در روز جهانی صنایع دستی مطرح شد؛

امیری کارشناس صنایع دستی: بازارسازان صنایع دستی، تاریخ ساز هستند/ عبداللهی رییس اتحادیه صنایع دستی: ایستادگی اتحادیه صنایع دستی، مقابل شاکیان  شرکت تلفیق مینا و خاتم

مراسم روز جهانی صنایع دستی با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه صنایع دستی و نیز بازار سازان فروش صنایع دستی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

امیری کارشناس صنایع دستی: بازارسازان صنایع دستی، تاریخ ساز هستند/ عبداللهی رییس اتحادیه صنایع دستی: ایستادگی اتحادیه صنایع دستی، مقابل شاکیان  شرکت تلفیق مینا و خاتم
کد خبر: 312803
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ۱۶:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| در این مراسم که عصر روز جمعه به همت شرکت تلفیق هنر مینا و خاتم هوشمند و شرکت تعاونی هنر باستان در محل تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد از جمعی از هنرمندان و نیز بازار سازان عرصه صنایع دستی تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم سید مرتضى مرتضوى مدیر عامل شرکت تلفیق مینا و خاتم هوشمند گفت: من براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آرزو دارم روزی درب چاه های نفت را ببندیم اعلام می کنم که با فروش صنایع دستی، درب چاه های نفت را خواهیم بست.

مرتضوی با اشاره به تاریخچه شکل گیری این شرکت گفت: کسانی که به من قوت دادند تا در این مسیر قدم بردارم در صف اول و جلوی این مجلس نشسته اند. وقتی میخواستم با هر شخصی ارتباط برقرار کنم تا کار پیش برود به من می گفتند که برای خرج و مخارج خانواده آنها مبلغی را کنار بگذارم.

وی افزود: من هر کسی که چنین سخنی را گفت از او فاصله گرفتم چون معتقد هستم که هنر از پاکی می آید. بر این اساس کاری که قرار است در آینده بازرگانان بزرگ شرکت تلفیق‌هنر انجام دهند نباید حتی یک لکه سیاه هم در آن باشد. پس از چند ماه دویدن در سال 95 حجت الاسلام نیکزاد را دیدم. اغلب کسانی که با من آشنا هستندف داستان آشنایی من با جناب آقای نیکزاد را می دانند داستانی که مربوط به خیابان پاستور می شود.

مدیرعامل شرکت تلفیق هنر تصریح کرد: جایی که من برای حاج آقای نیکزاد آب هویج بستنی خریدم و ایشان جرعه ای اندک از آن نخوردند . من وقتی به ایشان گفتم که حاج آقا پول این اب هویج با مسافر کشی از طریق موتور و به صورت حلال در آمده است ایشان از آن تناول کردند. وقتی صحبت های من برای حاج آقای نیکزاد به اتمام رسید ایشان بر خلاف دیگران که درخواست پول داشتند گفتند چه کمکی از من برمی‌آید؟

وی افزود: وقتی صحبت های حاج آقای نیکزاد به اتمام رسید من یک سوال داشتم و گفتم که برای طرح هنری خود، دوازده سال زحمت کشیده ام اما تمام دغدغه من این است که این طرح و کاری که قصد انجام آن را دارم شرعی است یا خیر؟ ایشان در پاسخ فرمودند که خیر مشکل شرعی ندارد. جالب است بدانید که ما تنها شرکت فروش فضای مجازی هستیم که فروش را برای مجموعه خود محدود کرده ایم یعنی آنکه هرکس بیش از 3 عدد کالا نمی تواند از شرکت ما خریداری کند.

مرتضوی در ادامه با تقدیر از مهندس یزدانی گفت: وقتی پیش ایشان مراجعه کردم ایشان بدون هیچ منت و سوالی از من خواستند که سندی در اختیارشان بگذارم تا ایشان هزینه های اولیه طرح‌ها را متقبل شوند و یا در عوض سندف چکی به آنها بدهم. اما من هیچ کدام از این موارد را نداشتم. ایشان در تاریخ 28 اسفند سال 95 بدون آن که از من چیزی طلب کنند زنگ زدند و گفتند که پول شما حاضر است.

این فعال عرصه صنایع دستی با انتقاد از عملکرد دولت و مسئولین برای حمایت از طرح های هنری و صنایع دستی گفت: به دفعات مختلف در طول دو سال عمر شرکت، مسئولین و دولتی ها، برای من دردسر ایجاد کردند. دولتمردانی که در طول 5 یا 6 سال عمر دولت هیچ‌ کاری برای هنر و صنایع دستی در این کشور نتوانستند انجام دهند. مسئولینی که از آمار و خروجی های شرکت ما استفاده می‌کنند اما اسمی از آن نمی آورند . دو سال به این مسئولین التماس کردم و خواهش کردم که غرفه در نمایشگاه صنایع دستی تهران به من بدهند اما زیر بار نرفتند. حتی من اعلام کردم می توانم 50 درجه کیفیت صنایع دستی ایران را ارتقا دهم و به نمایش می گذارم اما آنها قبول نکردند.

مرتضوی افزود: جالب است بدانید که از مبحث جایگزینی صنایع دستی به جای فروش نفت، آمریکایی‌ها به لرزه افتاده اند. چراکه دنیا بیشتر از مسئولین صنایع دستی و گردشگری کشورمان به هنری که مردمان ایرانی آن را تولید می کنند واقف هستند. شاید به خاطر همین باشد که وقتی یک هنرمند ایرانی از کشور خارج می‌شود و به خارج می رود خارجی ها او را به شدت تحویل می گیرند..اما این هنرمند تا وقتی در داخل کشور زندگی می کند کسی او را نمی شناسد.

این هنرمند صنایع دستی با اشاره به ثبت شرکت تعاونی تلفیق هنر باستان توسط مراد پور گفت: او مردی است که همواره در کنار هنرمندان ایستادگی کرده است. دفتر شرکت ما را پلمپ کردند اما من می دانم که کارمندان تعزیرات و یا نیروی انتظامی افراد شریفی هستند اما دلیل این کار به خاطر زاویه نگاه برخی مسئولین وزارت صنعت و معدن و تجارت با فعالیت ما است که امیدوارم این موضوع نیز مرتفع شود.

مرتضوی تصریح کرد: ما از نقطه صفر شروع نکردیم بلکه از نقطه منفی 10 هزار آغاز کردیم و تازه داریم به مرحله نقطه صفر می‌رسیم. ما هزاران برابر حال حاضر،‌ آماده هستیم که تعهد بدهیم . چون با افراد هنرمندی فعالیت می‌کنیم که دلشان برای نظام مقدس شان می سوزد. جالب است بدانید که در کش و قوس اتفاقات مختلف با افراد متعددی آشنا شدیم. هر کسی در روز اول به من می‌گفت که پشت شما چه کسی است من می گفتم خدا. عقیده دارم وقتی کار را به خدا بسپاریم همه چیز حل می شود.

وی افزود: باید خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنیم به خودمان ببالیم. ما در سرزمینی زندگی می کنیم که هر گوشه آن پر از گوهر است. هر چقدر بیشتر وارد اقیانوس صنایع دستی می شویم می‌فهمیم که چه عمق عظیمی دارد. وقتی فعالیت خود را شروع کردم قول دادم که فروش صنایع‌دستی را 10 برابر کنم و این موضوع به همت شما هنرمندان محقق شد. در سال 98 کار به جایی رسیده است که دیگر کسی از هنرمندی چکی کارش را نمی خرد و اغلب کارها به صورت نقد و گاهی با پیش پرداخت خریداری می‌شود. من براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه روزی در چاه های نفت را ببندیم اعلام می کنم که با فروش صنایع دستی در چاه های نفت را خواهیم بست.

مرتضوی خاطرنشان کرد: من می دانم که با صنایع دستی می توانیم کشور را به اوج اقتدار اقتصادی برسانیم و من می دانم اگر تا به اینجا پیش آمده ایم و حتی در پله ی اول قرار داریم مرهون تلاش بازار یابانی هستیم که سقف نگاه هنر مندان ما را بالا برده و هنر آنها را به همه معرفی کرده اند؛ ما باید جایگاه سابق ایران را از چین و هند در صنایع دستی پس بگیریم.

امیری کارشناس صنایع دستی: بازارسازان صنایع دستی، تاریخ ساز هستند/ زیباترین ضریح شیعی را برای قبور ائمه بقیع می سازیم

در ادامه این مراسم شهرام امیری هنرمند برجسته صنایع دستی به ایراد سخن پرداخت و گفت: بعد از پایان جنگ جهانی دوم دنیا به خاک نشسته بود و آن چیزی که دنیا را نجات داد هنر صنایع دستی بود.

شهرام امیری، کارشناس پیکرتراشی، حجم‌سازی، سوخته نگاری، هنرمند عرصه آهنگسازی، خوانندگی و دکوراتور با اشاره به سابقه طولانی هنر در بین بشریت گفت: ابتدای شروع هنر صنایع دستی به پایان جنگ جهانی دوم منحصر نمی شود بلکه در ایران باستان، هنر ایرانی از ابتدای خلقت بشریت پا به عرصه گذاشت. نیاز بشریت به شکار و برآورده کردن احتیاجات آن، انسان را به خلق ابزارهای مختلف واداشت. و از آنجا که انسان همواره به دنبال منحصر سازی ابزارات مختلف است کاری کرد که این وسایل با هنر آمیخته شود و منحصر به هر فرد شود.

امیری با اشاره به تاریخچه ساخت زیورآلات توسط انسان در قرن های گذشته عنوان کرد: جالب است بدانید اولین برند سازی ها متعلق به قبایل انسانهای اولیه است که بر روی ابزار آلات خود منقش می‌کردند و پس از مدتی این برندسازی تبدیل به زیورآلات شده که اولین زیورآلات متعلق به آقایان بود. انسان های اولیه پس از سیر تکاملی و کار کردن برای ساخت ابزار آلات مختلف و وسایل خانگی کارهای خود را با هنر آمیختند.

این هنرمند صنایع دستی با اشاره به سبقه ی بازرگانی در ادوار گذشته و وجود هنرهای مختلف دستی تصریح کرد: بازرگانی کاری است که همواره باید در آن صبر و عشق داشت کسی که وارد بازرگانی می شود باید صبور باشد چون در این راه ضرر و زیان وجود دارد و جالب است بدانید که جاده ابریشم برای بازرگانان ساخته شده بود در این جاده 99 درصد وسایلی که جابجا می شد ساخته صنایع دستی انسان ها بود و به واسطه اینکه افراد و بازرگانان هشت ماه در جاده ابریشم رفت و آمد می کردند کسی سراغ ندارد مواد خوراکی در این مسیر جابجا شده باشد.

وی افزود: انواع زیر انداز ها پاپوش ها رو اندازها فرش ها و وسایل خانگی مختلف که هنر دستی انسان است در این راه جابجا می شود. در همین راستا ما اولین کشوری هستیم که توانستیم کاروان سراها را در داخل کشور بسازیم. در واقع این کاروانسراها محل توزیع و پخش وسایل صنایع دستی ایرانی بود یعنی اولین مراکز توزیع کالاهای صنایع دستی در کاروانسرا ها بود.

امیری با اشاره به لزوم آشنایی با فن فروش کالا و به خصوص صنایع دستی گفت: اقتصاددان های بزرگ اعتقاد دارند که اگر شما اقدام به تولید کالا بکنید تازه 40 درصد کار را انجام داده اید. برای فروش کالا نیاز به علم و بازرگانی است. جالب است بدانید در این راستا من از دانشجویان رشته بازرگانی سوال کردم که برای فروش یک کیلو پسته چه اقداماتی انجام میدهند؟ گفتند ما در این موضوع را چیزی نخوانده ایم.

وی افزود: بازارسازان ما در صنایع دستی تاریخ ساز هستند و من در مدت چهل سال تجربه چنین آمارهایی در مورد فروش صنایع دستی در کشور سراغ ندارم. اهمیت فروش صنایع دستی به سفره هنرمندان برمی‌گردد هنرمندان دیگر غصه ی این موضوع نمی خورند که اگر کالایی را می سازند روی دستشان بماند و مجبور باشند برای فروش تولیدات خود کیفیت آن را پایین بیاورند تا تقاضا برای خرید افزایش یابد.

امیری عنوان کرد: امیدوارم روزی فرا برسد که صنعتگران و هنرمندان ما دارای کارگاهی خصوصی باشند و خط تولید راه اندازی کنند که بتوانیم به کمک شرکت تعاونی تلفیق هنر باستان و شرکت بازرگانی تلفیق مینا و خاتم هوشمند، صنایع دستی را دوباره معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: من ادعا نمی کنم که صنایع دستی را به دنیا معرفی خواهیم کرد زیرا این صنایع دستی در دنیا شناخته شده است . چراکه اولین فرشی که از ایران پیدا شد زیر برف های سیبری قرار داشت؛ در صنایع دستی بخشی وجود دارد که هنرهای سنتی نام دارد . در هنرهای سنتی طراحی بر روی آن بسیار دشوار بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. شرط اول هنرهای سنتی، خلاقیت است. چراکه صنایع دستی یعنی تلفیق صنعت با دست . اما هنر های سنتی ما شکوفاگر معماری ما است.

امیری با اشاره به آثار هنری حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) گفت: تنها گالری ثابت دنیا که درب آن همیشه باز است جایی جز حرم امام رضا علیه السلام نیست که از کف ورودی حرم تا سقف آن جای آثار هنرمندان بزرگ و هنرهای برجسته ای از جمله گچبری قلمزنی و غیره مشهود است . جالب است که در این مجال به این نکته اشاره کنم که بخش اعظمی از هنر ایرانی را هنرمندان اصفهانی به خود اختصاص دادند و از 480 نوع هنر 259 آن متعلق به اصفهان است. اما مکاتب بسیار بزرگی همچون تبریز قزوین و غیره در هنر وجود دارد که در ادوار گذشته حرف‌های بسیاری را برای گفتن داشتند و جا دارد که به عنوان احیا گروه هنر ایرانی از این مکاتب نیز یاد کنید.

این هنرمند برجسته صنایع دستی خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید بسیاری از مساجد و معابد حرم‌ها کاخ ها و مراکز میراث فرهنگی ما را هنرمندان ایرانی ساختند . متاسفم که امروزه به اقتضای زمانه هنر ما به سمت مدرنیته حرکت می‌کند و مساجد ما نیز به این سمت حرکت می کنند. از زمانی که طاقچه ها از خانه‌ها برکشید ما جایی برای گذاشتن لاله عباسی پیدا نمی کنیم. جایی برای گذاشتن ترمه پیدا نمی کنیم امیدواریم روزی این طاقچه ها به خانه ها برگردد . اما همان طور که می‌دانید در آستانه سالگرد تخریب قبور بقیع در مدینه هستیم و امیدوارم روزی با حضور هنرمندان اصفهانی قزوینی تبریزی سمنانی و غیره زیباترین ضریح شیعی را در شهر مدینه برای قبور ائمه بقیع بسازیم.

عبداللهی رییس اتحادیه صنایع دستی: ایستادگی اتحادیه صنایع دستی، مقابل شاکیان شرکت تلفیق مینا و خاتم/ تضمین بازار فروش لازمه رونق هنر دستی است

در ادامه این مراسم که به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده بود سید محمد عبداللهی رییس اتحادیه صنایع دستی گفت: متاسفانه هنرمندان شرایط شان هر روز بدتر می شود ,و امروز تنها حمایت از هنرمندان، تضمین بازار فروش تولیدات آن‌هاست.

رییس اتحادیه صنایع دستی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبرى در زمینه تولید به نقش صنایع دستى در رشد و پیشرفت کشورمان و نیز فعالیت قانونی شرکت تلفیق مینا و خاتم هوشمند و نیز اهمیت و جایگاه هنر و آثار هنری در کشور پرداخت و گفت: درمورد هنر صنایع دستی حرف‌های بسیاری طی سالیان گذشته زده شده است اما می بینیم که متاسفانه هنرمندان شرایط شان هر روز بدتر می شود ,و امروز تنها حمایت از هنرمندان تضمین بازار فروش تولیدات آن‌هاست

وی افزود: برای رسیدن به این هدف ملی و فرموده رهبری برنامه ای نیاز است که اولین قدم، تولید آرشیو ملی هنرمندان است. در همین راستا یک هنر روسی که در یک کتاب به ثبت رسیده است در هر جای دنیا خریداری می شود اما به واسطه آنکه برخی از هنرهای ایرانی در جایی ثبت نشده اند به نام هنر ایرانی شناخته نمی شود.

عبداللهی با اشاره به لزوم برند سازی در زمینه فروش آثار هنر دستی تصریح کرد: دومین اقدام که باید انجام داد ، برند سازی است. در دل برندسازی باید برای مردم فرهنگ سازی کرد. مردم باید به این فرهنگ برسند که یک هنر دستی در تمام کشور های دیگر دارای ارج و قرب بسیاری است . چرا مردم باید از ماشین مازراتی و ابزار های خارجی و برندهای غیر ایرانی برای تشخص و فخرفروشی استفاده کنند و چرا مردم ما نباید با آثار فاخر ایرانی فخرفروشی کنند؟

وی با بیان این مطلب که صنایع دستی باید بر اساس نیاز روز تولید شود گفت: ما هنرمندی را حمایت نمی کنیم مگر آنکه 10 هنرمند نوپا را آموزش داده باشد و همچنین در صنایع دستی آن باید نوآوری باشد . به گونه ای که رویکرد کاربردی را در آثارش مشاهده کنیم. صنایع دستی باید بر باب سلیقه روز باشد ما نه تنها شرکت تلفیق هنر باستان را بلکه هر فرد شخصی و حقوقی را که حامی صنایع دستی باشد مورد حمایت قرار خواهیم داد.

رییس اتحادیه صنایع دستی تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های کارگاه‌های صنایع دستی این است که با اندک سرمایه ای می توان آن را تجهیز کرد لذا باید بر اساس توانمندی هر استان بتوانیم اشخاصی را تربیت کنیم تا بر اساس سلیقه روز اقدام به تولید کالا کنند و این کالا را به سایر کشورها نیز صادر کنیم.

وی افزود: این شروط را با شرکت تلفیق هنر در میان گذاشتیم و آنها نیز تعهد کردند که بر آن پایبند باشند این شرکت هر تولید کننده هنرمندی را با ثبت مشخصات افراد حقیقی و اعلام گزارشات تولیداتش به ما معرفی کرده است

عبداللهی عنوان کرد: امیدواریم که در آینده این شرکت با این توانمندی هنرمندان نوپا را نیز در این عرصه وارد کند ما از شرکت خواستیم که به جای تاسیس کارگاه های هنری در تهران که تجمیع امکانات وجود دارد به شهرها و استان های دور افتاده برود تا هنرمندان بدون واسطه تولیدات خود را به دست مصرف کنندگان برسانند و این تولیدات بر اساس سلیقه بازار باشد.

وی در ادامه این مراسم تاکید کرد: در واقع با نوآوری و فرهنگ سازی در تولیدات می توان صنایع دستی را متناسب و مبتنی بر سلیقه مصرف کننده تولید کرد. این شرکت تمام تولیدات خود را به ما مرجوع کرده تا قیمت گذاری کنیم و در همین جا تضمین می کنم که تمام شاکیان این شرکت را خود اتحادیه پاسخ خواهد داد در واقع هر شرکت و هر فرد حقیقی و حقوقی که در راستای پروتکل ها و شرایط اتحادیه حرکت کند مورد حمایت کامل ما خواهد بود.

عبداللهی ضمن قول تضمین خرید مواد اولیه تولیدکنندگان صنایع دستی با ارزان ترین قیمت عنوان کرد: با توجه به اهتمام شرکت تلفیق و هنر انشاءالله ایرادات جزئی نیز حل خواهد شد . ما تعهد کردیم که اگر هنرمندی در دورافتاده ترین نقطه کشور در اثر نوسانات قیمت مواد اولیه با مشکل مواجه شود این مواد اولیه را به ارزان ترین قیمت در اختیار آن هنرمند قرار دهیم. از طرفی نیز شرکت هایی مانند تلفیق هنر باید نوع شکل و کیفیت و کمیت بازار تولید را برای هنرمندان ما تشریح کنند تا آنان بر اساس سلیقه بازار کالاهای خود را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

وی افزود: به نظر من اعطای وام به هنرمندان در مرحله چندم خدمات وجود دارد و اگر ما بتوانیم تولیدات یک هنرمند را به راحتی به فروش برسانیم هزینه فروش تمام هزینه های جانبی تولید کننده را جواب خواهد داد.

رییس اتحادیه صنایع دستی تصریح کرد: در بحث صادرات صنایع دستی وظیفه اتحادیه است که بازارهای هدف را بشناسند و با شناسایی استانداردها، روانشناسی و قوانین بازارها تولیدات را بر اساس آن هدایت کند .در این راستا ایجاد گذرگاهها آسان کردن واردات و صادرات و نیز حل مشکلات گمرکی و غیره بر عهده اتحادیه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از صنایع دستی در حد حرف و کلام نمی گنجد و یک مسئول برای انجام کارهای خود مسئولیت بسیار سختی دارد. لذا ما باید سرمایه های کلان را به سمت صنایع‌دستی سوق دهیم که تولیدات و فروش صادرات آن ارزش افزوده بسیاری دارد.

صنعانی هنرمند صنایع دستی و پدر سنگ و گوهر ایران : رونق هنر و تولید یعنی تلفیق هنر/رشته ی سنگ و گوهر می تواند جایگزین فروش نفت بشود/ بازاریابی صنایع دستی باید بین المللی شود

در ادامه این مراسم نادر صنعانی استاد و هنرمند صنایع دستی و پدر سنگ و گوهر ایران تاکید کرد: هیچ گاه نگران پایان یافتن گاز و نفت در این کشور نباشید چون سنگ ها گوهر ها و کانی ها آینده ساز این کشور خواهند بود.

نادر صنعانی، با اشاره به جایگاه هنر و لزوم توجه به منابع غنی سنگ و گوهر در کشور گفت: رونق هنر و تولید یعنی تلفیق هنر شعار ما است.

وی افزود: ایران یکی از بزرگترین گلستان های سنگ و گوهر جهان است به طوری که یکی از ثروتمندترین قدرت های مالی جهان است. ما نباید نگران پایان یافتن گاز و نفت در این کشور باشیم چون سنگ ها، گوهر ها و کانی ها آینده ساز این کشور خواهند بود؛ این منابع سنگی با ارزش برای میلیون ها سال در این کشور می توانند ارزش آفرین باشند. رشته سنگ و گوهر که یکی از 450 رشته صنایع دستی کشور است به تنهایی می تواند جایگزین فروش نفت و گاز در این کشور شود.

این استاد برجسته صنایع دستی با اشاره به لزوم صادرات محصولات صنایع دستی تصریح کرد: صنایع دستی باید صادر شود و اگر بخواهیم صنایع دستی جایگزین فروش نفت شود باید به فکر صادرات باشیم. اما بهترین راه برای فروش آثار صنایع دستی، بازاریابی فضای مجازی و اینترنتی است. من در اغلب نمایشگاه های صنایع دستی جهان و به خصوص کشورهای مختلف اروپایی و همین اخیراً کشور چین حضور داشتم اما متاسفانه در هیچ کدام از این نمایشگاه ها غرفه ای از ایران وجود نداشته است.

وی تصریح کرد:جالب است بدانید که در یکی از نمایشگاه های خارجی غرفه ای به نام خراسان و غرفه ای دیگر به نام مشهد و غرفه دیگری به نام نیشابور وجود داشت که همه آنها اقدام به فروش فیروزه می‌کردند اما یک محصول و یا فیروزه ایرانی در آن وجود نداشت؛ در واقع افرادی با نام غرفه خراسان، مشهد و نیشابور دنیا را قبضه کردند اما ایرانی‌ها در آن وجود ندارند. باید جریان بازاریابی صنایع دستی بین المللی شود و برای صادرات محصولات صنایع دستی تلاش کرد؛ جالب است بدانید که 350 نوع ازصنایع دستی که یونسکو آن را اعلام کرده است متعلق به ایران است.

حسنخانی استاد عرصه هنر و رنگ شناسی: هنرمند باید آینه جلال الهی باشد

براساس این گزارش در ادامه مراسم روز جهانی صنایع دستی که به همت شرکت تلفیق هنر مینا و خاتم هوشمند و شرکت هنر باستان در محل تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد میثم حسن خانی گفت: هنرمند باید آیینه جمال و جلال الهی باشد و برای همین است که هنرمندان پای کار خود را امضا نمی‌کردند.

میثم حسن خانی، استاد عرصه ی هنر با اشاره به فلسفه ی رنگ شناسی و آشنایی با رنگ های روزهای هفته گفت: بزرگان رشته هنر عقیده دارند که کار باید برای خدا باشد؛ همه این حدیث نبوی را شنیده اید که می فرماید مومن آینه مومن است . در این باره می فرمایند که هنرمند، مومن اول و مومن دوم خداوند متعال است. در واقع هنرمند باید آیینه جمال و جلال الهی باشد برای همین است که هنرمندان پای کار خود را امضا نمی‌کردند و اینها آدابی است که در تمام هنرهای ما متجلی است.

حسن خانی عنوان کرد: چه در حوزه تولید و چه در حوزه فروش هنر و صنایع دستی باید بدانیم و آگاه باشیم که این آداب معنوی است که آثار ما را نگه می دارد. باید بدانیم که آثار هنری باید به گونه ای باشد که هم از لحاظ مادی و دنیایی ما را تامین کند و هم از لحاظ معنوی ما را رشد و تعالی بخشد.

این استاد برجسته هنری با تقسیم بندی انسان ها بر اساس روزهای هفته گفت: تمام انسان هایی که در این عالم هستند را می توان به هفت دسته اصلی تقسیم کرد که این عدد هفت از هفت روز هفته بدست می آید . در واقع هر کدام از ما متولد یک روز از هفت روز هفته هستیم. نظامی که به شاعر رنگ ها معروف است برای هر هفت روز هفته هفت وادی و پله ای از عرفان تعریف کرده که هر روز را نمادی از یک راه معنوی دانسته است.

حسن خانی تصریح کرد: به زعم بسیاری از اساتید در واقع شنبه روز آغاز است. بر همین اساس داستانی که نظامی در این‌باره تعریف می کند داستان هبوط و یا رانده شدن انسان از بهشت است لذا رنگ روز شنبه رنگ سیاه خواهد بود. سیاره این روز نیز سیاره زحل است. روز شنبه روز مقدس دین یهود و روزی است که جهان رنگ ظلمت می پوشد و جهان در غم از دست دادن بهشت خواهد سوخت. گفتنی است متولدین روز شنبه طالع خوبی دارند.

وی افزود: کسانی که در تاریکی هستند از روز شنبه به روز یکشنبه می رسند یکشنبه روز خورشید است؛ روزی که برای دین مسیحیت مقدس است و رنگ این روز رنگ ظهور آشکار شدن و روشنایی است.

حسن خانی عنوان کرد: اما روز دوشنبه روز ماه است و تنها روزی است که به نام بانوان نامگذاری شده است .جالب است بدانید که در بین بانوان ایرانی از مشتقات ماه نام های بسیاری برای زنان داریم رنگ روز دوشنبه رنگ سبز است که نمادی از پاکی و لطافت است دوشنبه رنگ تازگی و سبزی و خرمی است؛دوشنبه رنگ زنانگی و رنگ پاکی است.

وی افزود: انسان وقتی از تاریکی در آمد و نور را دید و پاک شد در روز سه شنبه باید رنگ عاشقی را بچشد . سه شنبه به رنگ سرخ و رنگ عشق است و سیاره آن مریخ نامگذاری شده است؛سه شنبه رنگ ایثار و ایستادگی به آنچه که اعتقاد دارید تا پای جان است . سه شنبه متعلق به داستان بانوی حصاری است بانوی حصاری بانویی از تبار روسیه است خواستگاران بسیار داشته است اما به اذن پدر پادشاه خود، قصری برای خود می‌سازد که حصاری داشته و درب مخفی بر آن گذاشته بودند.

در مسیر راه طلسم هایی را قرار می‌دهد و اعلام می‌کند که کسی که می خواهد به خواستگاری من بیاید باید طلسم ها را بشکند و درب قلعه را پیدا کرده و بعد به داخل قلعه بیاید سپس من 4 سوال از او خواهم پرسید که اگر پاسخ صحیح داد با آن شخص ازدواج خواهم کرد.

حسن خانی عنوان کرد: افراد زیادی در این راه به واسطه مواجه با طلسم های مختلف از بین می روند و این زن عکس خود را می کشد و در شهر پخش می کند تا اینکه جوانی آشنا با طلسم های مختلف که نزد پیرمردی این علوم را آموخته بود با دیدن عکس دختر قصد عزیمت به قصر این بانو را می کند.این جوان موفق می‌شود که طلسم های مختلف را بشکند و درب قلعه را یافته و وارد آن شود البته در این مجال باید گفت که نداشتن درب برای قلعه و یا مخفی بودن آن استعاره از آسمان است که درب آن مخفی است و یک روز باز خواهد شد.

وی افزود: اما پس از پاک شدن و عاشق شدن به روز چهارشنبه می رسیم روز چهارشنبه روز فرصت هایی است که خداوند به انسان می دهد. روز چهارشنبه به رنگ فیروزه ای است؛ فیروزه رنگ صوفیان است که هر صبح ردای فیروزه‌ای بر تن می کردند به این نیت که خدا را شکر که به ما فرصت دوباره دادی تا در این دنیا بذر نیکی بکاریم، تا در آخرت برداشت خوبی از آن داشته باشیم. فیروزه رنگ فرصتی دوباره است که استعاره از فرصت کم و اندک انسان در این دنیا است . هر روز صبح باید این فرصت دوباره را که از سوی خداوند متعال به انسان داده شده است شکر گذاری کرد.

این استاد هنر رنگ شناسی عنوان کرد: اما پنجشنبه رنگ تهی از رنگ و رنگ خاک است پنج شنبه رنگ اوج خاکساری و معرفت است در واقع پنجشنبه تهی از رنگ است؛ خدا نور بی رنگ و خلق آبگینه رنگین است. مولوی می‌گوید این انسان که رنگش از بی رنگی گرفته است چه می شود که در مقابل خداوند عصیان می کند؟

حسنخانی در پایان خاطرنشان کرد: انسان پس از گذر این روزها به روز جمعه و رنگ سفیدی و رنگ پاکی و نمادی از بی رنگی می رسد.رنگ سفید رنگ خداوندی است که مملو از پاکی خواهد بود.

تقدیر از هنرمندان و بازار سازان

در ادامه این مراسم از جمعی از هنرمندان و نیز بازارسازان عرصه صنایع دستی که با شرکت تلفیق هنر مینا و خاتم هوشمند همکاری داشته اند با اهدای لوح و هدیه تقدیر و تشکر به عمل آمد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها