پدیده شراره‌ خورشیدی در دهه آینده آغاز می‌شود

ناسا اعلام کرد که خورشید در دهه آینده وارد مرحله 11 ساله از فعالیت خود می‌شود و پدیده شراره‌های خورشیدی رخ می‌دهد.

پدیده شراره‌ خورشیدی در دهه آینده آغاز می‌شود
کد خبر: 312675
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ۱۱:۵۹:۴۹

اعتمادآنلاین| ناسا آب و هوای فضایی یک دهه آینده را برای فضانوردان پیش‌بینی کرد.

براساس گزارش «ناسا»، مطالعات جدید آژانس فضایی آمریکا، نشان داد که خورشید در حال حرکت به سمت یک دوره یازده‌ساله از فعالیت لکه خورشیدی است؛ این بدان معناست که احتمال حمله شدید انرژی خورشید به فضا وجود دارد که می‌تواند خطر مرگی برای فضانوردان باشد.

گفتنی است؛ یکی از بزرگ‌ترین خطراتی که مسافران فضا را تهدید می‌کند، تابش‌های فضایی است که یکی از بزرگ‌ترین منابع این تابش‌ها، خورشید است. اگرچه ممکن است ما در زندگی روزمره خود با این امر روبرو شده باشیم اما خورشید یک ستاره متغیر است که مکانیسم‌های بسیار پیچیده‌ای دارد و دانشمندان تاکنون به طور کامل آن را درک نکرده‌اند.

طبق پیش‌بینی‌ها، در این دوره یازده ساله فعالیت خورشید افزایش و کاهش می‌یابد و این نوسان فعالیت در تعداد لکه‌های خورشیدی در سطح خورشید، مشخص شده است. لکه‌های خورشیدی مناطقی با طوفان‌های مغناطیسی هزار بار قوی‌تر از میدان مغناطیسی زمین هستند.

اگر زمانی که خورشید بیشترین فعالیت راداشته باشد و تعداد این لکه‌ها زیاد شود، پدیده شراره‌های خورشیدی رخ می‌دهد، همانند آنچه که در آگوست سال 1972 و در بین ماموریت آپولو 16 و 17 به وقوع پیوست. این شراره‌ها برای مسافران فضایی و حتی کاوشگرانی که در خارج از جو زمین هستند، خطرناک است.

طبق گفته ناسا، دوره بعدی این فعالیت در سال 2020 آغاز و در سال 2025 به اوج خود می‌رسد؛ البته ممکن است تعداد لکه‌ها 30 تا 50 درصد نسبت به دوره پیشین کاهش یابد که ضعیف‌ترین میزان ثبت شده در دو قرن گذشته است.

براساس این گزارش، این نوع پیش‌بینی‌ها نه تنها از فضانوردان محافظت می‌کند بلکه به ماموریت‌های بدون سرنشین و شبکه‌های رو به رشد زمین که تمدن ما به آنها وابسته است، کمک می‌کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها