سراب توافق جدید دولت ترامپ با ایران!

مقامات آمریکایی از یک سو در ملاقات‌های پشت‌پرده خود با مقامات ژاپنی و اروپایی خواستار واسطه‌گری آنها میان واشنگتن و تهران می‌شوند و از سوی دیگر، در ظاهر به این بازیگران نسبت به «معامله با تهران» هشدار می‌دهند!

سراب توافق جدید دولت ترامپ با ایران!
کد خبر: 311944
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ۱۱:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرده است که حل اختلافات بین واشنگتن و تهران تنها از طریق دستیابی به یک توافق «جدید و بهتر» میسر است که همه تهدیدهای ایران را به طور کامل شامل شود!


اورتگاس در بیانیه‌ای با اشاره به سفر وزیر خارجه آلمان به ایران و همچنین سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران اظهار داشت: «آمریکا و متحدانش در خصوص اقدام برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هیچ اختلافی ندارند.»


او در عین حال هشدار داده است که واشنگتن به هیچ کشوری از جمله ژاپن و تروییکای اروپایی اجازه معامله با ایران را نخواهد داد، اما آماده مذاکره با ایران است!


واقعیت امر این است که مقامات آمریکایی در حال بازگشت به سال 2017 میلادی هستند. آنها خواستار گنجانده شدن شروطی از جمله «اعمال محدودیتهای فرازمانی در برجام»، «بازرسی از اماکن نظامی ایران»، «تحدید توان موشکی کشورمان» و «کاهش نفوذ منطقه ای ایران» هستند.


البته این بار واشنگتن سعی دارد این موارد را نه ذیل برجام، که در قالب توافقی جدید گنجانده و به نظام بین الملل دیکته کند.


جمهوری اسلامی ایران اما، بر اساس تاکید و دستور رهبر معظم انقلاب و مطابق محاسبات عینی خود و واقعیات جاری در نظام بین الملل، نه تنها اجازه شکل گیری چنین معامله ای را به واشنگتن نخواهد داد، که هرگونه مذاکره ای با دولت ترامپ را نیز منتفی می داند.


از سوی دیگر؛ ترامپ که محاسبات اطرافیان خود به خصوص «جان بولتون» و «مایک پمپئو» را در قبال ایران نادرست و ایده‌آل‌گرایانه دیده است، هم اکنون سعی دارد از شدت تنش در حوزه سیاست خارجی آمریکا کاسته و موقعیت متزلزل خود را در نظرسنجی های عمومی و ایالتی بهبود بخشد.


ترامپ که با گماشتن پمپئو به جای «رکس تیلرسون» و جان بولتون به جای «مک مستر» نسبت به پروژه اعمال فشار همه جانبه بر ایران، حضور ایران پای میز مذاکره و در نهایت خلع سلاح کامل موشکی، هسته ای و منطقه ای ایران تا ابتدای سال 2019 میلادی امید بسته بود، هم اکنون در بن بست سختی گرفتار شده است.


در چنین شرایطی مقامات آمریکایی از یک سو در ملاقات‌های پشت پرده خود با مقامات ژاپنی و اروپایی خواستار واسطه گری آنها میان واشنگتن و تهران می شوند و از سوی دیگر، در ظاهر به این بازیگران نسبت به «معامله با تهران» هشدار می دهند! موضوعی که نشان‌دهنده وجود کلافی سردرگم در حوزه سیاست خارجی آمریکاست.

منبع: نورنیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها