وزیر بهداشت تاکید کرد:

ضرورت بازنگری در قوانین حوزه بلایای طبیعی

سعید نمکی، وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمان وقوع حوادث نیازمند فرماندهی واحد هستیم، گفت: قوانین حوزه بلایای طبیعی نیازمند بازنگری هستند.

ضرورت بازنگری در قوانین حوزه بلایای طبیعی
کد خبر: 312706
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ۱۲:۵۶:۴۳

اعتمادآنلاین| سعید نمکی، وزیر بهداشت در نهمین کنگره سلامت در حوادث و بلایا ضمن تشکر از گروه‌های مختلف پزشکی برای حضور در این همایش بیان داشت: بسیج جامعه پزشکی گوهر بازمانده از روزهای سخت دفاع مقدس است.

وی گفت: بسیج جامعه پزشکی امروز هم در دفاع از مرزهای سلامت همراه ما بوده و نقش بسزایی در بسیج ملی کنترل فشار خون ایفا کرده است.

نمکی گفت: کاهش مرگ و میرها در گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان و زنان در عرصه بین‌المللی برای ما به عنوان افتخار بوده و بهره‌های بزرگی در نظام سلامت برای ما داشته است. مرگ و میر کودکان زیر 5 سال و مرگ و میر زنان باردار به کمتر از یک دهم در قبل از انقلاب رسیده است و پوشش واکسیناسیون کشور به 100 درصد ارتقا پیدا کرده است.بلایای طبیعی

وزیر بهداشت گفت: در بین کشورهای شرق مدیترانه سال‌ها پیش رتبه اول در کنترل بیماری‌های واگیردار را کسب کردیم در همان روزها یعنی حدود 30 سال پیش که به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت فعالیت می‌کردم هراس این را داشتیم که در سیاه‌چاله بیماری‌های غیرواگیر مانند حوادث جاده‌ای و تروما ما را بر آن داشت تا اداره کل بیماری‌های غیرواگیر را ایجاد کنیم.

نمکی ادامه داد: کشورهایی که در زمینه مدیریت بیماری‌های واگیر موفق بوده‌اند به سمت برنامه‌ریزی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر حرکت می‌کند اما در سال 96 نشان می‌دهد 380 هزار نفر در کشور ثبت شده که 313 هزار مرگ به دلیل بیماری های غیرواگیر بوده و در بین آنها 97 هزار مرگ به دلیل فشار خون بالا بوده است.

وزیر بهداشت افزود: معنی کشور توسعه‌یافته این است که برای شهروندان آن کشور، حاکمیت درست و مبتنی بر عقل و علم بتواند از عوامل خطر در نظام سلامت را کاهش دهد. این تعریف منطقی‌ترین طریق توسعه است تا با حاکمیت مطلوب بتوانید بیماری‌ها را برای شهروندان یک کشور مهار کنیم.

نمکی افزود: یکی از پرمخاطره‌ترین کشورها در زمینه حوادث طبیعی ژاپن است و این موضوع نقشی در توسعه ندارد اما اگر حاکمیت کشوری نتواند با تکیه بر افزایش آگاهی عمومی و استفاده از روش های پیشگیرانه عوامل خطرزا را مهار کند اعلام می‌شود که آن کشور پا به عرصه توسعه‌یافتگی نگذاشته است.

وزیر بهداشت افزود: آمادگی مردم جامعه در برابر بلاهای طبیعی مهم است روزی با حذف طاعون جزو بلاهای طبیعی به شمار می‌رفت اما علم و دانش و آمادگی مردم برای مقابله با این پدیده ها توانست آنها را مهار کند امروز در هیچ جای دنیا و با بلایای طبیعی شناخته نمی شود.

نمکی با بیان اینکه ما به عنوان یکی از کشورهای حادثه‌خیز هستیم اظهار داشت: 30 سال قبل طرح پیشگیری از حوادث و شبکه بهداشت و درمان کشور ادغام شد و در آن روز از بزرگان زلزله دنیا دعوت کردیم تا در تهران به عنوان شهری که ممکن است در آن زلزله رخ دهد حضور پیدا و این کمیته فعال شد، امروز اگر بخواهیم آنالیز دقیقی از مسائل تهدیدکننده سلامت داشته باشیم می توانیم آنها را در 3 سطح بررسی کنیم.

وی تصریح کرد: قوانین موجود کشور در رابطه با بلایای طبیعی نیازمند بازنگری است و هنوز فرماندهی واحد در زمینه بلایای طبیعی نداریم، سازمان پدافند غیرعامل فعالیت خود را دارد، وزارت کشور و هلال احمر و سازمان اورژانس نیز فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند، در اوج بحران‌ها جزیره‌ای عمل کردن یکی از مشکلات است.

نمکی گفت: در حوزه ساخت و ساز کشور قوانین زیادی وجود دارد اما اگر زلزله بالای 6 رشته در شهری مثل تهران رخ دهد کدام یک از این بناهای تأیید شده دوام خواهند داشت؟ در زلزله رودبار و منجیل نیز برخی ساختمان‌هایی که به عنوان ضد زلزله ساخته شده بودند فرو ریختند.

نمکی گفت: در حادثه سیل اخیر حتی یک مورد اپیدمی گزارش نشد، برای توسعه و عمران کشور باید آموزش را ارتقا دهیم، باید آموزش‌ها از مدرسه آغاز شود و کاهش خطر بلایا در ذهن دانش‌آموزان نهادینه شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: آموزش مهمترین رکن ارتقای نظام سلامت در تمام دنیا است و راهکار اصلی توسعه‌یافتگی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آموزش دانشجو و تیم پزشکی و خدمت‌رسانان در بلایا باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: به طور مثال در هنگام سال تحویل یا خانه تکانی شب عید شاهد افزایش حوادث است که با آموزش‌های لازم می‌توان از وقوع آنها پیشگیری کرد.

نمکی اعمال مدیریت منسجم در حوادث از جمله مواردی دانست که باید به آنها توجه کرد و گفت: در خصوص تروما و نقل و انتقال حادثه‌دیده مدیریت صحیحی صورت نمی‌گیرد که‌ باید به این موضوع توجه شود. در وزارت بهداشت در خصوص مدیریت بلایا، بلایا نیازمند همکاری بین‌بخشی هستیم و درصددیم تا شرکای خودمان را در حرکت بین‌بخشی تعریف کنیم و ببینیم چه کسانی می‌توانند به ما کمک کنند و ساختاری تعریف شود که موازی‌کاری بین معاونت‌ها صورت نگیرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها