نیویورک‌تایمز:

ترامپ دروغگو است و اعتمادی به حرف‌های او نیست

چه اعتمادی به حرف‌های رئیس‌جمهوری است که به دلیل دروغ‌گویی‌ها و بحران‌آفرینی‌هایش شناخته شده است؟!

ترامپ دروغگو است و اعتمادی به حرف‌های او نیست
کد خبر: 312671
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ۱۱:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: برای ترامپ، مسئله اتهام‌زنی در مورد انفجارهایی که دو تانکر نفتی را در خلیج عمان فلج کرد، هیچ مشکلی ندارد. او روز جمعه اعلام کرد: «احتمالا ایران در این کار دست داشته است.»

سوال این است که آیا همه چیز در مورد این اتهام روشن است یا نه. برای هر رئیس جمهوری، متهم کردن کشور دیگری به یک اقدام جنگی، چالش بزرگی برای غلبه بر شک و تردید در داخل و خارج کشور محسوب می شود. اما برای یک رئیس جمهور که به دلیل دروغ‌گویی‌ها و بحران‌آفرینی‌هایش شناخته شده است، آزمون اعتبارسنجی بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

طی دو سال و نیمی که ترامپ در کاخ سفید بوده، اظهارات گمراه‌کننده یا نادرست بسیاری درباره خودش، دشمنانش، سیاست هایش، خانواده اش، داستان های شخصی‌اش، امور مالی اش و تعاملاتش با کارکنان ارائه کرده تا جایی که حتی مدیر ارتباطات سابقش یک بار گفت «او دروغگو است» و بسیاری از آمریکایی ها مدت ها قبل به این نتیجه رسیده اند که او قابل اعتماد نیست.

راستی‌آزمایی ترامپ یک شغل تمام وقت در واشنگتن است و در هیچ شرایط دیگری ایمان به اظهارات رئیس جمهور همچون مسائل مربوط به جنگ و صلح حیاتی نبوده است. مردم پس از حمله «جورج دبلیو بوش» به عراق بر اساس اتهامات دروغین در مورد سلاح های کشتار جمعی، در مورد روسای جمهور و اطلاعات ارائه شده توسط آنها شک و تردید داشته اند. این شک و تردید در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» زمانی که سوریه را به قتل عام مردمش متهم کرد، بار دیگر به حقیقت مبدل شد و اکنون هم ترامپ با رویارویی با ایران مواجه است، با چنین مسئولیتی مواجه است.

«جان ای. مک لافلین» معاون سیا در دوره جنگ عراق گفت: «مشکل برای آنها دو برابر است. یکی اینکه مردم همیشه به درستی اطلاعات را زیر سوال می برند، زیرا این یک علم دقیق نیست. اما مهمترین مسئله برای آنها اعتبار و تناقض است.»

این وظیفه برای ترامپ بسیار محکم‌تر است؛ فردی که خودش سازمان های اطلاعاتی آمریکا و حتی رهبران اطلاعاتی که منصوب می کند را راستی‌آزمایی می کند و اگر گزارش‌های آنها متناسب با دیدگاه جهانی‌اش نباشد، مردود اعلام می شود.

مدت زمان کوتاهی بعد از ادای سوگند، او سازمان‌های اطلاعاتی را با آلمان نازی مقایسه کرد و از آن زمان تاکنون یافته های آنها را در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 زیر سوال برده است. در سال جاری، وی گزارشی های مقامات اطلاعاتی خود در مورد ارزیابی مسائلی مانند ایران را زیر سوال برده و اعلام کرده که «آنها اشتباه می کنند» و «باید به مدرسه بازگردند». و این هفته او سازمان سیا را برای استفاده از برادر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به عنوان جاسوس ملامت کرد و گفت: «من اجازه نخواهم داد در دولتم این اتفاق بیفتد.»

همه اینها می توانند پرسش هایی را مطرح کنند که تنش های بین المللی مانند انفجار دو تانکر نفتی در روز پنجشنبه باعث افزایش اضطراب در مورد مهم ترین مسیر حمل و نقل نفت و چشم انداز افزایش درگیری های نظامی می شود. هنگامی که ترامپ روز جمعه به روزنامه فاکس نیوز گفت «ایران این کار را انجام داده»، از کشور خود خواست تا حرف های او را بپذیرد.

«جین پساکی» مدیر ارتباطات کاخ سفید و سخنگوی وزارت خارجه در دولت اوباما گفت: «اعتبار ترامپ در حد یک فروشنده روغن مار است. حرف های او ممکن است برای فروش محصولاتی با نام تجاری خاص خود به طرفداران سیاسی اش معتبر باشد، اما در دوره های حساس مانند مورد ایران، مردم اعتمادی به او ندارند.»

مقامات کاخ سفید روز جمعه در مورد اعتبار رئیس جمهور اظهارنظری نکردند اما یک مقام ارشد دولت ترامپ که خواست نامش فاش نشود، گفت: ترامپ برای توجیه جنگ، تهدید را تشدید نمی کند. ترامپ از زمانی که یک کاندیدای ریاست جمهوری بود، به هیچ وجه تمایلی به این نداشت که به نوعی مداخله نظامی همچون دولت بوش را به راه اندازد.

در واقع، ترامپ در مصاحبه تلفنی اش در روز جمعه با فاکس نیوز، پاسخ حساب شده ای را ارائه داد و از هر گونه تهدید یا بحث در مورد اقدام نظامی جلوگیری کرد. در حالی که او ایرانیان را محکوم کرد، به طور علنی از احتمال انتقام جویی صحبت نکرد و در واقع او بار دیگر گفت او برای مذاکره با تهران آماده است.

با این حال، ترامپ با حقیقت رابطه خوبی ندارد و این یکی از ویژگی های تعیین کننده ریاست جمهوری اوست. در روز 7 ژوئن، گزارش راستی آزمایی واشنگتن پست از طرح 10،796 ادعای دروغ و یا گمراه کننده توسط ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری اش خبر داد.

رئیس جمهور این گزارش ها را به عنوان «اخبار جعلی» توسط روزنامه نگارانی که «دشمنان مردم» هستند، رد می کند. این هفته او به «جورج استفانوپولوس» خبرنگار ای بی سی نیوز اظهار داشت که او حقیقت را می‌گوید. ترامپ گفت: «من حقیقت را دوست دارم. شما می دانید، من واقعا یک فرد صادق هستم.»

اما مردم چنین نظری ندارند. نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک در ماه گذشته نشان داد که تنها 35 درصد از آمریکایی‌ها به ترامپ اعتماد دارند که در مورد مسائل مهم حقیقت را می گوید؛ در مقابل 52 درصد به رسانه‌های خبری بیشتر اعتماد دارند.

حتی حامیان رویکرد سختگیرانه ترامپ در قبال ایران هم، اظهارات او را در مورد حادثه اخیر معتبر نمی دانند. «مارک والاس» مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای و منتقد توافق هسته‌ای ایران گفت دولت برای اظهارنظر در مورد چنین موضوعاتی، باید بر اطلاعات مسئولان حرفه‌ای تکیه کنند؛ نه اینکه خودش بیانیه صادر کند.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها