در نشست مطبوعاتی مشترک رئیس‌جمهوری با نخست‌وزیر ژاپن مطرح شد:

روحانی: ریشه تنش‌ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران باز می‌گردد/ جنگ اقتصادی متوقف شود شاهد تحولات مثبت در منطقه خواهیم بود/ آبه: ژاپن دوست ندارد جنگی در منطقه خاورمیانه اتفاق بیفتد/ درباره اینکه چطور می توانیم از بی ثبات شدن منطقه جلوگیری کنیم صحبت

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری گفت: اگر امروز شاهد برخی از تنش‌ها هستیم، ریشه این تنش‌ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران باز می‌گردد و اگر این جنگ متوقف شود شاهد تحولات مثبت در منطقه و جهان خواهیم بود.

روحانی: ریشه تنش‌ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران باز می‌گردد/ جنگ اقتصادی متوقف شود شاهد تحولات مثبت در منطقه خواهیم بود/ آبه: ژاپن دوست ندارد جنگی در منطقه خاورمیانه اتفاق بیفتد/ درباره اینکه چطور می توانیم از بی ثبات شدن منطقه جلوگیری کنیم صحبت
کد خبر: 312111
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ۲۰:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری عصر امروز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «آبه شینزو» با بیان اینکه روابط دو کشور از قدمت تاریخی برخوردار است و امسال نودمین سالگرد روابط دو کشور است، بیان کرد: در طول سال های گذشته دیدارهای سازنده ای با آقای نخست وزیر داشتیم و امروز هشتمین دور دیدار های سازنده ما در طول سالهای گذشته بود.

رئیس جمهوری اضافه کرد: از اینکه دولت ژاپن و آقای نخست وزیر مصمم هستند روابط سیاسی، اقتصادی و منطقه ای و بین المللی را گسترش دهند، استقبال می کنیم.

وی افزود: هم در جلسه خصوصی و هم در جلسه دو هیات درخصوص مسائل روابط دو کشور از حمله سرمایه گذاری ژاپن در سواحل چابهار و مکران صحبت کردیم. اینکه ژاپن علاقه مند به خرید نفت از ایران و حل و فصل مسائل مالی و روابط علمی و فرهنگی است نکته ای است که می تواند توسعه روابط دو کشور را تضمین کند.

روحانی با بیان اینکه علاوه بر مسائل مربوط به مسائل دوجانبه درخصوص امنیت و تنش زدایی در منطقه هم با یکدیگر گفت وگو کردیم، گفت: خوشحالیم هر دو کشور برای ثبات و امنیت اهمیت زیادی قائل هستند. به آقای نخست وزیر گفتم در منطقه آغازگر جنگی حتی علیه آمریکا نخواهیم بود ولی اگر جنگی علیه ما آغاز شود پاسخ قاطعی خواهیم داد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آقای نخست وزیر نسبت به آینده خوش بینی قابل ملاحظه ای داشتند و می گفتند من می بینم تغییرات مثبت در راه است، اظهار داشت: بسیار خوشحالم آقای نخست وزیر در مذاکرات امروز همچنان بر حمایتشان از برجام ادامه داده و این توافق را برای منطقه و جهان حائز اهمیت می دانستند.

‌رئیس دولت دوازهم اضافه کرد: به آقای نخست وزیر گفتم ما علاقه مند به ادامه این توافق هستیم و اقداماتی که ایران انجام می دهد در چارچوب بند 36 برجام خواهد بود.

روحانی گفت: من از آقای نخست وزیر خواستم میان دو کشور در زمینه هسته ای شاهد همکاری باشیم زیرا هر دو کشور به فناوری صلح آمیز هسته ای معتقد هستیم و هر دو کشور با سلاح هسته ای مخالفیم.

رئیس جمهوری گفت: اگر امروز شاهد برخی از تنش ها هستیم ریشه این تنش ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران باز می گردد و اگر این جنگ متوقف شود شاهد تحولات مثبت در منطقه و جهان خواهیم بود.

وی ادامه داد: از آقای نخست وزیر آبه شینزو و هیات همراه تشکر می کنم که با حسن نیت و آرمان های مورد نظر دو کشور- صلح و تنش زدایی- در منطقه به این سفر آمده اند و امیدوارم این سفر آغازی بر فصل جدید روابط دو کشور و منطقه و جهان باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ژاپن کشور بسیار مهمی است و همواره برای صلح و امنیت منطقه گام های خوبی برداشته است، خاطرنشان کرد: امروز هم درخصوص همکاری های دو کشور درباره مهاجرین، مبارزه با مواد مخدر، همکاری درجهت مبارزه تروریسم، بازسازی سوریه و کمک به پایان بحران یمن گفت وگو کردیم.

ایران باید نقش خود را در صلح و ثبات خاورمیانه ایفا کند/ در حد توان برای کاهش تنش تلاش می‌کنیم


شینزو آبه نخست وزیر ژاپن هم دراین نشست مطبوعاتی مشترک با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان عنوان کرد: برای اینجانب بسیار افتخارآمیز است که در نودمین سال روابط ایران و ژاپن به این کشور سفر کنم و از رئیس‌جمهور ایران و مردم ایران تشکر می‌کنم.

وی افزود: سفر اینجانب به ایران پس از 41 سال محقق شده و در این مدت با اینکه مردم ایران و ژاپن حوادث متعددی را تجربه کرده و گاهی اوقات هم احساساتی را تجربه کرده‌اند، ارتباط این دو کشور از طریق دل‌های مردم تا به امروز ادامه دارد.

نخست وزیر ژاپن گفت: اینجانب پس از گذشت 36 سال به ایران آمدم و آن زمان که به ایران آمده بودم جوانی 20 ساله بودم و از منظره پر ابهت تهران و مردم‌نوازی گرم ایران تحت تاثیر قرار گرفتم و آن تجربه تا به امروز برای من فراموش ناشدنی است. حالا که اینجا ایستاده‌ام احساسم اینگونه است که احساس 30 ساله‌ام به ثمر نشست و توانستم دوستانم را ملاقات کنم.

وی افزود: برخی حرف‌هایم را برای مردم ایران خواهم گفت. در حال حاضر در خاورمیانه تنش رو به افزایش است اما لازم است به هر قیمتی که شده جلوی درگیری نظامی گرفته شود که برای رونق سعادت جهان الزامی است.

آبه خاطرنشان کرد: ژاپن تلاش دارد در حد توان خود برای کاهش تنش وظیفه خود را انجام دهد و این سفر به این خاطر انجام شده است. ایران از زمان باستان تا به امروز کشور بزرگ خاورمیانه بوده، هست و خواهد بود و در حال حاضر برای اینکه صلح و ثبات خاورمیانه را ایجاد کنیم و از بروز تنش تصادفی جلوگیری کنیم ضروری است ایران نقش خود را ایفا کند.

وی با بیان اینکه اسلام دین صلح است و همیشه از دین اسلام تحت عنوان میانه‌روی تاثیر می‌گیرم، گفت: پیام رهبری ایران این است که استفاده از سلاح هسته‌ای حرام است. از اینکه ایران همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه می‌دهد خرسندم که این راه ادامه پیدا کند.

نخست وزیر ژاپن تاکید کرد: امروز بر مبنای موضع اساسی با رئیس‌جمهور محترم بر اینکه چطور می‌توانیم از بی ثبات شدن منطقه جلوگیری کنیم، صحبت کردیم. همچنین عرض کردم که به عنوان کشور ژاپن آمادگی داریم کمک‌های انسان دوستانه به سیل‌زدگان و سایر همکاری‌ها را ادامه دهیم.

آبه یادآور شد: راه طولانی را پیموده‌ام و پیموده‌ایم و معتقدم راه جلوی ما راهی باز است و برای تحقق این امورات باید تلاش کنیم و نیاز به صبر زیاد است. تلاش این است و باید برای صلح خاورمیانه و جهان تلاش کنیم و نباید ناامید شویم و باید نقش حداکثری را انجام دهیم و دوست دارم که هر وقت فرصت شد دوباره شما را ببینم و مطمئنم دوباره این فرصت فراهم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری‌ها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها