کد خبر: 312405
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ۱۲:۵۶:۲۳
| |

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

خروج اقتصاد از فضای غبارآلود با سازوکار بورس کالا

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه باید از نظر پشتوانه قانونی تقویت شود و مجلس نیز این آمادگی را دارد که از این بازار پشتیبانی و حمایت کند چرا که بورس می‌تواند یکی از اصلی‌ترین راهکار‌های برون رفت اقتصاد کشور از فضای مبهم و غبارآلود باشد.

خروج اقتصاد از فضای غبارآلود با سازوکار بورس کالا
کد خبر: 312405
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ۱۲:۵۶:۲۳

اعتمادآنلاین| حسینعلی حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه بورس کالا به دلیل خاصیت شفافیتی که دارد می‌تواند جلوی رانت و فساد در اقتصاد را بگیرد، گفت: سال گذشته شاهد آن بودیم که اختصاص ارز 4200 تومانی به کالا‌های اساسی تاثیری در زندگی مردم نداشت و امسال باید با هوشمندی بیشتری در زمینه ایجاد آرامش در بازار قدم برداریم.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز با شرایطی رو به رو هستیم که گاه قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین نمی‌شود و این به ضرر مردم، خریداران و تولید کنندگان است.

وی ادامه داد: از کارکرد‌های اصلی بورس کالا، کشف قیمت کالا‌ها براساس عرضه و تقاضا است؛ باید توجه داشت مسیر بورس کمترین هزینه را در تعامل میان خریدار و فروشنده کالا‌ها به همراه دارد و نظارت نیز در کل زنجیره معاملات در صورت حضور همه جانبه تولیدکنندگان در بورس امکان پذیر است چرا که آنچه در بورس کالا عرضه می‌شود همراه با شفافیت است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: بدون تعارف باید اعلام کنیم که از عوامل ایجاد التهاب در بازار کالا‌های اساسی طی سال گذشته اتخاذ سیاست دستوری و قیمت گذاری کنترلی بوده است که این موارد به زیان مردم و مصرف کنندگان تمام شد. از این رو امسال دیگر نباید از این نسخه برای درمان تلاطمات استفاده کنیم.

حاجی دلیگانی اظهارداشت: بعضا برای مدیریت بازار‌ها مسیر‌هایی انتخاب می‌شود که برای اقتصاد هزینه‌های سنگین و طولانی مدتی دارد، اما در این بین بورس کالا فضای شفافی است که هرگونه سرمایه‌گذاری، عرضه و خرید کالا‌ها و واریز و جمع آوری سرمایه در این بازار به نفع اقتصاد کشور است.

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه معاملات بورس کالا برای همه قابل رصد و شفاف است و عرضه کالا‌های اساسی در این بورس می‌تواند به پایان التهاب‌های کنونی و آینده کمک کند، گفت: بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه باید از نظر پشتوانه قانونی تقویت شود و مجلس نیز این آمادگی را دارد که از این بازار پشتیبانی و حمایت کند چرا که بورس می‌تواند یکی از اصلی‌ترین راهکار‌های برون رفت اقتصاد کشور از فضای مبهم و غبارآلود باشد.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، دولت با متمرکز کردن معاملات همه کالا‌ها در بورس کالا، تولید کشور را حتی در دوران سخت حفظ خواهد کرد و دیگر امکان احتکار و گران فروشی به دلیل حضور همه تولیدکنندگان در کل زنجیره تولید وجود نخواهد داشت.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها