کد خبر: 312095
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ۱۰:۴۰:۰۰
| |

مقاله‌ای از نشریه «وایرد» درباره تکنولوژی و بازار آینده؛

چگونه بازار آینده را بسازیم؟

امروز تنها 10 درصد سازمان‌ها «استراتژی دیجیتال» دارند. از طرف دیگر، داشتن تکنولوژی لازم برای رسیدن به رشد در کسب‌وکار و تحول، به طرز روزافزونی تحت تاثیر توانایی‌ها در عرصه دیجیتال است. با این توصیف، چگونه می‌توانید شرکت خودتان را برای تغییرات دیجیتالی آماده کنید؟

چگونه بازار آینده را بسازیم؟
کد خبر: 312095
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ۱۰:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب غدیری- جهان تغییر می‌کند. پیشرفت‌های عرصه تکنولوژی از شبکه‌های تامین دیجیتالی و داروهای شخصی‌شده (با کمک داده‌ها) گرفته تا تعامل همیشگی با مشتری و پیش‌بینی رفتار او، فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای خلاقیت و پیشرفت گشوده است. اما بعضی از سازمان‌ها این فرصت‌ها را تهدیدی حیاتی علیه موجودیت‌شان می‌دانند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، مجله WIRED نوشت: امروز تنها 10 درصد سازمان‌ها «استراتژی دیجیتال» دارند. از طرف دیگر، داشتن تکنولوژی لازم برای رسیدن به رشد در کسب‌وکار و تحول، به طرز روزافزونی تحت تاثیر توانایی‌ها در عرصه دیجیتال است. با این توصیف، چگونه می‌توانید شرکت خودتان را برای تغییرات دیجیتالی آماده کنید؟ هر استراتژی باید بتواند برنامه‌هایی را که در ظاهر متناقض هستند تعدیل کند.

نخست در جاه‌طلبی‌هایتان شجاع باشید، به استقبال احتمالات و اتفاقات آینده بروید و خودتان را تسلیم رکود حاکم بر اداره‌ها و سازمان‌‌ها نکنید و مراقب باشید چیزهای خوش‌رنگ و لعابی که وعده‌هایشان بیشتر از کارایی آنهاست، تمرکزتان را از میان نبرد. یاد بگیرید چه زمانی و چگونه با اطمینان خاطر در نوآوری‌های دیجیتالی‌ای سرمایه‌گذاری کنید که واقعاً ظرفیت تحول‌ساز دارند. پیش‌بینی دقیق آینده ممکن نیست، اما شما می‌توانید با داشتن نقشه راهی که نه فقط الهام‌بخش بلکه قابل تحقق است، سازمانی را تصور، پیاده‌سازی و مدیریت کنید که نه تنها آماده بازار فرداست، بلکه می‌تواند آن را «شکل» دهد.

کاتالیزورهای تغییر: به کدام حوزه‌ها باید توجه کنید

کاتالیزورهای تغییر

اتوماسیون

مرز جداکننده وظایفی که صرفاً انسان‌ها انجام می‌دهند با ماشین‌ها هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. سازمان‌ها به دنبال تغییر انجام کارها با استفاده از فناوری‌های افزوده (augmented technologies) هستند تا کارایی انسانی را افزایش دهند و همزمان کارهای تکراری را به ماشین‌ها محول کنند. این موضوع چند پرسش مهم را پیش می‌کشد: چه نقش‌ها و مهارت‌هایی برای جهان دیجیتالیِ متحول‌شده لازم است؟ گذار نیروی کار فعلی به آینده چگونه انجام می‌شود؟ و این گذار برای محیط کار و فرهنگ شرکتی به چه معناست؟ پاسخ شما به این پرسش‌ها گذار بنیادین شرکت‌تان به آینده را شکل خواهد داد.

تجربه نوآوری

در حال حاضر در جهانی زندگی می‌کنیم که سرویس‌هایی که کالا عرضه می‌کنند برای عموم مردم یکسان است. اما تغییر شکل دیجیتالی سازمان‌ها در آینده نحوه تعامل کارگران را حتی در مسائل روزمره تغییر خواهد داد. هم‌اکنون در خدمات عرضه‌شده در شبکه‌های مجازی و حوزه سرگرمی مشاهده می‌کنیم که الگوریتم‌ها به سمت شخصی کردن خدمات می‌روند. این انتظار را داشته باشید که کل صنایع از طراحی انسان‌محور استقبال خواهند کرد. این نوع طراحی نحوه تعامل کارگران، مشتریان، شهروندان، والدین، همسران و اعضای جامعه را تغییر خواهد داد. فناوری‌های جدید دیگر محدودیت تکنولوژی‌های قدیمی‌تر «نشانه، کلیک، تایپ» یا صفحات لمسی را نخواهند داشت و با تکیه بیشتر بر ترکیب صدا، حالت بدن و حواس، راه‌های طبیعی‌ و خلاقانه‌تری برای تعامل ساده‌تر افراد با فناوری‌های فوق‌العاده پیچیده‌تر ارائه می‌کنند.

فناوری‌های تحول‌ساز

تحول دیجیتالی یک‌شبه رخ نمی‌دهد. سازمان برای استفاده درست از تکنولوژی‌های تحول‌ساز به منظور تغییر کسب‌وکارشان باید نقشه راه طراحی کنند. درک تکنولوژی‌های نوظهور و تشخیص پتانسیل آنها، دو اولویت بسیار مهم است. افزون بر این داشتن نگاه استراتژیک به ظرفیت‌های امروز، تکنولوژی‌های تازه عرضه‌شده و آنچه در افق دیده می‌شود را باید به این اولویت‌ها افزود. فناوری‌های تحول‌ساز می‌توانند گذار دیجیتالی شرکت را شکل دهند. با این حال درک کامل جاه‌طلبی‌ها ما را مجبور می‌کند که مرزهای امروزی میان فناوری اطلاعات، فناوری عملیات و فناوری محصول را حذف کنیم.

پایگاه داده بلادرنگ

در عصری که همه چیز از گوشه‌ کنار خیابان‌ها گرفته تا راهرو فروشگاه‌ها «داده» تولید می‌کند، توانایی عبور از انبوه صفر و یک‌ها و یافتن دیدگاه‌های ارزشمند اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. الگوها، ترندها و رفتارهای نادیده‌ گرفته‌شده از میان داده‌های تراکنشی، و همچنین تصاویر، ویدئوها، فایل‌های صوتی، حسگرها و داده‌های بیومتریک کشف می‌شود. سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از پایگاه‌ داده‌‌های بلادرنگ، از منابع داده‌ای متنوع به ایده‌هایی دست یابند و سپس آنها را به سرعت در کل سازمان اجرایی کنند. علاوه بر این، آنها می‌توانند با به اشتراک گذاشتن این ایده‌ها در میان شرکای تجاری و بازارهای وسیع‌تر درآمدزایی کنند. سازمان‌های پیشرفته فراتر از به تصویر کشیدن و فهم داده‌های خودشان می‌روند: آنها به دنبال پیش‌بینی، تجویز و اقدام هستند.

امنیت سایبری

امنیت سایبری اکنون چیزی فراتر از رعایت استانداردهای وضع‌شده و ژست‌ بعضی از شرکت‌ها برای اعلام تبعیت از قوانین مربوطه است. البته که مالکیت فکری و اطلاعات مشتری و کارمند باید محافظت شود، اما درباره ایجاد مکانیسم‌های نظارت برای کشف تهدیدها چه می‌توان گفت؟ یا پیاده‌سازی تکنیک‌هایی در کل چرخه توسعه؟ تدابیر جدید در حوزه امنیت سایبری می‌تواند به پیشرفت اهداف دیجیتالی یک شرکت کمک کند. هر چقدر در این حوزه سرمایه‌های جدید ایجاد شود و توسعه پیدا کند، انعطاف‌پذیری در واکنش‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

ارتباط

سازمان‌ها برای موفقیت در عصری که تحولات دیجیتالی سریع است باید حوزه نوآوری‌ها را مانند شبکه‌ای جامع ببینند که بازیگران قدیم و جدید می‌توانند همگی در آن کنار هم قرار بگیرند. از این منظر، اکوسیستم‌های در حال تکامل جایگزین روابط فروشنده/پیمانکار خواهد شد و احتمالاً نحوه تعامل رقیبان و بازار را تغییر خواهد داد. درباره مفهوم «بدون مرز» فکر کنید- اینکه ترکیب‌های جدید بازیگران در صنعت، بخش خصوصی، دولتی، کارکردها و ادارات، چگونه می‌توانند در مدل‌های پیچیده همکاری و رقابت، تولید ارزش کنند.

منبع: مجله WIRED، چاپ ماه ژوئن، صفحات 30 تا 32.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها