در اختتامیه دومین جایزه ادبی ارغوان مطرح شد:

آیدین آغداشلو: فرهنگ ما شایگان را در یکصد سال اخیر حاصل داد/ حسین سناپور: تمام انگیزه من کشف داستان‌نویسان بااستعداد است/ لیلی گلستان: حمایت از نویسنده‌های جوان وظیفه اصلی ناشران است/ فرهاد توحیدی: امیدوارم نویسنده‌های ما داستان‌های کوتاه و پخته‌تری را با

آیدین آغداشلو گفت: «به رسم ادب به خودم اجازه می‌دهم این چند کلمه را درباره داریوش شایگان بگویم. شایگان یکی از عمده‌ترین نمونه‌هایی بود که فرهنگ ما در یکصد سال اخیر حاصل داده بود. جای خالی‌اش و جایگاه خالی‌اش معلوم شده. شایگان علامه عصر ما بود. او علامه‌ای متعلق به زمانه خودش بود. درباره زندگی‌اش خیلی گفته و نوشته شده و خیلی مهم است که بدانیم چه کسی دیگر بین ما نیست و احساس فقر کنیم. چیزهایی هستند که وقتی از دست می‌روند به‌ راحتی قابل جایگزینی نیستند و داریوش شایگان نیز همین‌طور بود. او بی‌جایگزین ماند، و ماند.»

آیدین آغداشلو: فرهنگ ما شایگان را در یکصد سال اخیر حاصل داد/ حسین سناپور: تمام انگیزه من کشف داستان‌نویسان بااستعداد است/ لیلی گلستان: حمایت از نویسنده‌های جوان وظیفه اصلی ناشران است/ فرهاد توحیدی: امیدوارم نویسنده‌های ما داستان‌های کوتاه و پخته‌تری را با
کد خبر: 312737
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ۱۵:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مراسم اختتامیه دومین جایزه ادبی ارغوان شامگاه پنجشنبه 23 خرداد 98 در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. اجرای این مراسم بر عهده پژمان بازغی بود و در آغاز مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان فرا خوانده شد و چنین گفت: خانه هنرمندان ایران مفتخر است که پایگاه حمایت از اقدامات فرهنگی و هنری است. ضمن عرض خیرمقدم از سوی خانه هنرمندان، اینکه اقدامی فرهنگی شروع شود و ادامه یابد جای خوشبختی است. امیدوارم در دوره‌های بعدی جایزه ارغوان نیز میزبان شما بزرگواران باشیم.


پس از صحبت‌های رجبی‌معمار کلیپی از سال گذشته پخش شد. سپس اوژن حقیقی دبیر دومین جایزه ادبی ارغوان پشت تریبون رفت و گزارش دبیرخانه دومین جایزه ادبی ارغوان را قرائت کرد:

عکس1


مفتخریم که مراسم اهدای جوایز دومین دوره جایزه ارغوان با موضوع «شب» در بخش داستان کوتاه را در کنار شما جشن می‌گیریم. جایزه‌ای که با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و کشف و حمایت از نویسندگان جوان و بااستعداد از شهریور 1396 توسط انتشارات هفت‌رنگ آغاز به کار کرد و هدف اصلی آن حمایت از جوانان در حوزه داستان کوتاه است.


شورای سیاست‌گذاری جایزه ارغوان مهرماه 1397 بعد از جلسات متعدد، موضوع، قوانین، مقررات، آیین‌نامه و فراخوان دومین دوره جایزه ارغوان را آماده و در مرحله بعدی چینش هیات انتخاب و داوری را آغاز کرد .


با نظر این شورا، «شب» به عنوان موضوع دوره دوم جایزه ارغوان انتخاب و شرایط سنی شرکت در مسابقه همانند دوره گذشته حداکثر 30 سال مقرر شد.

عکس1



هیات انتخاب دوره اول (بر اساس حروف الفبا):
فرشته احمدی، فرهاد توحیدی‌، محمد چرمشیر، سپیده شاملو، مهسا محب‌علی

هیات داوران (بر اساس حروف الفبا):
احمد پوری، حسین سناپور و لیلی گلستان
ما را در این مهم یاری کردند که از تمامی آنها بسیار سپاسگزاریم.

دوره دوم جایزه ارغوان از دی‌ماه 1397 آغاز و تا 20 فروردین 1398 بیش از 400 داستان به دبیرخانه جایزه ارسال شد که از این تعداد 376 داستان کوتاه واجد شرایط شرکت در مسابقه بودند. 152 نفر از این افراد مرد و 224 نفر از آنها زن هستند.

هیات انتخاب کار بازخوانی آثار را در تاریخ 20 اردیبهشت‌ماه به پایان رساندند و 30 داستان نهایی را در اختیار هیات داوران قرار دادند. که از این تعداد 15 نفر زن و 15 نفر مرد هستند.


هیات داوران در 11 خردادماه 10 اثر نهایی را در اختیار دبیرخانه جایزه ارغوان قرار دادند.

عکس1


امروز جایزه ارغوان به عنوان جایزه‌ای خصوصی که داستان‌های چاپ‌نشده را داوری می‌کند با کسب تجربیات ارزشمند ازهیات انتخاب و داوران با افتخار اعلام می‌دارد که به هدف خود که معرفی جوانان مستعد بوده است رسیده و از حامیان این جایزه جناب آقای غلامعلی سلیمانی مدیر محترم کارخانجات کاله، جناب آقای علیرضا رمضانی مدیر محترم نشر مرکز، جناب آقای نوید رجایی‌پور مدیر محترم پرشین بلاگ، جناب آقای محمود رضا بهمن‌پور مدیر محترم چاپ و نشر نظر، آقای عمید نایینی و گروه روزنامه‌های همشهری و خانه هنرمندان ایران تشکر ویژه‌ای داشته و از حمایت آنها از جایزه ارغوان سپاسگزاریم. در آخر از تمام افرادی که ما را در این یک سال همراهی کرده و پشتیبان‌مان بوده‌اند به خصوص شورای سیاست‌گذاری دوره دوم متشکل از آقایان ابراهیم حقیقی، امیر اثباتی، آرش صادقی، بهرنگ تنکابنی و انتشارات هفت‌رنگ که از هیچ کمکی دریغ نکرده و بدون حضور آنها این اتفاق میسر نبود، کمال تشکر را داریم.


پس از او، نوبت فرهاد توحیدی یکی از اعضای هیات انتخاب جایزه بود که سخن بگوید: کار در هیات انتخاب کار سختی است، کار گل است. مخصوصاً وقتی جایزه‌ای با استقبال مواجه می‌شود این کار سخت‌تر می‌شود. امسال تعداد داستان‌ها رشد قابل توجهی کرده بود. شاید موضوع جای خیال‌ورزی بیشتری داشت. من از حضور در هیات انتخاب استقبال می‌کنم چون فرصتی برای آشنایی با ذهن و خلوت جوانان است. امسال در مجموع کیفیت آثار بهتر بود، هرچند از ضعف‌های عمومی‌ای که در همه حوزه‌های ادبی به چشم می‌خورد خبری نبود، اما شاید حدود 50 داستان قابل تامل وجود داشت. امیدوارم در قدم‌های بعدی این جایزه، داستان‌های کوتاه پخته‌تری با فارسی سره و بدون غلط به دست ما برسد.

عکس1


پس از صحبت‌های فرهاد توحیدی، با همراهی ابراهیم حقیقی و امیر اثباتی نفرات دهم تا چهارم اعلام شدند:


لوح تقدیر، چاپ اثر در کتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان‌نویسی در موسسه فرهنگی هنری این/جا تعلق می‌گیرد به

جایگاه دهم- خانم زینب قربانی (تهران )

جایگاه نهم- خانم آرمیتا زراسی (کرج)

جایگاه هشتم- آقای محمدرضا عزیزی (شیراز)

جایگاه هفتم- آقای محمدصادق افشاری (کرج )

جایگاه ششم- خانم فیرروزه زارع (شیراز)

جایگاه پنجم- آقای منوچهر زارع‌پور (تهران )

جایگاه چهارم- آقای کاظم حاجی آقایی (مشهد).

سپس یادبودی از داریوش شایگان نویسنده و فیلسوف صورت گرفت و آیدین آغداشلو پشت تریبون رفت و درباره او گفت: به رسم ادب به خودم اجازه می‌دهم این چند کلمه را درباره داریوش شایگان بگویم. شایگان یکی از عمده‌ترین نمونه‌هایی بود که فرهنگ ما در یکصد سال اخیر حاصل داده بود. جای خالی‌اش و جایگاه خالی‌اش معلوم شده. شایگان علامه عصر ما بود. او علامه‌ای متعلق به زمانه خودش بود. درباره زندگی‌اش خیلی گفته و نوشته شده و خیلی مهم است که بدانیم چه کسی دیگر بین ما نیست و احساس فقر کنیم. چیزهایی هستند که وقتی از دست می‌روند به‌ راحتی قابل جایگزینی نیستند و داریوش شایگان نیز همین‌طور بود. او بی‌جایگزین ماند، و ماند. با اینکه بیش از نیمی از عمرش را خارج از ایران گذراند، اما همچنان تصمیم گرفت بین ما بماند. اهمیت خاص داریوش شایگان در میزان معرفتش نبود، بلکه در این بود که این معرفت را مصروف پیوند دادن جهان‌های پاره‌پاره کرد. شاگرد علامه طباطبایی و هانری کوربن بود و همیشه از آنها به نیکی یاد می‌کرد. تا آخر عمرم وامدار داریوش شایگان خواهم بود.

عکس1

پس از آغداشلو، حسین سناپور از اعضای هیات داوران، پشت تریبون رفت و گفت: امیدوارم دوستان داستان‌نویس متوجه باشند که انگیزه ما از حضور در هیات‌ داوران چنین جایزه‌ای پرداختن به داستان‌نویسی جوان‌هاست. امسال مجموعاً داستان‌ها خیلی بهتر شده بودند و کیفیت آثار نزدیک به هم بود و تقریباً همه خوب بودند، و این خوشحال‌کننده است. این جایزه به نوبه خود سعی کرده تلاش جوانان را ببیند که این قابل تقدیر است.


سپس از احمد پوری و لیلی گلستان دیگر اعضای هیات‌ داوران دعوت شد تا در کنار سناپور برای اعلام نام نفرات اول تا سوم روی صحنه بیایند:


با نظر و رای هیات داوران جایزه ارغوان


جایگاه اول:


تندیس جایزه ارغوان، 20 میلیون ریال جایزه نقدی، لوح تقدیر، چاپ اثر در کتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان‌نویسی درموسسه فرهنگی هنری این/جا تعلق می‌گیرد به
خانم زهرا گودرزی

جایگاه دوم:


لوح تقدیر، چاپ اثر در کتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان‌نویسی در موسسه فرهنگی هنری این/جا تعلق می‌گیرد به خانم عظیمه کنعانی

جایگاه سوم:


لوح تقدیر، چاپ اثر در کتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان‌نویسی در موسسه فرهنگی هنری این/جا تعلق می‌گیرد به خانم سیده فاطمه حجازیان.

از دیگر حاضران در این مراسم می‌توان به عزیز ساعتی، میترا محاسنی، محمدرضا غفاری، همایون ارشادی، ستاره پسیانی، امید نعمتی، لیلی فرهادپور، سروش صحت، سمیرا علیخان‌زاده، بهرام دهقانی، خسرو دهقان، آتوسا قلمفرسایی، نیلوفر رجایی‌فر و... اشاره کرد.

عکس1


تقریباً همه خوب بودند و این خوشحال‌کننده است. این جایزه به نوبه خودش سعی کرده تلاش جوانان را ببیند که این قابل تقدیر است.


سپس از احمد پوری و لیلی گلستان دیگر اعضای هیئت‌داوران دعوت شد تا در کنار سناپور برای اعلام نام نفرات اول تا سوم روی صحنه بیایند:


با نظر و رای هیات داوران جایزه ارغوان


جایگاه اول:


تندیس جایزه ارغوان ،20 میلیون ریال جایزه نقدی ، لوح تقدیر، چاپ اثر در کتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان نویسی درموسسه فرهنگی هنری این/جا تعلق می گیرد به خانم زهرا گودرزی

جایگاه دوم:


لوح تقدیر، چاپ اثر در کتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان نویسی درموسسه فرهنگی هنری این/جا تعلق می گیرد به خانم عظیمه کنعانی

جایگاه سوم:


لوح تقدیر، چاپ اثر در کتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان نویسی درموسسه فرهنگی هنری این/جا تعلق می گیرد به خانم سیده فاطمه حجازیان

از دیگر حاضران در این مراسم می‌توان به عزیز ساعتی، میترا محاسنی، محمدرضا غفاری، سروش صحت، ستاره پسیانی، لیلی فرهادپور، بهرام دهقانی، خسرو دهقان، آتوسا قلمفرسایی ،نیلوفر رجایی فر ،سمیرا علیخانزاده و... اشاره کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها