خواهد شد و شهروندان ساکن در این محدوده همانند ساکنین محدوده طرح ترافیک می‌توانند تا قبل از ساعت 08:30 و بعد از ساعت 17 در محدوده طرح یک تردد داشته باشند.

ساکنان محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا برای بهره بردن از این امتیاز، علاوه بر اینکه مانند سایر متقاضیان حقیقی، اطلاعات خود را در سامانه تهران من ثبت کنند، باید نشانی محل سکونت خود را نیز در این سایت وارد کنند.

برای این کار نیز باید به قسمت «شرایط خاص شهروندان» در «خدمات طرح ترافیک » مراجعه سپس گزینه «ساکنان محدوده طرح ترافیک» را انتخاب کنند.

پس از ثبت اطلاعات در سایت، با در دست داشتن سند مالکیت یا قرارداد اجاره‌ هولوگرام دار و همچنین فیش‌های نوسازی و پسماند واحد مسکونی خود به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه تا مدارک سکونتی آنها مورد تایید قرار گیرد. تسهیلات برای اهالی داخل محدوده شامل یک خوردو است.

پلاک ثبتی درج شده روی فیش نوسازی با پلاک ثبتی درج شده روی سند مالکیت ملک مسکونی باید یکسان باشد؛ به غیر از زمان های تعیین شده، هر زمان دیگری که بخواهید وارد طرح شوید «حتی به مدت 1 دقیقه» مشمول پرداخت عوارض طرح ترافیک خواهید شد.

2- افراد واجد شرایط خاص (جانبازان، خبرنگاران و...) مدارک خود را چه زمانی و چگونه ارائه دهند؟

این افراد ابتدا باید به صورت حقیقی ثبت نام کنند و سپس به ارگان، نهاد، انجمن و یا اتحادیه خود مراجعه کرده بعد از مراجعه و ارائه مدارک خود، تصمیم گیری بابت تخصیص سهمیه به عهده خود آن نهاد است.

زمانی می‌توانید مطمئن شوید که شامل سهمیه هستید یا خیر که در سامانه «تهران من»، در قسمت «خودروهای تحت پوشش من» در کنار خودروی شما،« شامل سهمیه» نوشته شود.

3- بنده فرزند شهید هستم چطور می توانم از سهمیه طرح ترافیک استفاده کنم؟

می‌توانید بعد از ثبت نام و ثبت خودرو در سامانه تهران من، به بنیاد امور ایثارگران و یا مرتبط به شرایط خاص خود مراجعه کنند تا پس از اقدامات ایشان تخفیفات تعیین شود.

4- بنده دارای خودروی وانت بار هستم، چطور می‌توانم از سهمیه طرح ترافیک استفاده کنم؟

شما بعد از ثبت نام در سایت «تهران من» و ثبت خودرو، به سایت baraneh.tehran.ir مراجعه کرده و با همان نام کاربری در سایت تهران من لاگین کنید.

در انتخاب نقش، «ناوگان» برای شهروندان و «شرکت‌ها» برای شرکت‌ها و نهادهای دارای مجوز از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک انتخاب شود.

سپس اقدام به افزودن خودرو در بخش ناوگان کرده و پس از آن با تکمیل فرم مربوطه باربرگ برای خودروی خود صادر کنید.

با این عملیات تخفیفات درنظر گرفته شده در صورت واجدالشرایط بودن برای خودروی شما کارسازی خواهد شد.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به اتحادیه خود نیز مراجعه کنید.

5- من خودروی پلاک عمومی دارم، چرا بدهی منظور شده؟

کلیه خودروهای پلاک عمومی (ع) زیر سه و نیم تن باید حتما در سایت تهران من ثبت نام و پلاک خودرو را نیز ثبت کنند. بدهی‌های این خودروها مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار خواهد گرفت.

6- من خودروی آژانسی دارم، چقدر تخفیف برای پلاک من لحاظ می‌شود؟

خودروهای آژانسی در صورت ثبت نام در تهران من و سپس قرار گرفتن در لیست خودروهای تحت پوشش شرکت‌های مجاز در سایت taxi-agency.tehran.ir از تخفیف 70درصدی بهره‌مند خواهند شد.

7- من خودروی وانت‌بار پلاک شخصی دارم، چند درصد تخفیف شامل خودروی من می شود؟

وانت‌بارها از تخفیف 70درصدی منوط به دریافت یک باربرگ در سایت baraneh.tehran.ir برخوردار خواهند شد.

8- نحوه ثبت نام بیماران خاص به چه صورت است؟

برای گرفتن سهمیه ابتدا در سایت «تهران من» ثبت نام کرده و خودروی خود را وارد کنید سپس مدارک خواسته شده اثبات کننده بیماری را بارگزاری کنید. سپس باید به ارگان مرتبط با حوزه بیماران خاص و معلولان مراجعه کنید، تا در صورت موجود بودن سهمیه پلاک شما به لیست اضافه شود. لازم به ذکر است حساب کاربری باید به اسم شخص بیمار خاص باشد.

9- آیا امکان ثبت چند خودرو با یک سند وجود دارد؟

خیر، با هر سند فقط یک خودرو امکان بهره‌مندی از امتیاز را دارد.

10- آیا امکان بهره‌مندی از اعضای خانواده برای ساکنین طرح وجود دارد؟

بله، با این حساب که حتما باید صاحب حساب کاربری و صاحب سند یکی باشد. خودرو می‌تواند به نام پدر، مادر، فرزند و یا همسر مالک منزل مسکونی باشد.

جریمه راهنمایی رانندگی

در صورت تردد در محدوده جریمه هم خواهم شد؟

در صورت عدم رزرو طرح و عدم شارژ کافی در حساب شهروندی مبلغ تعرفه طرح ترافیک به عنوان بدهی منظور خواهد شد و شهروندان تا یک ماه فرصت پرداخت بدهی را دارا هستند. در صورت عدم پرداخت بدهی در مدت زمان اعلام شده جریمه راهنمایی رانندگی نیز لحاظ خواهد شد.

مبلغ جریمه مربوط به پلیس راهور ناجا می باشد.

پارکومتر، بلیت مترو و برج میلاد

1- چگونه می‌توانم از پارکومتر استفاده کنم؟

برای این کار کافی است در «تهران من» در قسمت «پارکومتر» کد محل پارک خودرو را ثبت یا از روی نقشه انتخاب کنید و در مراحل بعدی شماره جایگاه و مدت زمان جایگاه را مشخص و اقدام به پرداخت مبلغ کنید.

2- برای ررزو پارکومتر از حساب بانکی باید پرداخت کنم؟

خیر، برای استفاده از پارکومتر باید ابتدا اقدام به شارژ حساب شهروندی به میزان کافی کنید. در صورت انتخاب کد محل پارک خودرو مبلغ از حساب شهروندی کسر خواهد شد.

3- برای پارک حاشیه‌ای چگونه باید رزرو و پرداخت کنیم؟

برای پارک حاشیه‌ای نیازی به رزرو یا خرید نیست و پس از پارک خودرو محاسبات ساعات پارک خودرو با استفاده از خودروی پلاک‌خوان ثبت و در صورت شارژ حساب شهروندی بصورت خودکار کسر خواهد شد. بدیهی است در صورت عدم شارژ حساب شهروندی مبلغ به عنوان بدهی لحاظ خواهد شد.

4- نرخ پارک حاشیه ای و پارکومتر چه مبلغی است؟

نرخ پارکومتر و پارک حاشیه‌ای بر اساس مصوبه شورای شهر تهران به ازای نیم ساعت اول پارک خودرو رایگان است و در صورت پارک بیشتر از نیم ساعت به ازای یک ساعت اول در داخل محدوده 700 تومان و در خارج از محدوده 500 تومان خواهد بود و بعد از یک ساعت نیز هزینه‌ها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

5- طریقه خرید بلیت مترو یا بلیت برج میلاد در حساب شهروندی چگونه است؟

در سایت «تهران من» پس از وارد شدن به اکانت شخصی از قسمت گزینه‌های «بلیت مترو» و «بلیت برج میلاد» امکان خرید وجود دارد. لازم به ذکر است مبلغ بلیت از حساب شهروندی کسر خواهد شد. در مورد بلیت مترو، پس از خرید فایل را روی گوشی ذخیره و در هنگام ورود به گیت کادر شطرنجی فایل را در مقابل چشمی قرار دهید.

در مورد بلیت برج میلاد، پس از خرید در حساب شهروندی فایل را روی گوشی ذخیره و آن را به متصدی مربوطه نشان دهید.

6- امکان لغو بلیت مترو و یا بلیط برج میلاد وجود دارد؟

خیر، در صورت ثبت امکان لغو نیست.

خودروهای هیبریدی

نحوه ثبت امتیاز خودورهای هیبریدی به چه صورت است؟

خودروهای هیبریدی بعد از ثبت نام و ثبت خودرو و تکمیل کامل مدارک و بارگزاری آنها در سیستم، با مدارک لازم باید حتما به دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند و بعد از تایید دیگر نیاز به انتخاب روز ندارند فقط کافیست موجودی حساب شهروندی خود را شارژ کنند تا مبلغ تعرفه در صورت تردد بصورت خودکار کسر شود. هر زمان عبارت «هیبرید» به رنگ سبز و در مقابل آن عبارت «تایید شده» می‌توانید از تایید بودن هیبرید خود مطمئن شوید.

پارک حاشیه‌ای

1- کسانی که سهمیه جانبازی دارند اگر بخواهند خودروی خود را در محوطه پارک حاشیه‌ای پارک کنند باید هزینه پرداخت کنند؟

بله، فقط برای پلاک ویلچر رایگان است.

تهران کد

1- تهران کد چیست؟

برای گرفتن تهران کد به ارگان مربوط به خود در صورت موجود بودن و داشتن تهران کد، مراجعه کنید. کارت های تهران کد دارای دو موجودی شامل نقدی و اعتباری است که اولویت برداشت با موجودی اعتباری است و موجودی باید شارژ داشته باشد. تهران کد صرفا به منظور عدم رزرو روزانه است چنانچه تردد کنید مانند سایر شهروندان با شما برخورد خواهد شد. با هر تهران کد در هر روز فقط یک پلاک می تواند تردد کند.

سوالاتی که در قسمت بالا آمده مسائل متداولی است که پاسخ آن داده شده است.

در صورت وجود ابهام و نیاز به راهنمایی، می توانید در سامانه تهران من از قسمت «پشتیبانی» تیکت ثبت کرده تا در اسرع وقت پاسخ داده شود.

سوتل

همچنین در مواردی که نیاز به بارگذاری فایل است از طریق نشانی my@tehran.ir ایمیل ارسال کنید.

نکات قابل توجه

یکبار تردد ساکنین محدوده طرح ترافیک قبل از ساعت 8:30 صبح و بعد از ساعت 17 در همان محدوده رایگان است.

یکبار تردد ساکنین محدوده آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) قبل از ساعت 8:30 صبح و بعد از ساعت 17 در همان محدوده رایگان است.

کلیه خودروهای پلاک تهران به شرط ثبت نام در سایت تهران من، در هر فصل 20 روز سهمیه تردد رایگان صرفا در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) دارند. این سهمیه برای پلاک های غیر از تهران، 15 روز است.

ساعت طرح ترافیک 98

طرح ترافیک:

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 17

کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق):

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 19

کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) در روزهای پنجشنبه

باید گفت که طرح کنترل آلودگی هوا مانند طرح زوج و فرد سابق شامل روز پنجشنبه نمی‌شود و تردد در این روز برای تمامی خودروها مجاز است.

جریمه دیرکرد پرداخت

پرداخت عوارض پرداخت نشده در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تهران در سال نود و هشت بر اساس مهلتی است که زمانش به زودی اعلام می‌شود و پیش از اعمال جریمه بابت تردد غیر مجاز٬ به صاحب خودرو اعلام می‌شود تا نسبت به شارژ حساب و پرداخت عوارض تردد اقدام کند.

مراحل خرید مجوز ورود به طرح ترافیک روزانه و هفتگی

1- ورود به سایت شهرداری تهران به آدرس www.tehran.ir و انتخاب کردن ثبت نام طرح ترافیک

2- کلیک بر روی درخواست طرح ترافیک روزانه/ هفتگی

3- انتخاب نوع مجوز مورد نظر خود اعم از روزانه یا هفتگی

4- مشخص کردن روز یا هفته مورد نظر

5- کلیک بر روی دکمه ثبت درخواست

6- دریافت شماره پیگیری که حتما آن را جایی یادداشت کنید.انتخاب گزینه پرداخت الکترونیکی

7- انتخاب گزینه پرداخت الکترونیکی

برای پرداخت اینترنتی باید یکی از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب را داشته باشید که موارد زیر را دارا باشند:

رمز دوم یا رمز اینترنتی

دارای تاریخ انقضای معتبر

داشتن کد (cvv2)

8- برای مجور تردد روزانه احتیاجی به گرفتم پرینت از مجوز ندارید و تردد شما توسط دوربین‌ها ثبت می‌شوند و میزان تردد در محدوده طرح محاسبه خواهد شد و آن را در پنل می‌توانید مشاهده کنید.

9- در صورت تمایل می توانید از مجوز پرینت تهیه کنید. در صورت عدم دریافت پرینت از مجوز صادر شده بر روی گزینه پیگیری درخواست را کلیک کنید و با وارد نمودن شماره پیگیری و با انتخاب گزینه چاپ مجوز، می‌توانید از مجوز روزانه یا هفتگی خویش پرینت داشته باشید.

10- داشتن پرینت مجوز برای زمانی است که توسط پلیس جریمه شوید و با نشان دادن آن برگه می‌توانید تردد خود را در محدوده قانونی کنید.

11- در صورتی که کد رهگیری خود را فراموش کنید می‌توانید با ثبت نام مجدد شماره رهگیری خود را دریافت کنید.

خرید طرح ترافیک روزانه و هفتگی با موبایل از طریق کد USSD:

1- با گوشی موبایل خود کد #1*3*137* را شماره گیری کنید.

2- پس از چند ثانیه صفحه ای باز می‌شود که در آنجا باید شماره 1 یعنی مجوز طرح ترافیک را ارسال کنید.

3- مرحله بعد انتخاب بسته مودر نظر است (طرح ترافیک روزانه٫ طرح ترافیک هفتگی، استعلام خرید).

4- مرحله بعد انتخاب تاریخ برای ورود به طرح است.

نکته 1: در مرحله انتخاب تاریخ از شما میزان ساعت حضور در منطقه طرح ترافیک سوال می‌شود که باید جواب دهید.

نکته 2: برای خرید طرح احتیاج به کارت بانکی و رمز دوم دارید که در مراحل پایانی از شما می‌خواهد.

نکته 3: برای اینکه تا پایان مراحل به مشکلی برخورد نکنید از مکث زیاد هنگام انجام عملیات خودداری کنید.

طرح ترافیک خبرنگاری

براساس مصوبه شورای شهر تهران حداکثر سه درصد از کل مجوزهای طرح ترافیک به موارد خاص از جمله اصحاب رسانه، جانبازان و معلولان و... اختصاص یافته است.

همچنین دو سوم از این سهم این سه درصد به اصحاب رسانه شامل خبرنگاران، روزنامه نگاران، عکاسان و تصویربرداران خبری اختصاص می‌یابد.

به موجب تبصره ذیل ماده (4) مصوبه شماره 2529 شورای شهر تهران به خبرنگاران واجد شرایط که از سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران استفاده نکنند یا خبرنگارانی که خودرو ندارند نیز کارت بلیت رایگان یک ساله برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی تخصیص می یابد.

براساس آیین‌نامه طرح ترافیک خبرنگاری، خبرنگاران، روزنامه‌نویسان، عکاسان و تصویربرداران خبری باید به ‌موجب قرارداد کارمعین (دائمی یا موقت) در یک نشریه، خبرگزاری یا پایگاه خبری اشتغال داشته باشند، مدرکی دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذکور در این آیین‌نامه ارائه دهند و خودرو متقاضیان دریافت این مجوزها الزاما باید پلاک شهر تهران داشته و متعلق به متقاضی یا همسر وی باشد.

ثبت نام خبرنگاران از 25 فروردین امسال شروع شد و در 25 اردیبهشت‌ماه پایان پذیرفت، بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، در سال جاری توزیع طرح ترافیک و کارت‌بلیت خبرنگاران همچون سال گذشته با دریافت سه مدرک انجام شد.

بر اساس این مصوبه، مدارک شناسایی شامل تصویر شناسنامه، کارت ملی و سند مالکیت خودرو، معرفی ‌نامه که می‌ تواند از سوی رسانه یا موسسه مطبوعاتی محل اشتغال فرد یا از سوی یکی از تشکل‌های صنفی خبرنگاران، عکاسان و مدیران مسئول رسانه‌ها ارائه شود، است.

محدوده طرح ترافیک

محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و 17 شهریور است.

محدوده طرح ترافیک و کنترل الودگی هوا

براساس طرح کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) تردد خودروها از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران براساس آخرین رقم سمت راست پلاک خودروها محدود می‌شود.

طرح ترافیک 98

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها