کد خبر: 311793
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۲۳:۳۰:۰۰
| |

جاده پرتردد دیپلماسی ایران

آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، چهارشنبه 22 خرداد، برای سفری سه‌روزه و دیدار با مقامات عالی‌رتبه ایران به تهران سفر می‌کند.

حجم ویدیو: 3.21M | مدت زمان ویدیو: 00:01:27 دانلود ویدیو
کد خبر: 311793
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۲۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، چهارشنبه 22 خرداد، برای سفری سه‌روزه و دیدار با مقامات عالی‌رتبه ایران به تهران سفر می‌کند.

سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران اولین سفر در نوع خود، طی 41 سال گذشته، است.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها، آبه می‌تواند حامل پیامی از دونالد ترامپ به تهران باشد تا بحران توافق هسته‌ای تا حدی کاهش یابد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، نیز روز دوشنبه در سفر به تهران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و سپس با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر ماس در بحبوحه شدت گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا و همزمان با طرح مسائلی فرابرجامی از سوی برخی کشورهای امضا‌کننده توافق هسته‌ای نظیر فرانسه صورت گرفت.

محمدجواد ظریف با اشاره به اینکه گفت‌وگو‌هایی «بسیار جدی، صریح و نسبتاً طولانی» با هایکو ماس انجام داده، تنش اخیر در منطقه را «نتیجه جنگ اقتصادی با ایران» خواند.

به گفته ظریف، تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است، نمی‌شود توقع داشت که جنگ اقتصادی علیه مردم ایران ادامه پیدا کند و کسانی که این جنگ را راه‌ انداخته‌اند یا از آن حمایت می‌کنند در امان باشند.

حسن روحانی در دیدار با هایکو ماس: ایران از اروپا انتظار دارد در مقابل تحریم‌های آمریکا ایستادگی و مقاومت کرده و به تعهدات خود در برجام عمل کند.

به گفته روحانی در طول یک سال گذشته، به رغم مواضع نسبتاً مناسب سیاسی، در مقام عمل شاهد هیچ اقدام جدی‌ای از سوی اروپا نبوده‌ایم و اکنون باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری و اقدام شود که به نفع ما، شما و همه کشورها و منطقه باشد.

این سوال همچنان به قوت خود باقی است که کشورهای مختلف چرا و با چه اهدافی برای میانجی‌گری وارد میدان شده‌اند و این گفت‌وگوها تا چه میزان موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها