تکنولوژی محاسبات ابری وارد کسب‌وکار بازی‌های ویدئویی می‌شود

فراتر از کنسول: انقلاب در صنعت بازی‌های کامپیوتری

پروژه بازی‌‌ ابری قرار است همان نقشی را که اسپاتیفای و نت‌فلیکس در حوزه موسیقی و فیلم دارند، برای بازی‌های ویدئویی ایفا کند؛ یعنی دسترس‌پذیر کردن آنها برای هر وسیله‌ای که امکان برقراری ارتباط با اینترنت را دارد. این اتفاق برای صنعت 140 میلیارد دلاری بازی‌های ویدئویی به معنای انقلاب است.

فراتر از کنسول: انقلاب در صنعت بازی‌های کامپیوتری
کد خبر: 313325
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۰۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بیش از 70 هزار گیمر، سازنده و منتشرکننده بازی‌های کامپیوتری برای مشاهده یا نمایش محصولات جدید خودشان در نمایشگاه محصولات سرگرمی الکترونیکی ((Electronic Entertainment Expo (E3) که از 11 ژوئن آغاز شد، گرد هم جمع شدند. امسال منتشرکنندگان بزرگی نظیر Ubisoft و Square Enix از فرصت این نمایش بزرگ سالانه استفاده کردند تا پیش‌نمایش بازی‌های جدید خود را به رخ دیگران بکشانند. «کیانو ریوز»، بازیگر مشهور هالیوود، چهره‌ای بود که در بازی «سایبرپانک 2077» به عنوان یکی از نقش‌های اصلی معرفی شد.

یکی از مهم‌ترین اطلاعیه‌های این نمایشگاه یکی از کوتاه‌ترین‌ها بود. اواخر برنامه دوساعته ارائه محصولات، فیل اسپنسر، رئیس بخش بازی‌های مایکروسافت، توضیحات بیشتری درباره پروژه xCloud و ورود مایکروسافت به بازی‌های ابری ارائه کرد. به گفته او، سرویس بازی‌های ابری ماه اکتبر عرضه خواهد شد.

بازی‌‌ ابری قرار است همان نقشی را که اسپاتیفای و نت‌فلیکس در حوزه موسیقی و فیلم انجام دادند برای بازی‌های ویدئویی ایفا کند؛ یعنی دسترس‌پذیر کردن آنها برای هر وسیله‌ای که امکان برقراری ارتباط با اینترنت را دارد. این اتفاق برای صنعت 140 میلیارد دلاری بازی‌های ویدئویی به معنای انقلاب است. اجرای بازی‌های جدید داشتن کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی قدرتمند را ضروری می‌کرد. پروژه بازی‌ ابری به دنبال آن است که بار محاسبات سنگین را از کنسول‌ها و کامپیوترها به دیتاسنترها (مراکز داده) منتقل کند و نتایج بازی را از طریق اینترنت به کاربران بازگرداند. گیمرها با این فناوری می‌توانند، صرفاً با داشتن ارتباط اینترنتی، تقریباً روی هر صفحه‌نمایشی با کیفیت بالا بازی کنند، حتی اگر سخت‌افزارشان ضعیف باشد.

به گفته پی‌یرز هاردینگ-رول، رئیس موسسه تحقیقاتی HIS Markit، مایکروسافت در جایگاه مناسبی برای عملیاتی کردن بازی‌های ابری قرار داد. این شرکت سابقه‌ای 20 ساله در تولید سری کنسول‌های ایکس‌باکس دارد، و پلتفورم ابری Azure مایکروسافت، پس از شرکت خدمات اینترنتی آمازون، بزرگ‌ترین پلتفورم ابری در جهان است. اما مایکروسافت تنها شرکت علاقه‌مند به این ایده نیست. چند روز قبل از نمایشگاه E3، شرکت گوگل با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین کسب‌وکار ابری در جهان توضیحات بیشتری درباره Stadia، محصول بازی ابری اختصاصی این شرکت، ارائه کرد. این محصول قرار است ماه نوامبر عرضه شود. شایعات حوزه صنعت نیز حکایت از اجرای پروژه‌ای مشابه توسط آمازون دارد. تهدید شرکت‌های بزرگ ابری باعث شد شرکت سونی، تولیدکننده سری کنسول‌های پلی‌استیشن، نیز وارد رقابت با حریف اصلی خود شود. سونی در حال حاضر نیز سرویس بازی ابری‌ای با نام PlayStation ارائه می‌کند، اما این شرکت در ماه مه قراردادی با مایکروسافت امضا کرد تا در محصولات بعدی خود از پلتفورم ابری Azure استفاده کند.

همه اینها روی کاغذ بسیار امیدوارکننده است. فراگیر شدن بازی‌های ابری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، زیرا اجرایی کردن این فناوری به امکانات فنی بیشتری محتاج است. بازی‌ها، برخلاف فیلم یا موسیقی، شکل تعاملی دارند و این یعنی ارسال داده‌های بازیکن به دیتاسنتر و پاسخ آن به فعالیت بازیکن باید با سرعت انجام شود. اینجاست که قوانین فیزیک سرعت حمل‌ونقل داده‌ها را محدود می‌کند. در بازی‌های محبوب، حتی تاخیری که کسری از ثانیه طول بکشد، کاربران را آزار خواهد داد. چنین ایرادهای فنی‌ای یکی از دلایل شکست تلاش‌های‌ پیشین شرکت‌هایی نظیر OnLive در فناوری بازی‌های ابری شد- این شرکت سرویس خود را در سال 2010 آغاز اما در 2015 آن را تعطیل کرد.

شرکت‌های بزرگ پلتفورم‌های ابری تاکید می‌کنند که زمانه عوض شده است. مایکروسافت، آمازون و گوگل، دیتاسنترهای متعددی در سراسر جهان دارند که می‌تواند به کاهش زمان پاسخ سرورها کمک کند. اتصالات اینترنتی مشتریان از هر زمانی سریع‌تر و حجم بسته‌های اینترنتی نیز بسیار بیشتر شده است. حتی اگر گیمرهای حرفه‌ای همچنان از تاخیر زمانی‌های کوچک در بازی‌ها ناراحت شوند، فناوری بازی ابری ممکن است برای افراد دیگر بسیار جذاب باشد.

همچنین می‌توان از محاسبات ابری به روش‌های دیگری استفاده کرد؛ به عنوان مثال به جای اجرای کامل بازی از راه دور، می‌توان به عنوان یک گزینه واسط، هنگام انجام فعالیت‌هایی که به تاخیر زمانی کوتاه حساسیت ندارند، از محاسبات ابری استفاده کرد. بازی اکشن Crackdown 3 که ماه فوریه برای ایکس‌باکس و پی‌سی ارائه شد، از تکنولوژی محاسبات ابری در جهت انجام محاسبات پیچیده فیزیک استفاده کرد، و بدون اینکه فشار زیادی بر سخت‌افزار کاربران وارد کند، تجربه‌ واقعی انفجار را در محیط بازی برای کاربرانش فراهم کرد. نسخه به‌روزرسانی‌شده «شبیه‌ساز پرواز» از مایکروسافت که در نمایشگاه E3 معرفی شد نیز، با توجه به پیش‌پرده بازی، از پلتفورم Azure استفاده می‌کند. محاسبات ابری تاکنون هر حوزه‌ای را، از فیلم گرفته تا شرکت‌های فناوری اطلاعات، تغییر داده و این‌طور به نظر می‌رسد که اکنون نوبت به صنعت بازی رسیده است.

منبع: اکونومیست، نسخه ژوئن (25 - 21)، 2019، صفحه 54.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها